توقف سفته‌بازی با بسته جدید ارزی

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۵۲

در حالی از بسته سه‌گانه بانک مرکزی برای مدیریت نوسان و مهار سفته‌بازی ارزی رونمایی شد که براساس آن به شبکه بانکی اجازه داده شده برای دو هفته اقدام به انتشار گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد کنند.

کوروش پرویزیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران با بیان اینکه هدف سیاست‌گذار و بانک مرکزی از ابلاغ این بسته ضد التهاب این است که جهت بازارها را به سمت تعادل به پیش ببرد، اظهار داشت: براین اساس هدف اولیه این بسته تعادل در بازار ارز است که به تناوب این تعادل در دیگر بازارها از جمله پول و سرمایه و مسکن نیز تاثیرخود را نمایان می‌کند.

پرویزیان با اشاره به مکانیزم‌های جبرانی و مکملی که بانک مرکزی برای این منظور در نظر گرفته است، عنوان کرد: برای جهت‌گیری بازار به سمت تعادل بانک مرکزی مکانیسم‌های زیادی را به عنوان جایگزین در نظر گرفته است تا بتواند در این زمینه سیاست‌های مورد نظرش را اعمال کند. اما اینکه این اقدامات به نتیجه مطلوب و مورد نظر بانک می‌رسد یا اینکه در نیمه راه با راهکار دیگری تغییر مسیر می‌دهد بحثی است که باید به زمان سپرده شود تا سیاست‌های بانک مرکزی به مرحله اجرا نزدیک شود.

رییس‌ کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در مورد ارائه راهکار پیشنهادی آن مجموعه به بانک مرکزی یادآور شد: ما در این حوزه به مجموعه تصمیم‌گیران اقتصادی، به عنوان فعال بخش خصوصی پیشنهاد دادیم که در صورت تجویز سیاست در کنار آن مکانیزم‌های جبرانی هم اعمال شود یعنی اگر در یک دوره کوتاه تصمیمی اجرایی می‌شود به آثار و تبعات آن توجه شود و در صورت نیاز از مکانیسم‌های جبرانی استفاده شود تا آن نقص و کاستی به یک بیماری جدی در اقتصاد تبدیل نشود. وی در ادامه افزود: باید کمک شود تا سیاست‌ها در مسیر درست به آثاری که تصمیم‌گیران پولی دنبال می‌کنند، نزدیک شود زیرا با استمرار آن رونق در بازار پولی و به تبع آن کسب و کار ایجاد می‌شود که این امر بخشی از اقدامات اجرایی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

پرویزیان با بیان اینکه به عنوان یک بانک تجاری و مجموعه بانک‌ها هدف مان این است که به بانک مرکزی در به تعادل رساندن بازارها کمک کنیم، خاطرنشان کرد: این مساله برای اقتصاد ملی هم مهم است زیرا از بروز فشارهای آتی که در سایر بازارها هم تاثیرگذار است جلوگیری می‌شود ضمن اینکه از دامن زدن به بازار سفته‌بازی نیز پیشگیری می‌شود.

رییس‌ کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تصریح کرد: موضوعی که برای ما به عنوان شبکه بانکی در این زمینه بسیار مهم است، آثار ترازنامه‌یی این تصمیمات است که باید به درستی مدیریت شود چه در مرحله اعلام مکانیسم‌های اجرایی و چه در زمان اجرای عملیاتی آن در بازار، در غیر این صورت مانند گذشته به این مصوبات کمتر اهمیت داده می‌شود.

پرویزیان یادآور شد: امیدواریم عامل و متغیر خارجی بیرونی ایجاد نشود که در پروسه اجرای این بسته ضد التهاب مشکل‌آفرین شود. نمونه این متغیرهای خارجی را می‌توان در ورود و انتشار اوراق بدهی جدید با نرخ‌های بالاتر از سود سپرده از سوی دولت جست‌وجو کرد که بسیار مهم و تاثیرگذار است، یا اینکه دولت به دلیل نیازهایی که بخش‌های مختلف دارند، فشار مضاعفی به بانک‌ها به خصوص بانک‌های دولتی برای دریافت منابع بیشتر وارد نکند.

 

ارسال نظر