شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 148236 | |

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: با اتمام اثر موقت تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی داده شده

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: با اتمام اثر موقت تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی داده شده به قطعه‌سازان و کاهش تولید، به نظر می‌رسد تا پایان تیر سال جاری مجموع نیروهای تعلیقی و تعدیلی در این صنعت به بیش از ۲۸۰ هزار نفر برسد. آرش محبی نژاد در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: سیاست‌گذاران صنعت خودرو و به‌ویژه وزارت صنعت این روزها درگیر مسائل روزمره و جاری شده‌اند و بحران صنعت قطعه‌سازی به حدی رسیده که عمق آن برای مسوولان روشن و مشخص نیست محبی‌نژاد یادآور شد: با گذشت 7 ماه از مصوبه دولت در مورد اختصاص ۸۴۴ میلیون یورو به صنعت قطعه‌سازی، تا امروز حتی یک یوروی آن پرداخت نشده است.  دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار کرد: کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ سبب شده تا سال جاری نیز به هیچ عنوان برای تحقق برنامه تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه کل تولید خودرو خوش‌بین نباشیم. محبی نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: مشکلات صنعت قطعه‌سازی و صنایع وابسته در حالی است که تحریم‌های داخلی این روزها بیش از تحریم‌های امریکایی‌ها این صنایع را درگیر کرده است. بنابه اظهارات او، اکنون مطالبات زنجیره تأمین خودروسازان از صنعت خودروسازی به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که فقط ۹ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است، این در حالی است که هنوز قیمت قطعات به روز رسانی نشده و حتی قراردادهای برخی قطعه‌سازان با خودروسازان با دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده و از اصلاح قیمت مواد اولیه نیز خبری نیست. محبی‌نژاد   تصریح کرد: اما با تزریق 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات   تعداد ۱۰۰ هزار نفر از نیروهای تعلیق شده به سرکار برگشتند، اما با اتمام اثر موقت تسهیلات یادشده و کاهش تولید به نظر می‌رسد تا پایان تیر امسال مجموع نیروهای تعلیقی و تعدیلی در این صنعت به بیش از ۲۸۰ هزار نفر برسد. محبی‌نژاد همچنین در مورد ادعای مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر تولید انبوه پژو ۳۰۱ بیان کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت تولید انبوه این خودرو به سال بعد موکول می‌شود و تا آن زمان معلوم نیست اثری از قطعه‌سازان باقیمانده باشد، همچنین مشخص نیست که نقدینگی تولید خودروهای یاد شده و سایر خودروها از کجا قرار است تأمین شود؟ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: ۹ هزار میلیارد تومان معوقات خودروسازان و بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص باقیمانده در کف کارخانجات (معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه)، جز سوء تصمیم‌گیری و کج‌سلیقگی صنعت خودرو نام دیگری ندارد. وی در پایان اظهار کرد: امروز تعلل در تصمیم‌گیری‌ها و همسویی با تحریم‌ها، وضعیت آشفته و بلاتکلیفی را در صنعت قطعه‌سازی پدید آورده است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران