تقویت SMEها عامل تقویت روابط تهران-رم

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۲۵۶

احمد پورفلاح رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا و مشاور عالی اتاق ایران در خصوص تعاملات تجاری ایران و ایتالیا در شرایط حال حاضر و تاثیر تحریم‌های پیش روی این مناسبات گفت: ایتالیا از معدود کشورهای اروپایی است که همواره در تعاملات خود با ایران، هرگز هیجانزده و با تعصب تصمیم‌گیری نکرده و دیپلماسی فی‌مابین در حد مطلوبی در جریان بوده است.

رییس اتاق بازرگانی بین‌المللی افزود: ایتالیا سال‌های طولانی شریک اول ایران در اروپا بوده و تنها کشوری در حوزه اروپاست که تراز تجاری ما با آن مثبت است.

 وی اذعان داشت با وجود اینکه زیرساخت بسیاری از صنایع ما از جمله فولاد، نساجی و لوازم خانگی و حتی پتروشیمی ما ایتالیایی است اما به دلیل پرهیز این کشور از برخوردهای سیاسی در حوزه اقتصادی، همواره از شرکای اصلی تجاری ما بوده است.

پورفلاح با اشاره به اینکه صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی ایتالیا مطابق با کیفیت نفت ایران کار می‌کنند، گفت: هزینه تغییر زیرساخت‌های پالایشگاهی برای ایتالیا گران تمام می‌شود و این کشور حاضر نیست نفت جایگزین برای نیاز خود پیدا کند. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا گفت: نگاه مثبت ایتالیا به ایران ارزشمند است، در گذشته حجم تجارت ما با ایتالیا به عدد 7 میلیارد یورو رسید و امروز این رقم 1600 میلیارد یورو است و روند آن رو به رشد است و البته این رشد مستلزم بهبود مناسبات بین‌المللی و رفع تهدید‌هاست.  به گفته پورفلاح اتاق ایتالیا بیش از 5 هزار عضو دارد که دبیرخانه آن بصورت 24 ساعته نیاز فعالین اقتصادی را در حوزه ایران و ایتالیا پاسخ می‌دهد. عمده خرید ایتالیا از ایران را به ترتیب نفت و محصولات پتروشیمی، سنگ، چرم است ودر مقابل ایران از ایتالیا تکنولوژی و خط تولید کارخانه‌جات خود را تامین می‌کند؛ به خصوص در حوزه فولاد بسیاری از خطوط تولید فولاد از جمله فولاد مبارکه، ایتالیایی است. همچنین در حوزه لوازم خانگی و مواد غذایی از تکنولوژی ایتالیایی بهره می‌گیریم.

احمد پورفلاح بر ضرورت تقویت SMEها برای توسعه تعاملات تجاری با کشورهای اروپایی تاکید کرد و گفت: توان SMEها محدود و ارتباطات ارگانیک آنها با سیاست‌گذاران در نهادهایی مانند بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با صنعت کم یا حتی بطور کلی قطع است و طبعا با این شرایط SME‌های ما آسیب پذیر و شکننده هستند و به سرعت به نقطه پایان کار خود می‌رسند. وی گفت: امروز دولت به این نتیجه رسیده که تنها راه برون رفت از بن بست تحریم‌ها، استفاده از ظرفیت شرکت‌های کوچک و متوسط است و تلاش دارد با حمایت‌هایی از جمله تخصیص وام‌های تشویقی و برنامه حذف مالیات بر ارزش افزوده از SMEها از آنها حمایت کند اما کماکان تا رسیدن به توان لازم برای حضور موثر در سطح بین‌المللی فاصله داریم.

 پورفلاح افزود: توصیه اتاق بازرگانی این بوده که اگر بناست از توان شرکت‌های کوچک و متوسط برای برون‌رفت از بحران تحریم استفاده شود باید سرعت کار را بالا برد؛ نود درصد اقتصاد کشور ایتالیا را SME‌ها تشکیل می‌دهند و می‌توانیم از تجربیات این کشور در زمینه توسعه و ارتقای توان SMEها بهره مند شویم.

 

ارسال نظر