شروع شهرک‌های صنعتی از نقطه صفر

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۰۶
شروع شهرک‌های صنعتی 
از نقطه صفر

مهدی پورقاضی

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران

مشکلات امروز شهرک‌های صنعتی ناشی از بی‌برنامگی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی در ادوار مختلف است.

سال‌هاست که شرکت شهرک‌های صنعتی زمین‌هایی را به واحدهای صنعتی واگذار می‌کند و از آنها حق انتفاع می‌گیرد. دریافت این پول به این معنی است که این شرکت باید زیرساخت‌های لازم برای فعالیت صنعتی این واحدها را فراهم کند. راه، برق‌رسانی، گازرسانی، آب و فاضلاب و مخابرات ازجمله مطالبات به‌حق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی است. متاسفانه شرکت شهرک‌های صنعتی هزینه انجام این امور را از واحدها و خریداران زمین دریافت کرده اما کاری برای آنها نکرده است.

درحال حاضر وضعیت شرکت‌ها به مرز بحران رسیده است و شرک شهرک‌های صنعتی هزینه 3برابر آنچه امروز برای صنعتگران تامین کرده را دریافت کرده است. صاحبان صنعت درحال حاضر از نظر کمبود برق رنج می‌برند و نه شرکت شهرک‌ها و نه شرکت توزیع برق به فکر آنها نیست. این درحالی است که صاحبان صنعت پول تامین برق را پرداخت کردند اما سرشان بی‌کلاه مانده است. به 30تا 40واحد صنعتی اعلام‌ شده که به آنها انشعاب برق داده نمی‌شود. پیش ‌از این به تعدادی گفته ‌شده که تجهیزات استفاده از سوخت مازوت را قطع کنند و کوره‌های القایی ایجاد کنند اما الان به آنها می‌گویند که برق نداریم. صاحبان صنعت گرفتار شدند. از طرفی تجهیزات مازوتی را کنار گذاشتند و از طرف دیگر دچار مشکل تامین برق هستند. هر نوع افزایش ظرفیتی در شرایط فعلی در شهرک‌های صنعتی به دلیل بی‌برقی محکوم‌ به فناست و از جهت خطر آسیب دیدن پست‌های برقی دل‌نگران هستیم. در این مورد دست بخش خصوصی بسته است چراکه پول برق را پیش‌تر پرداخت کرده و حالا وظیفه شرکت‌های شهرک صنعتی، استانداری تهران و اداره توزیع برق است تا به وظیفه‌شان عمل کنند. این سازمان‌ها باید نیروگاه مورد نیاز برای تامین برق شهرک را راه‌اندازی کنند. فکرهای کوتاه‌مدت برای تامین برق با ظرفیت کم در شرایط اضطراری هم باید مدنظر قرار بگیرد.

تامین آب کافی برای واحدهای صنعتی از دیگر مشکلات شهرک‌های صنعتی است. آب به میزان کافی تامین نمی‌شود. اعلام‌ شده که در طرحی قرار است با لوله‌کشی از سد ماملو آب مورد نیاز شهرک صنعتی عباس‌آباد و باقی شهرک‌ها تامین شود. به طور شفاهی در مورد فاضلاب شهرک که وضعیت اسفباری دارد و آب‌های آلوده از آن خارج می‌شود هم قول‌هایی داده‌ شده است. نکته دیگر اینکه همین چند روز پیش، رییس شهرک‌های صنعتی استان تهران برای پنجمین بار در 4سال گذشته تغییر کرد و فرد جدیدی به ریاست آمده که هیچ اطلاعی از سوابق کار ندارد. همه‌ چیز را باید از نقطه صفر شروع کرد.

 

ارسال نظر