شماره امروز: ۵۴۷

با وجود مصوبه هیات دولت

| کدخبر: 141742 | |

با وجود نزدیک شدن به روزهای پایان سال و با وجود مصوبه هیات دولت مبنی بر اجازه ترخیص آن تعداد از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک که تا تاریخ شانزدهم دی ماه قبض انباردریافت کرده‌اند

با وجود نزدیک شدن به روزهای پایان سال و با وجود مصوبه هیات دولت مبنی بر اجازه ترخیص آن تعداد از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک که تا تاریخ شانزدهم دی ماه قبض انباردریافت کرده‌اند و بعد از گذشت 9 ماه از ممنوعیت واردات خودرو، همچنان 14 هزار و 900 خودروی وارداتی پشت درب‌های گمرکات کشور خاک می‌خورد. ارزش این خودروها نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان است و درآمد دولت از ترخیص آنها نزدیک به ۱۸۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.  عدم ترخیص خودروها از گمرک با وجود ابلاغ دستورالعمل‌های صریح برای ترخیص، در حالی به پایان سال می‌رسد که خریداران از ۹ ماه‌ پیش مبالغ قابل توجهی را به عنوان «پیش‌پرداخت » به نمایندگی‌های واردکننده پرداخت کرده‌اند. البته روزهای اخیر ۲۰۰ خودرو ترخیص شده که کمتر از دو درصد از کل خودروهای دپو شده است و گمرک نیز از اعلام نوع آنها خودداری و اعلام کرده که کسب آمار نوع خودروهای ترخیص شده طولانی است. پیش از این نیز مهدی میراشرفی رییس کل گمرک اعلام کرده بود که« از ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک ۲۰۰۰ خودرو در محاکم قضایی دارای پرونده در حال رسیدگی هستند و تا زمانی که این پرونده‌ها مختومه نشوند، این تعداد خودرو از مصوبه هیأت وزیران برای ترخیص خودروها مستثنی خواهند شد ». طبق اظهارنظر میراشرفی، از ۱۳ هزار خودروی موجود در گمرک فقط ۲۰۰۰ دستگاه از آنها دارای پرونده قضایی هستند که در این صورت برای ترخیص ۱۱ هزار خودروی دیگر نباید مشکلی وجود داشته باشد. در این راستا مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید براینکه تا امروز با وجود مصوبه هیات دولت که در تاریخ 12 اسفندماه اعلام شد هیچ خودروی وارداتی دپوشده از گمرک خارج نشده است، اظهارداشت: تحویل و تبدیل خودروهای وارداتی به اموال تملیکی از جمله اقدامات نادرستی است که بلاتکلیفی پیش آمده در مورد آن نتیجه‌ای جز افزایش هزینه‌های عمومی نخواهد داشت. وی با بیان اینکه بازار خودروهای وارداتی در شرایط فعلی بیشترین لطمه را از ممنوعیت واردات خورد، عنوان کرد: این ممنوعیت در حالی از روزهای ابتدایی تابستان سال جاری اعمال شد که در سال‌های 91 تا 92 که دوره اوج تحریم‌ها، واردات خودرو به کشور انجام می‌شد، بنابراین اگر بحث محدودیت‌های ارزی مطرح است این واردات به پیش از تحریم‌ها تعلق دارد ضمن اینکه مشتریانی در داخل کشور بابت خرید آنها پول پرداخت کرده‌اند و ماه‌ها است که منتظر ترخیص خودروهای خود از گمرک هستند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه حدود 2 ماه از این بخشنامه گذشته و ترخیصی صورت نگرفته بدون آنکه هیچ یک از نهادهای ذی ربط علت آن را جویا شوند، ادامه داد: اگر مصوبه های دولت قابل اجرا نیست علت آن را رسانه‌ای کنند زیرا با رسیدن به روزهای پایانی سال و سرگردانی و چشم انتظاری خریداران که با این شرایط تا 17 فروردین سال بعد نیز ادامه پیدا می‌کند، این عدم پاسخگویی شرکت‌های وارد کننده و خریداران را همچنان بلاتکلیف گذاشته است که تداوم این روند به اعتماد عمومی لطمه وارد می‌کند. به گفته دادفر بعد از دپوی خودروهای وارداتی در گمرک و مصوبه هیات دولت در مورد اجازه ترخیص خودروهای وارداتی موجود در گمرک که تا تاریخ شانزدهم دی ماه قبض انبار دریافت کرده‌اند و مخالفت بانک مرکزی که متعاقب آن وزارت صمت با صدور بخشنامه‌ای دستورالعمل صادره در این زمینه را اصلاح کرد، مقرر شد که خودروهای متوقف در گمرک به دو دسته خودروهایی که با انتقال ارز و گشایش ال‌سی وارد شده‌اند و خودروهایی که بدون انتقال ارز وارد شده‌اند، مجوز آزاد سازی دریافت کنند. وی در ادامه افزود: طبق تصمیم وزارت صمت خودروهای دسته اول که واردات آنها با انتقال ارزصورت گرفته در صورتی که تا شانزدهم دی ماه قبض انبار دریافت کرده باشند اجازه ترخیص از گمرک را خواهند داشت و در موردخودروهای دسته دوم یعنی خودروهایی که وارد شده بدون انتقال ارزهستند تنها آنهایی مجاز به ترخیص می‌شوند که قبض انبار آنها تا شانزدهم مرداد ماه صادر شده باشد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو یادآورشد: بخشی از این خودروها با نرخ 4200 تومانی و برخی با دلار 5700تومانی وارد شده‌اند اما اکنون باید با نرخ سنای مبادله‌ ای حدود 12 هزارتومان مابه التفاوت آن پرداخت شود که این مساله قیمت خودروهای دپو شده را حدود 30 درصد گران‌تر می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران