تدوین استراتژی صنعت؛ لازم وضروری

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۷۶۶

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران معتقد است تمرکز اصلی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت باید روی تدوین استراتژی توسعه صنعتی باشد. مهدی پورقاضی با تبریک به وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت گفت: « خواهشم از آقای رحمانی این است که به موضوع تدوین استراتژی توسعه صنعتی و تعیین یک راهی برای توسعه صنعت توجه بیشتری نسبت به گذشته شود؛ در حال حاضر صنعت در کشور ما هیچ استراتژی برای آینده ندارد و مشخص نیست در چه مسیری قرار است جلو برود و شاهدیم که مشکلات هم روز به روز بیشتر می‌شود. در سال 1396 مقدار قابل توجهی تسهیلات ریالی بین صنایع مختلف توزیع شد ولی عملا می‌بینیم در سال 1397 این تسهیلات اثری نداشته است و نتوانسته مشکلات صنعت را حل کند، من می‌خواهم این نتیجه‌گیری را داشته باشم که گیر صنعت ما در جای دیگری است و پرداختن به تسهیلات و توزیع پول و رانت کمکی به صنعت کشور نمی‌کند؛ آن چیزی که ما نیاز داریم آسیب‌شناسی دقیق شرایط کنونی و تدوین استراتژی توسعه صنعتی است.

او در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه گفت: « در مقابل چالش‌هایی که مردم با آن در گیر هستند هم توزیع سبدهای کالایی مثل مواردی که دیده‌اند و شامل روغن، برنج و... می‌شود، نمی‌تواند راهگشا باشد و مشکلات اقتصادی مردم را حل کند؛ ممکن است در کوتاه‌مدت یک مسکنی باشد ولی در بلندمدت معضلات اصلی که مردم با آن در گیر هستند این است که شغل و درآمد ندارند. کسی که درآمد کافی ندارد با کمک‌های کوتاه‌مدت و مقطعی زندگی‌اش سامان پیدا نمی‌کند بلکه باید رفت به این سمت که چگونه می‌توان اقتصاد را به گردش درآورد تا مردم بتوانند درآمدهای بیشتری کسب کنند.»

او در پاسخ به این سوال که برای بهبود فضای کسب و کار که یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های فعالان بخشی خصوصی از مسوولان دولتی و وزیر صنعت، معدن و تجارت است، چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ گفت: « دخالت دولتی در تصمیم‌گیری‌ها باید کم شود، الان شاهد دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها، تعیین قیمت ارز و تقریبا همه‌چیز هستیم و این خیلی خیلی زیان به اقتصاد وارد می‌کند. دولت باید خودش را به عنوان سیاست‌گذار در بالا قرار دهد و مسائل اجرایی و اقتصادی را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند و سعی داشته باشد تا روابط ایران با کشورهای دیگر را بهبود بخشد؛ اگر این اقدامات انجام شود حتما شاهد افزایش صادرات در کشور خواهیم بود و این می‌تواند راه‌حلی در برنامه استراتژی توسعه صنعتی کشور و موثر باشد.»

 

 

ارسال نظر