تداوم روند نزولی صادرات

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۱۵۸
تداوم روند نزولی صادرات

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با انتقاد از اجرایی نشدن روش‌های مطرح شده از سوی دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: این روش‌ها تنها بر روی کاغذ است و عملاً قابلیت اجرایی پیدا نکرده است و تنها روش ممکن، همان بازگشت ارز از طریق سامانه نیما است.

محمد لاهوتی با انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی‌ها در نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور اظهار کرد: از میان روش‌های پیشنهادی مطرح شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور، تنها روش عرضه به سامانه نیمایی در حال اجرا است و به دلیل مشکلات موجود، این روش نیز برای صادرکنندگان یا ممکن نیست و منتج به ضرر می‌شود. به گزارش تسنیم، رییس کنفدراسیون صادرات ایران در واکنش به مطرح شدن چندین روش برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور از سوی مسوولان دولتی و بانک مرکزی، گفت: به عنوان مثال، وقتی صادرکننده می‌خواهد ارز حاصل از صادراتش را در اختیار واردکننده دیگری قرار دهد، فرایند ثبت سفارش امکان پذیر نیست و از سوی دیگر، اگر خودش هم بخواهد ارز حاصل از صادرات خود را صرف واردات کالای دیگری کند، با بهانه اینکه در چند سال گذشته سابقه واردات آن کالا را نداشته و دلایل دیگری از این دست، امکان واردات را ندارد.

لاهوتی با تاکید بر اینکه روش‌های مطرح شده از سوی مسوولان دولتی و بانک مرکزی به هیچ‌وجه قابلیت عملیاتی شدن را نداشته است، گفت: صحت این ادعا کار چندان سختی نیست. فقط کافی است مسوولان امر، آمارها را اعلام کنند و به شفافیت بگویند که میزان ارز حاصل از صادرات از روش‌های دیگری به جز سامانه نیما، به کشور بازگشته است. به گفته رییس کنفدراسیون صادرات ایران، تصمیمات اخیر دولت و مشکلات حاصل از تعهدات ارزی باعث کاهش شدید صادرات ایران طی ماه‌های اخیر شده و این روند نزولی صادرات همچنان ادامه خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر