شماره امروز: ۵۴۷

در خواست مرکز ملی ‌رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران

| کدخبر: 147831 | |

‌رتبه‌بندی یعنی تعیین عیار و اعتبار افراد حقیقی و حقوقی، قدرت پایداری در بازاریابی و حفظ بازار،

‌رتبه‌بندی یعنی تعیین عیار و اعتبار افراد حقیقی و حقوقی، قدرت پایداری در بازاریابی و حفظ بازار، قدرت مالی و اقتصادی، کیفیت محصول و میزان تعهد به خدمات پس از فروش و مسوولیت‌های اجتماعی ناشی از آنکه توسط یک موسسه ‌رتبه‌بندی معتبر تعیین شده باشد.

مرکز ‌رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران، طی نامه‌ای به روسای اتاق‌های مشترک، ضرورت توجه به ‌رتبه‌بندی فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی را متذکر شد.

در این نامه که به امضای امین‌اله فرهادی مدیرعامل مرکز ملی ‌رتبه‌بندی اتاق ایران رسیده، آمده است: «اتاق‌های مشترک به منظور حفظ اعتبار ملی و اقتصادی کشور اعضای خود را تشویق و موظف به داشتن رتبه کنند تا ضمن رفع دغدغه‌های مسوولان اتاق‌ها، راه مذاکره مقتدرانه و موفق در تعاملات خارجی و بین‌المللی فراهم شود.»

مرکز ‌رتبه‌بندی اتاق ایران در نامه خود آورده است:

«ضمن آرزوی توفیق، همان‌گونه که مستحضرید، یکی از الزامات اساسی در زمینه گسترش مبادله و توسعه روابط اقتصادی با طرف‌های خارجی، آگاهی از رتبه‌های بنگاه‌های اقتصادی طرف مقابل است.

‌رتبه‌بندی یعنی تعیین عیار و اعتبار افراد حقیقی و حقوقی، قدرت پایداری در بازاریابی و حفظ بازار، قدرت مالی و اقتصادی، کیفیت محصول و میزان تعهد به خدمات پس از فروش و مسوولیت‌های اجتماعی ناشی از آنکه توسط یک موسسه ‌رتبه‌بندی معتبر تعیین شده باشد.

بررسی تجربیات جهانی موید این موضوع است که ‌رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته قدمتی 200 ساله داشته و مکانیزم ‌رتبه‌بندی به فرآیندی شناخته شده و علمی در تبادلات بین‌المللی تجاری مبدل گردیده است.

خوشبختانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر اساس تکالیف قانونی مصرحه در قوانین مختلف از جمله آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، تبصره ذیل ماده 5 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات وسیعی را از سال 89 در دستور کار خود قرار داده و با سرمایه‌گذاری انسانی و مادی قابل توجه، ‌رتبه‌بندی بیش از 1500 بنگاه اقتصادی را با ارتباط و تعامل کارشناسی با موسسات معتبر بین‌المللی و انتقال دانش ‌رتبه‌بندی به داخل کشور به ثمر رسانده است.

مرکز ملی ‌رتبه‌بندی اتاق ایران با انجام مطالعات تطبیقی خارجی و داخلی و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم برای انجام ‌رتبه‌بندی، عملیات اجرایی ‌رتبه‌بندی تخصصی را بر اساس مدل‌های ارزیابی قابل اجرا و مورد تایید موسسات بین‌المللی با هدف سامان‌بخشی و شفاف‌سازی فضای کسب و کار و اعتمادسازی لازم و انتشار اطلاعات شفاف از رتبه بنگاه‌ها در فضای اقتصاد بین‌الملل و فراهم کردن بستر جذب سرمایه‌گذاران خارجی با تکیه بر تجارب موفق بین‌المللی در گرایش‌های تخصصی مختلف آغاز نموده است.

با عنایت به مراتب فوق توصیه و تاکید ‌می‌نماید اتاق‌های مشترک به منظور حفظ اعتبار ملی و اقتصادی کشور اعضای خود را تشویق و موظف به داشتن رتبه نماید تا ضمن رفع دغدغه‌های مسوولان اتاق‌ها، راه مذاکره مقتدرانه و موفق در تعاملات خارجی و بین‌المللی فراهم گردد.»

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران