نقشه راه تشکل‌ها در نیمه دوم سال

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۷۴
نقشه راه تشکل‌ها در نیمه دوم سال

گروه تشکل‌ها  

نخستین نشست رابطان آموزشی تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی با حضور فعالان اقتصادی اتاق تهران برگزار شد. نمایندگان تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی در نشستی با حضور تعدادی از معاونان و مدیران اتاق تهران از خدمات جدید پارلمان بخش خصوصی به اعضای تشکل‌ها و فعالان اقتصادی مطلع شدند. در این نشست «راه‌اندازی نشریه داخلی میان اتاق و تشکل‌ها»، «حمایت از اعزام هیات‌های تجاری توسط تشکل‌ها»، «صدور کارت عضویت سه ساله برای اعضای تشکل‌ها»، «کمک به دریافت ویزا برای اعضای تشکل‌ها» مهم‌ترین مطالبات نمایندگان تشکل‌ها از اتاق تهران بود. در این نشست، مدیران اتاق تهران با برشمردن خدمات مختلف اتاق تهران در حوزه‌های آموزشی، علمی، حوزه داوری، حمایت از تشکل‌ها و حتی خدمات مربوط به بیمارستان بازرگانان به نمایندگان تشکل‌ها توضیح دادند که عضویت فعال در اتاق تا چه اندازه می‌تواند به توانمندسازی تشکل‌ها و اثرگذاری آنها در فضای اقتصادی کمک کند. در این گردهمایی که با مشارکت چشمگیر نمایندگان تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی برگزار ‌می‌شد، هر یک از معاونت‌های اتاق تهران و نیز مدیر بیمارستان بازرگانان به تشریح خدمات خود به اعضای تشکل‌ها پرداختند. راه‌اندازی سامانه همکاران سیستم برای ساده‌سازی ارتباط با تشکل‌ها از جمله اقدامات تازه اتاق تهران به شمار می‌رود که قرار است برای بخش‌خصوصی پیاده‌سازی شود، به‌واقع با راه‌اندازی این سامانه مکاتبات اداری اتاق تهران با تشکل‌ها حاصل خواهد شد. مجموع این اقدامات را می‌توان نقشه راهی برای تشکل‌های بخش خصوصی در نیمه دوم سال 1396 دانست.

به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران؛ کمک به توسعه عضویت در تشکل‌ها، صدور کارت عضویت برای اعضای تشکل‌ها، افزایش بهره‌وری با ارئه آموزش‌های هوشمند و مهارت محور به نیروی انسانی همچنین از دیگر اقداماتی است که اتاق تهران در نظر دارد آن را در نیمه دوم سال جاری اجرایی کند. در ابتدای این جلسه، مدیر امور تشکل‌ها و مسوولیت اجتماعی اتاق تهران چشم‌انداز، ماموریت، استراتژی و برنامه‌های اتاق تهران در حوزه تشکل‌های اقتصادی و ضرورت تکمیل بانک اطلاعاتی تشکل‌ها در اتاق تهران، به مصوبات کارگروه آموزشی تشکل‌ها پرداخت. غلامرضا ملکی گفت: در جلسه مرداد ماه، این توافق با دبیران و روسای تشکل‌ها حاصل شد که برای سامان یافتن رابطه اتاق تهران و تشکل‌ها در حوزه آموزش، رابطینی از سوی آنها به اتاق تهران معرفی شود؛ چرا که اعتقاد ما بر این است که توسعه آموزش هوشمند و مهارت‌محور ‌می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند. او همچنین با اشاره به تصویب آیین‌نامه نحوه حمایت از تشکل‌ها در هیات رییسه اتاق تهران اظهارکرد که در این آیین‌نامه، مهم‌ترین ابزار حمایتی، آموزش عنوان شده و معاونت آموزشی اتاق تهران نیز تقویم آموزشی نیم‌سال دوم سال جاری را بر همین اساس تدوین کرده است. مدیر امور تشکل‌های اتاق تهران سپس از راه‌اندازی سامانه همکاران سیستم برای ساده‌سازی ارتباط با تشکل‌ها خبر داد و گفت که مکاتبات اداری اتاق تهران با تشکل‌ها از طریق این سامانه انجام خواهد گرفت. ملکی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی اتاق تهران، کمک به توسعه عضویت در تشکل‌هاست. اتاق تهران در نظر دارد، صدور کارت عضویت برای اعضای تشکل‌ها را تسریع و تسهیل کند تا آنها بتوانند از امکانات اتاق نیز بهره بگیرند.

