شماره امروز: ۵۴۷

| | |

سیاوش وکیلی، مدیرروابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار درگفت‌وگو با سنا گفت: امروز با وجود رشد خیره‌کننده بازار سرمایه از بسط فرهنگ سرمایه‌گذاری صحیح فاصله داریم.

پازل فرهنگ‌سازی بازار سرمایه، با رسانه تکمیل می‌شود

سیاوش وکیلی، مدیرروابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار درگفت‌وگو با سنا گفت: امروز با وجود رشد خیره‌کننده بازار سرمایه از بسط فرهنگ سرمایه‌گذاری صحیح فاصله داریم. هرچند نهاد ناظر بازار سرمایه برنامه‌ریزی فرهنگی گسترده‌ای را آغاز کرده و این مسیر را ادامه می‌دهد، اما باید تاکید کنم فرآیند فرهنگ‌سازی در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها از جمله بازار سرمایه بدون کمک و همراهی رسانه‌های جمعی مقدور نیست. امروز با توجه به تغییرات جدی و رشد فراگیر بازار سرمایه، بیش از هر زمان دیگری به رسانه‌های تاثیرگذار در حوزه بورس نیاز داریم. وی با اشاره به اینکه کمیت، کیفیت، دقت و اعتبار اخبار از اهمیت بسزایی در بازار سرمایه برخوردار است، ادامه داد: بازار سرمایه مبتنی بر تبادل اطلاعات لحظه‌ای است و اخبار بر فعالیت‌ها و تصمیمات جاری سرمایه‌گذاران اثرگذار است. این مدیر باسابقه بورسی با بیان اینکه رسانه‌ها رکن پایدار و بی‌بدیل بازار سرمایه هستند و بدون رسانه که نماینده واقعی افکار عمومی است، بنیان‌های این بازار تکمیل نمی‌شود، افزود: پایه داد و ستد در بازار سرمایه بر اساس تحلیل‌های عقلانی، علمی و منطقی است. از سوی دیگر افزایش بازدهی در بازار سرمایه به عمق و سطح تحلیل وابسته است. در این میان رسانه‌ها می‌توانند در همه حوزه‌ها از جمله اقتصاد و همچنین بازار سرمایه سطح تحلیل مخاطبین را ارتقا دهند و کم هزینه‌ترین ابزار انتقال اطلاعات هستند. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس اضافه کرد: آموزش فرهنگ داد و ستد بر اساس تحلیل، با تکیه بر توان و هدایت رسانه‌های جمعی محقق می‌شود و مسوولیت فرهنگ‌سازی آن بر دوش رسانه‌ها است؛ تنها با کمک خبرنگاران و رسانه‌های جمعی زمینه بسط مفاهیم بازار سرمایه در کشور هموار و فرهنگ سرمایه‌گذاری صحیح در سرتاسر ایران اسلامی فراگیر می‌شود. در واقع نقش رسانه‌ها از کارویژه ارتباط بین مردم و مسوولان فراتر رفته و نقش‌های جدیدی مانند آموزش به خروجی کار آنها اضافه شده است. مدیر روابط عمومی سازمان بورس ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند با راه‌اندازی کمپین‌های اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و افزایش تولید محصولات سمعی و بصری به ارتقای سطح سواد مالی جامعه کمک و مزایای هدایت نقدینگی به بخش مولد اقتصاد و زیان بازار‌های غیر مولد را به مخاطبین منتقل کنند. این امر بخشی از رسالت رسانه‌ای آنها است و در ماده دوم قانون مطبوعات نیز به رسالت رسانه‌ای و ابعاد آن تاکید شده است. سیاوش وکیلی با اشاره به آیه شریفه «ن والقلم و مایسطرون»، افزود: البته رسانه‌ها در شرایط فعلی علاوه بر موضوع فرهنگ‌سازی و آموزش بیش از هر چیزی باید به صحت اخبار نیز توجه کنند. آموزش مقابله با اخبار جعلی و نحوه کسب اطلاعات صحیح از فضای مجازی یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های فرهنگ‌سازی رسانه است.

چگونه وارد بورس شویم؟

بهنام بهزادفر، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه حضور فعال در بازار سرمایه برای مردم، دولت‌ها و شرکت‌های پذیرفته شده که ناشرین محسوب می‌شوند مزایای زیادی دارد، اظهار کرد: به‌طور کلی حضور در بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران مزایایی همچون مشارکت در سود و اداره شرکت‌ها، برخورداری از حمایت قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان سرمایه‌گذاری با هر مبلغی، قابلیت نقدشوندگی بالا، برخورداری از شفافیت بالا، بازدهی بالاتر نسبت به سایر بازارهای موازی در بازه بلندمدت و سرمایه‌گذاری در بازار مولد و مشارکت در اقتصاد پویا را دارد. ناشرین و دولت‌ها نیز از بابت بازار سرمایه‌ای پویا منافعی دارند که پرداخت به آن در این مقال نمی‌گنجد. وی ادامه داد: اما حضور سرمایه‌گذاران در این بازار بدون دانش و آگاهی لازم مسائلی را در پی دارد و ممکن است هم باعث اضطراب آنها شود و هم ریسک کلی سرمایه‌گذاری آنها را بالا ببرد. علاوه بر آن در حال حاضر حدودا ۴۰ ابزار و قرارداد در چهار بورس کشور تعریف شده که اکثر آنها توسط سرمایه‌گذاران حقیقی قابل استفاده است. این ابزارها به همراه تحولات اقتصادی کشور پیچیدگی سرمایه‌گذاری در بورس را که ماهیتا نوسانی است بالا می‌برد. به همین منظور توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران حتما قبل از ورود به این بازار آگاهی کسب کنند. مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با بیان اینکه رمز موفقیت در بازار سرمایه را می‌توان سرمایه‌گذاری در خود سرمایه‌گذار دانست، گفت: این امر با افزایش سواد مالی حاصل می‌شود. به‌طور کلی سرمایه‌گذاران می‌توانند به دو طریق مستقیم یا غیر مستقیم وارد بورس شوند. در روش غیر مستقیم نیاز به منابع آموزشی بسیار کمتر است. در این روش تنها نحوه انتخاب صندوق‌ها و یک سبدگردان اهمیت دارد. در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری سایت fipiran.com اطلاعات کاملی ارایه می‌دهد و تاکنون چندین کتاب هم در خصوص انتخاب صندوق به تالیف درآمده که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آنها استفاده کنند. در خصوص سبدگردان هم تقریبا در جلسات حضوری سرمایه‌گذار بطور کلی نسبت به حقوق و ویژگی‌های سرمایه‌گذاری آگاه خواهد شد. بهزادفر افزود: چنانچه شخصی سرمایه‌گذاری مستقیم را انتخاب کرده باشد حتما باید دوره‌های آموزشی مناسب را گذرانده و به توصیه‌های سرمایه‌گذاری که در همه بورس‌های دنیا نیز تکرار می‌شود توجه کند. در حال حاضر دوره آموزشی آشنایی با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، تابلوخوانی، تحلیل تکنیکال، بنیادی و روانشناسی بازار برای سرمایه‌گذارانی که قصد خرید و فروش سهام را دارند لازم است. سرمایه‌گذارانی که تمایل به استفاده از ابزارهای مختلف مالی را دارند می‌توانند در دوره‌های ابزارهای نوین مالی نیز شرکت کنند. برای هر کدام از این دوره‌ها منابع و کتب آموزشی هم وجود دارد که می‌توان استفاده کرد. 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران