شماره امروز: ۵۴۷

رییس انجمن قطعه‌سازی خواستار شد

| کدخبر: 123149 | |

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در شرایط فعلی اقتصاد در صنعت خودرو باید صورت گیرد، ممنوعیت واردات قطعات دارای تولید داخل و تکیه بیشتر بر توان قطعه‌سازان داخلی است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در شرایط فعلی اقتصاد در صنعت خودرو باید صورت گیرد، ممنوعیت واردات قطعات دارای تولید داخل و تکیه بیشتر بر توان قطعه‌سازان داخلی است.

محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: اگرچه پژو سیتروئن فعلا فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق کرده اما به دنبال رایزنی با امریکا برای ادامه فعالیت‌ در ایران است.

وی با بیان اینکه در این شرایط چه خودروسازان خارجی در ایران بمانند و چه نمانند باید رویکرد ما افزایش عمق ساخت داخل خودروهای تولیدی باشد، خاطرنشان کرد: در این زمینه نخستین کاری که باید صورت گیرد، ممنوع شدن واردات قطعاتی است که نمونه مشابه آنها در داخل تولید می‌شود.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: علاوه بر آن هم خودروسازان و هم دولت و بانک مرکزی باید به قطعه‌سازان برای تهیه ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و تولید قطعات کمک کنند.  وی افزود: در شرایط فعلی دولت باید مصارف غیر ضروری ارز را متوقف کرده و جلو واردات کالاهایی که تاثیر مستقیم و اصلی در زندگی مردم ندارند را بگیرد که از جمله آن خودرو و قطعات آن است.

نجفی‌منش با بیان اینکه پتانسیل داخلی‌سازی قطعات تمام خودروهای تولیدی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: فراتر از آن قطعه‌سازان توانایی داخلی‌سازی خودروهای پسابرجامی را نیز دارند همان‌طور که در گذشته خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ را داخلی‌سازی کردند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع استراتژی صنعت خودرو در شرایط جدید باید کمتر شدن وابستگی به خارج و تقویت توان قطعه‌سازان داخلی برای کاهش آسیب‌پذیری این صنعت از تحریم‌های احتمالی باشد.

گفتنی است چند روز پیش شرکت پژو سیتروئن اعلام کرد که به دنبال خروج امریکا از برجام، فعلا فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق می‌کند. در واکنش به این اتفاق کارشناسان این اقدام پژو سیتروئن را به «خودزنی» خودروساز فرانسوی تعبیر کردند.

به گفته آنها «با توجه به اینکه پژو پیش از این برای بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود و هم پژو و هم سیتروئن در فعالیت‌های خود در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده‌اند و امکان خروج سرمایه‌گذاری انجام شده را نیز ندارند این شرکت‌ها از ترس امریکا با توقف فعالیت در ایران خودزنی کرده‌اند.»  رییس انجمن قطعه‌سازان همچنین با اشاره به افزایش قیمت قطعات خودرو به علت نوسانات قیمتی در داخل اظهار کرد: بیش از 80 درصد قطعات نصب شده بر روی خودرو‌های ایرانی تولید داخل است.  وی تاکید کرد: افزایش قیمت‌ در قطعات به نوسانات قیمتی در داخل بستگی دارد نه نوسانات ارزی، زیرا ما 95درصد مواد اولیه را از معادن داخلی تامین می‌کنیم.

رییس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به آمار اعلام شده از تغییرات قیمتی بین سال‌های 95 تا 97 تصریح کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد، افزایش قیمت‌ها بین سال‌های 95 تا 97، تقریبا دو برابر شده است به عبارتی قیمت مس از 16000تومان به 29000 تومان، پلیمر آلیاژی از 4990تومان به 8000تومان، کائوچو از 3600تومان به 6500تومان، کائوچو طبیعی از 4200 به 8500، سرب از 6900 تومان به 11500تومان، فولاد آلیاژی از 2200 به 3800، آلینیوم از 5900 تومان به 10500 تومان تغییر کرده است.  وی افزود: به‌طور میانگین در این سال‌ها 73درصد رشد قیمتی داشتیم که این میزان بر فعالیت قطعه‌سازان و مطالباتشان تاثیر جدی داشته است.

نجفی‌منش با بیان اینکه نوسانات ارزی، افزایش حقوق و دستمزد تاثیر اندکی بر بازار قطعات خودرو می‌گذارد، گفت: قیمت فلزات همواره بر مبنی نوسانات جهانی در بورس قیمت‌گذاری می‌شود.

رییس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به توانایی رقابت قطعه‌سازان ایرانی در سطح جهانی تصریح کرد: تولیدات ایرانی با سایر کشورها در حال رقابت است، البته این موضوع درباره خودروهایی که در سطح جهان تولید می‌شود صدق می‌کند نه خودروهای قدیمی مانند پراید و 405 که تولید آن تنها در انحصار ایران است.

وی به قیمت‌گذاری خودرو‌های زیر 50 میلیون تومان توسط شورای رقابت انتقاد کرد و گفت: از زمانی که تعیین قیمت زیرنظر این ارگان صورت می‌گیرد خودروسازان با مشکلات عدیده‌یی نظیر عدم وصول مطالبات و تحمیل زیان 6000میلیارد تومانی شده‌اند.

نجفی‌منش در پایان تصریح کرد: سازمان‌های مربوطه باید تعیین قیمت خودروهای زیر 50 میلیون تومان را به بازار واگذار کنند، زیرا این امر موجب می‌شود مصرف‌کننده با قیمت پایین‌تری خودرو مورد نظر را تهیه کند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران