اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۰۷۶

اعزام هیات تجاری ایران به بصره در آبان ماه امسال

رضا مونسان از سفر هیات تجاری ایرانی به بصره در ابان ماه سال جاری خبر داد و گفت: به دنبال توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور، اتاق بازرگانی ایران، هیات تجاری بزرگی را در آبان ماه  به بصره اعزام خواهد کرد. رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق مشترک ایران و عراق در ادامه افزود: انتخاب بصره برای اعزام هیات تجاری ایرانی، پاسخی است به فتنه گری کشورهایی که عراق را برای حضور ایران نا امن جلوه داده اند؛ تجار و فعالین اقتصادی عراق نیز در این زمینه استقبال نشان داده اند.

رضا مونسان با اشاره به حضور رئیس کل اتحادیه های

اتاق بازرگانی عراق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک عراق و ایران و تجار عراقی در نشست تجاری هفته گذشته در محل اتاق ایران گفت: در یکسال اخیر، با مذاکرات و نشست های مداوم، پیشرفت های خوبی در مناسبات تجاری دو کشور رخ داده است که شواهد حاکی از آن است که با پیگیری های بیشتر نتایج خوبی حاصل خواهد شد. وی گفت: در این نشست جعفر حمدانی، رئیس کل اتحادیه های اتاق بازرگانی صراحتا اعلام کرد که تهدیدهای آمریکا تاثیری بر سطح مبادلات تجاری ایران و عراق نخواهد گذاشت و با توجه به اینکه ایران در سالهای گذشته در کنار عراق بوده، این کشور تمایل دارد همکاری های اقتصادی خود را با ایران ادامه دهد. مونسان در خصوص رفع مشکلات پیمانکاران حوزه فنی و مهندسی درعراق گفت با توجه اینکه در شش ماه گذشته عراق درگیر و دار تغییر دولت و تشکیل مجلس بوده تا اندازه ای فضای سیاسی فعلی این کشور فعالیت های تجاری را تحت تاثیر قرار داده و برای پیگیری موضوعات مرتبط با مشکلات پیمانکاران، دو طرف در انتظار تشکیل دولت جدید هستیم وبرآیند ما این است که فضا به نفع ایران خواهد بود.  مونسان اعلام کرد: با توجه به نیاز عراق به انبوه سازی، به ویژه ساخت و ساز صنعتی، اتاق مشترک ایران و عراق از شرکت های ایرانی دعوت کرده است تا در پروژه های این بخش ورود کرده و از ظرفیت های حوزه ساختمان دراین کشور ، بهره برداری کنند.  وی با اشاره به اینکه عراق در حال حاضر 95 درصد از نیاز خود را با واردات تامین می کند اما در بلند مدت این روند ادامه نخواهد داشت، گفت: عمده پروژه های عراقی از جنس سرمایه گذاری است و طرف عراقی با در اختیار قرار دادن امتیازاتی چون زمین رایگان، معافیت های مالیاتی و غیره از سرمایه گذاران خارجی استقبال می کند؛ به نظر می رسد سیاستگذاریها در عراق بر مبنای صنعتی و تجاری شدن است.

صادرات گوجه فرنگی گلخانه بهانه‌ای برای دور زدن قانون

یک مقام مسوول گفت: طی نامه‌ای به رییس سازمان توسعه تجارت خواستار ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی گلخانه تا اطلاع ثانوی شدیم، تا برخی افراد به بهانه این مصوبه قانون را دور نزنند. رضا نورانی رییس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با انتقاد از صادرات گوجه فرنگی گلخانه اظهار کرد: بنابر مصوبه اخیر صادرات گوجه فرنگی گلخانه هیچ گونه محدودیتی ندارد، اما به سبب شفاف نبودن قانون ممکن است سوءاستفاده‌هایی در این میان رخ دهد بطوریکه هر گوجه فرنگی به بهانه گوجه فرنگی گلخانه از مرزها خارج شود. وی افزود: در چند روز اخیر طی نامه‌ای به رییس سازمان توسعه تجارت خواستار ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی گلخانه تا اطلاع ثانوی شدیم، تا برخی افراد به بهانه این مصوبه قانون را دور نزنند. نورانی از کاهش تولید گوجه فرنگی در سال جاری خبر داد و گفت: با وجود ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، قیمت محصول در بازار کاهش چشمگیری نداشته است و هم اکنون با نرخ 4 تا 4 هزار و 500 تومان در سطح شهر عرضه می‌شود که این امر به کاهش تولید در سال جاری باز می‌گردد. رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه برخی مسوولان از افزایش تولید گوجه فرنگی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهند، از این رو خواستار ممنوعیت صادرات هستیم تا ببینیم علت اصلی افزایش قیمت گوجه فرنگی و در کنار آن رب گوجه و سایر مشتقات در بازار چه بوده است؟ وی در پایان تصریح کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، خواستار ممنوعیت صادرات سیب زمینی تا اطلاع ثانوی هستیم چرا که این محصول قوت اکثر مردم است و ممنوعیت صادرات آن تا حدودی می‌تواند حباب کاذب قیمت در بازار را بشکند.

50 درصد نیاز «ام دی اف» کشور در داخل تولید می‌شود

اسماعیل الهیان رییس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته درباره آخرین وضعیت صنعت چوب در کشور اظهار کرد: باتوجه به آنکه ارز دولتی به این صنعت تعلق نمی‌گیرد این صنعت همچنان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. این مقام مسوول گفت: در حال حاضر 50 درصد “ام دی اف “ مورد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود. الهیان، با بیان اینکه بسیاری از تولیدی‌های ما در معرض تعطیلی قرار دارند گفت: دلیل این امر را می‌توان عدم مدیریت و فقدان همراهی گمرک دانست. چرا که واحدهای تولیدی جنس خام ندارند و درحال حاضر به تعطیلات رفته‌اند. وی تصریح کرد: در برخی موارد همچون نئوپان نیازی به واردات نداریم اما تولیدکنندگان می‌گویند که تهیه هیزم مورد نیاز رقابتی شده است. این مقام مسوول یادآورشد: مواد اولیه همچون چسب و کاغذ آغشته، به دلیل مشکلاتی همچون پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز در گمرک متوقف شده است. وی درپایان گفت: نوسانات نرخ ارز توانسته براین صنعت تاثیرگذارد چرا که قیمت “‌ام دی اف سفید “ در اسفندماه سال گذشته ۱۴۰ هزار تومان بوده و هم اکنون به ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.

 

 

ارسال نظر