 آموزش به اعضا

در ادامه این نشست، معاون آموزش اتاق تهران با اشاره به مزایای ارتقا سطح تعامل اتاق و تشکل‌ها گفت: آموزش‌ها در ایران اغلب، عرضه ‌محور است، نه تقاضا محور و بنابراین در حوزه آموزش باید به سمتی حرکت پیش رود که تقاضا برای آموزش و بالا بردن بهره‌وری نیروی انسانی افزایش یابد؛ ‌چرا که بررسی‌ها نیز نشان ‌می‌دهد که قریب به 65درصد آموزش‌ها، نیاز بازار کار نیست و باید اقداماتی را در این راستا انجام داد که آموزش‌های ارائه شده توسط مراکز مختلف منجربه توانمندی نیروهای انسانی در کشور شود. ناصر عندلیب افزود: با وجود شعارهایی که در مورد نزدیکی دانشگاه و صنعت، سر داده ‌می‌شود، این امر تحقق نیافته و تا زمانی که این امر محقق نشود، بهره‌وری حاصل نمی‌شود. او در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه مرکز آموزش اتاق تهران، متدولوژی CBT را به عنوان روش آموزشی خود برگزیده است، گفت: این روش، رویکردی در آموزش مهارتی است که تمرکز بر شایستگی‌های حرفه‌یی دارد. شایستگی‌ها را به عنوان پیامدهای آموزشی در نظر می‌گیرد و فرآیند نیازسنجی، طراحی و تدوین برنامه درسی و ارزشیابی براساس آن انجام ‌می‌شود. رسیدن فراگیرندگان به حداقلی از شایستگی‌ها به عنوان هدف در این رویکرد مورد توجه قرار ‌می‌گیرد. او ادامه داد: مرکز آموزش دارای سه کلاس با ظرفیت همزمان 80 نفر است و حداکثر ظرفیت آموزش سالانه مرکز 150هزار نفر ساعت است. این ظرفیت آموزش، متناسب با اهداف و برنامه‌های مرکز آموزش نیست. اتاق نیز برای رفع این محدودیت پس از یک‌سال تلاش و پیگیری و انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه با موسسه ترویج کسب و کار اتاق بازرگانی اتریش و سازمان فنی و حرفه‌یی تهران، موفق شد مجوز لازم جهت بهره‌برداری از مرکز آموزش فنی و حرفه‌یی مرکز اقدسیه تهران را اخذ کند. به گفته عندلیب؛ مرکز آموزش اتاق تهران، ضمن ارائه آموزش‌های تخصصی در حوزه تربیت مدیر در بخش‌های منابع انسانی، مالی، بازاریابی، بازرگانی خارجی، کیفیت و خلاقیت و حتی مدیرعامل، سرفصل‌های آموزشی برای اعضای تشکل‌ها طراحی کرده است. او اخذ مجوز آموزش و تدوین استانداردهای آموزشی برای تشکل‌ها، تربیت مدرس و اجرای آزمون‌های تعیین صلاحیت را به عنوان بخشی دیگر از خدمات آموزشی اتاق تهران به تشکل‌ها برشمرد.

 ارائه پژوهش‌های کارا به تشکل‌ها

از سوی دیگر، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران هم به معرفی خدمات واحد تحت مدیریت خود به نمایندگان تشکل‌ها پرداخت و گفت: یکی از فعالیت‌های این معاونت، تهیه گزارش‌ها و پژوهش‌های اقتصادی و ارائه اطلاعات کاربردی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی ایران و جهان است. در عین حال این معاونت ‌می‌تواند در زمینه آمار و اطلاعات مورد نیاز تشکل‌ها به آنها مشاوره دهد. مریم خزاعی اظهارکرد که بررسی طرح‌های مطالعاتی و نحوه حمایت اتاق تهران از این طرح‌ها نیز در معاونت اقتصادی صورت ‌می‌گیرد. همچنین اتاق تهران ‌می‌تواند از تشکل‌ها برای تدوین استراتژی رشته فعالیت‌هایشان حمایت کند. خزاعی با اشاره به بررسی پتانسیل‌های صادراتی در ایران گفت: از سال گذشته، بررسی پتانسیل‌های صادراتی ایران به کشورهای همسایه نیز آغاز شده و نتایج این مطالعات در نشست‌هایی به متقاضیان ارائه ‌می‌شود. ترجمه کتاب اصول حکمرانی حاکم بر تشکل‌های کسب‌وکار و اتاق‌های بازرگانی نیز در این معاونت انجام شده است. این کتاب، ترجمه راهنمای اصول حکمرانی حاکم بر تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی است که مرکز بین‌المللی بنگاه‌های اقتصادی خصوصی (CIPE) و فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی (WCF) برای دستیابی به رهنمودهای مربوط به حکمرانی شایسته و ایجاد امکان ارزیابی رویه‌های جاری در تشکل‌های کسب‌وکار تدوین کرده است که اتاق تهران آن را ترجمه و در اختیار تشکل‌ها قرار داده است.

در ادامه نیز معاون اجرایی مرکز داوری اتاق تهران نیز از مزایای بهره‌گیری از امکان داوری سخن گفت و افزود: داوری در سایر کشورها، در شمار خدمات لاینفک اتاق‌های بازرگانی قرار دارد و البته ترویج این روش در ایران کند بوده است. داوری به عنوان جایگزینی مناسب برای محاکم قضایی تلقی ‌می‌شود و قدرت اجرایی بالایی دارد. در عین حال، رای در پروسه زمانی کوتاه‌تر و توسط افراد متخصص صادر ‌می‌شود. حمید حسن‌زاده تنها راه کاهش پرونده‌های قضایی را گسترش بهره‌گیری از داوری دانست و گفت: تشکل‌ها ‌می‌توانند نقش موثری در ترویج استفاده از روش داوری در اختلافات بین فعالان اقتصادی ایفا کنند. در عین حال علی آشوری، مدیر اداری، مالی و پشتیبانی بیمارستان بازرگانان که مدیریت آن از حدود یک سال پیش به اتاق تهران بازگشته است، گفت: اعضای تشکل‌ها با ارائه معرفی‌نامه ‌می‌توانند از خدمات این بیمارستان بهره بگیرند و به دلیل ایجاد واحد پذیرش جداگانه برای اعضای اتاق، آنها بدون معطلی ‌می‌توانند پذیرش شوند.

 

 

ارسال نظر