«داووس» اتاق‌های بازرگانی

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۶۲۷

گردهمایی نمایندگان اتاق بازرگانی سراسر جهان در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار شد؛ نشستی که در آن سران اتاق‌های بازرگانی با مطرح کردن موضوعات مختلف در نشست‌ها و کارگاه‌های متفاوت، نشان دادند که در پی مطرح کرد این کنگره مشابه اجلاس داووس هستند، با این تفاوت که اینجا خبری از مقامات سیاسی نیست. کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان توسط فدراسیون جهانی اتاق‌ها و اتاق بازرگانی بین‌الملل با همکاری کنفدراسیون اتحادیه‌های بازرگانی و کسب‌وکار برزیل به مدت سه روز در شهر ریو برگزار شد. در این کنگره که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، نمایندگان از اتاق‌های بازرگانی سراسر جهان به همراه اندیشمندان، اقتصاددانان و کارشناسانی از بین اتاق‌ها یا خارج از آن برای حضور، سخنرانی و مشارکت دعوت می‌شوند. کنگره اتاق‌های بازرگانی از روز 22 تا 24 خرداد (12 تا 14 ژوئن) به مدت سه روز برگزار شد. در این کنگره بیش از 1200 نماینده از 100 اتاق بازرگانی حضور داشتند که در 25 نشست عمومی، کارگاه آموزشی و نشست تخصصی به بررسی مسائل مختلف اقتصادی، بازرگانی، محیط زیست، چشم‌انداز اقتصاد جهان، تغییرات آب و هوایی، لاکچین، شهرهای هوشمند، آموزش و مهارت‌آموزی و... پرداختند. نشست‌های این کنگره مانند آنچه در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصادی ‌می‌گذرد، برنامه‌ریزی و اجرا شد و در آن سران و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی جهان در مورد مسائل مختلف به اظهارنظر پرداختند. این کنگره همان‌گونه که کریستوفر فاستر، رییس اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی سیرالئون می‌گوید: «گردهمایی اتاق‌های بازرگانی برای یادگیری از یکدیگر است، جایی که اتاق‌ها را بیشتر به هم مرتبط می‌کند و باعث می‌شود نهادهایی مفیدتر برای اعضایشان باشند.»

  نشست‌های عمومی

نشست‌های عمومی کنگره که معمولا در زمان اختصاصی برگزار می‌شد، به دلیل عدم تداخل با دیگر برنامه‌ها مورد استقبال بالا نیز قرار می‌گرفت. در این نشست‌ها که معمولا به مسائل مهم و عمومی‌تر برای تمامی اتاق‌ها پرداخته می‌شد، سخنرانان اصلی روسا و دبیران کل اتاق‌های بازرگانی، مدیران بنگاه‌های اثرگذار بخش خصوصی یا محققان شناخته شده در این حوزه بودند. نگاهی به مشکلات کنونی جهان و پیشنهاد مسیرهای تازه و پیش‌برنده برای بهبود آینده مشترک، تصویر یک دنیای کاملا دیجیتال و ایجاد شهرهای هوشمند، ایجاد بازارهای منصفانه و شفاف برای همه، اهداف توسعه و تغییرات آب و هوا، تولید کمتر کربن، نگاهی دوباره به آموزش و مهارت‌های مورد نیاز اقتصاد جهان در آینده و ... عناوین مهم برخی از این نشست‌ها بود؛ نشست‌هایی که در آن چند سخنران بعد از ارایه مطالب خود به پرسش های گرداننده جلسه و حاضران نیز پاسخ می‌دادند تا بحث و بررسی با مشارکت همه حاضران شکل بگیرد.

   نشست‌های تخصصی

تعداد نشست‌های تخصصی در کنگره جهانی اتاق‌های بازرگانی با توجه به برگزاری همزمان آنها زیاد و با تمرکز روی موضوعات خاص مانند بلاکچین، استارتاپ‌ها، انقلاب تجارت الکترونیک، زیرساخت‌های فراگیر در اقتصادهای نوظهور، تطبیق اتاق‌های بازرگانی با تحولات دیجیتال، تسهیل تجارت، راه‌های تامین مالی غیربانکی در اقتصادهای نوظهور و... بود. در این نشست‌ها نیز که بطور کاملا مشارکتی توسط سخنرانان و حاضران برگزار ‌می‌شد، موضوعات با توجه به زمینه‌ها و بسترهای فراهم شده در کشورهای متفاوت و با توجه به توانمندی متفاوت اتاق‌ها مورد بحث و بررسی قرار ‌می‌گرفت.

