ضرورت بازنگری در توزیع یارانه به صنعت

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۸۵

بررسی تراز یارانه‌های کشور در سال 98 نشان می‌دهد دولت قصد دارد در مجموع در سال اینده بیش از 140 هزار میلیارد تومان یارانه به بخش‌های مختلف اعطا کند.

از این رقم 41 هزار و 100 میلیارد تومان به صورت یارانه نقدی در اختیار خانوار قرار می‌گیرد. این رقم نشان می‌دهد دولت قصد دارد به 75 میلیون نفر یارانه نقدی بپردازد این در حالی است که در آخرین بررسی‌های صورت گرفته در مجلس قرار است 23 میلیون نفر از لیست یارانه بگیران حذف شوند.

این موضوع باعث می‌شود رقمی در حدود 13 هزار میلیارد تومان از روی دوش دولت برداشته شود. این در شرایطی است که دولت قصد دارد در بخش سلامت 4900 میلیارد تومان یارانه بپردازد که شامل کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تأمین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌شود. 6 هزار و 145 میلیارد تومان نیز کل یارانه‌ای است که برای خرید تضمینی گندم و ارد کنار گذاشته شده است.

از طرفی به منظور کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور است و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست 8 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب حذف 13 هزار میلیارد تومان می‌تواند بخش قابل توجهی از سایر هزینه‌های مهم یارانه‌ای را پوشش دهد. کارشناسان در این رابطه معتقدند دولت باید در کنار این یارانه‌ها بخش صنعت را نیز در نظر بگیرد و با تقویت این بخش زمینه‌های خروج از رکود را فراهم کنیم.

به عنوان مثال در یک فقره فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور می‌گویند 4 تا 5 هزار میلیارد تومان یارانه یا تسهیلات برای این بخش می‌تواند بخش زیادی از چالش‌های آن را برطرف سازد که خود موتور محرک صنعت خودروسازی کشور و تنظیم بازار نابسامان آن خواهد بود.

در این رابطه سیدجواد حسینی‌ کیا، نماینده مجلس در خصوص حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه و صرف یارانه به ‌منظور توسعه تولید و اشتغال، اظهار داشت: شاید در بسیاری از کشورهایی که یارانه پرداخت می‌کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که شیوه توزیع یارانه به اینگونه دارای اشکال و اشتباه است.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر همین مبلغ کم را از خانواده‌های پر درآمد حذف و آن را در حوزه تولید و اشتغال صرف و برای جوانان ایجاد اشتغال کنیم جامعه راضی‌تر خواهد بود.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه تولید و اشتغال نیازمند یک نظارت جدی است تا منابع هدر نرود و در محل مورد نظر استفاده شود، ادامه داد: نباید به گونه‌ای باشد که یارانه دهک‌های بالای جامعه به اسم اشتغالزایی حذف شود اما دولت آن را صرف هزینه‌های خود کند.

این نماینده مجلس با بیا اینکه باید بیشتر از حال حاضر به دهک‌های پایین جامعه رسیدگی شود، تصریح کرد: بخشی از دهک‌های بالای جامعه نیازی به یارانه ندارند اما باید به دهک‌های متوسط جامعه به‌نحوی دیگر رسیدگی کنیم.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اما در گفت‌وگو با اگزیم نیوز نظر متفاوتی را مطرح کرد. او در خصوص حذف یارانه دهک‌های بالا جامعه و صرف یارانه به ‌منظور توسعه تولید و اشتغال، اظهار داشت: این صحبت‌ها همیشه بوده و از روز اول اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها مقرر شد بخشی از منابع حذف یارانه‌ها افراد با درآمد بالا در تولید و صنعت آورده شود که هیچ‌وقت محقق نشد.

وی با بیان اینکه بخش صنعت کشور بیمار است و درحال حاضر نیاز به رسیدگی ویژه دارد، گفت: تا زمانی که سیستم ناسالم در بخش توزیع هزینه‌ها وجود دارد اگر پولی نیز واریز شود این پول به دست اهل آن نمی‌رسد.

وی ادامه داد: با تزریق پول صنعت کشور جان تازه‌ای نمی‌گیرد، وام‌ها به جیب کسانی می‌روند که به بانک بهتر رشوه می‌دهند و هیچ وثیقه‌ای ارایه نمی‌کنند به جیب صنعت‌گران نمی‌رود.

 

ارسال نظر