  صد سالگی اتاق بازرگانی ‌بین‌الملل

از مراسم ویژه کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان در ریو، مراسمی بود که به مناسبت 100 سالگی اتاق بازرگانی ‌بین‌الملل برگزار شد. این مراسم که در محوطه بیرونی مرکز فرهنگی شهر موسیقی در ریو برپا شد پاسداشتی برای یک قرن فعالیت این نهاد بخش خصوصی بود. اتاق بازرگانی ‌بین‌الملل در سال 1919 و بعد از جنگ جهانی اول شکل گرفت تا با ایجاد ارتباطات قوی تجاری بین کشورها، خطر رویداد جنگ و نزاع را کاهش دهد. از این رو این نهاد بخش خصوصی همواره از پیشگامان صلح جهانی بوده است. ماموریت این نهاد امروز پیاده‌سازی شعار کسب و کار برای همه، هر روز و همه جاست.

  نمایشگاه و رقابت برای میزبانی دور آینده

از دیگر بخش‌های مهم این رویداد جهانی، برپایی نمایشگاهی نه چندان بزرگ از غرفه‌هایی بود که توسط اتاق‌های بازرگانی مختلف برپا شده بود، البته اغلب اتاق‌هایی که غرفه داشتند نامزدهای حاضر در رقابت کسب میزبانی برگزاری کنگره جهانی اتاق‌ها در سال 2023 بودند. در این میان اتاق‌های بازرگانی مسکو، ژنو، قطر و بلفاست فعالیت و رقابت تنگاتنگی با هم داشتند. اتاق دوبی نیز که در سال 2021 میزبان برگزاری این رویداد است، در کنگره امسال حضور فعالی داشت تا بتواند از هم‌اکنون خود را برای میزبانی این رویداد بزرگ در دو سال آینده مهیا کند.

  رقابت پروژه‌های نوآورانه اتاق‌ها و برندگان

همزمان با برگزاری کنگره جهانی اتاق‌های بازرگانی، رقابتی نیز بین اتاق‌ها برای ارایه طرح‌های نوآورانه و پیشرو نیز در جریان بود. این رقابت در سه حوزه «بهترین پروژه آموزشی و مهارت‌آموزی»، «بهترین پروژه برای توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط و کارآفرینی» و «بهترین پروژه نامتعارف» برگزار شد. در حالی که اتاق‌های بازرگانی پیش از شروع این کنگره، طرح‌های مختلف خود را در این سه حوزه برای برگزارکنندگان ارسال کرده بودند، در نهایت در هر موضوع پنج طرح به مرحله نهایی راه یافته و این فرصت را پیدا کردند که در برابر داوران و نمایندگان سایر اتاق‌ها، پروژه خود را ارایه و کارکرد آن را توضیح دهند. در مراسم پایانی کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان، در بخش بهترین پروژه آموزشی و مهارت‌آموزی، پروژه اتاق بازرگانی استیریا از اتریش به عنوان برنده انتخاب شد. این پروژه که برای دانش‌آموزان دبیرستانی طراحی و اجرا شده بود، یک نظام علمی، منحصربه فرد و جدید برای حمایت از جوانان در فرآیند تصمیم‌گیری بود. در بخش بهترین پروژه برای توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط و کارآفرینی برنده اتاق بازرگانی و صنعت زنان افغانستان بود که به کارآفرینان کمک می‌کرد کسب‌وکارشان را بهبود بخشند و توسعه دهند و فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کنند. در نهایت در بخش بهترین پروژه نامتعارف، اتاق بازرگانی قاضی‌آنتپ ترکیه برنده نهایی لقب گرفت. در این بخش که به اقدامات و طرح‌های نامتعارف و نامرتبط با ماموریت‌ها و وظایف معمول اتاق‌های بازرگانی پرداخته می‌شد، پروژه‌ای برنده شد که به پناهندگان، به‌ویژه پناهندگان سوری، خدمات حمایتی ارایه می‌کرد. این پروژه که توسط اتاق قاضی‌آنتپ ترکیه اجرا شده به پناهندگان سوری کمک می‌کرد تا با با گذر از موانعی چون ناآشنایی با زبان و دیگر مهارت‌های فنی بتوانند؛کسب‌وکارهای محلی سوری ارتباط بگیرند و وارد حوزه فعالیت اقتصادی شوند.

 

ارسال نظر