شماره امروز: ۵۴۷

| | |

طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار داشت:

طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار داشت: در سال گذشته شرکت ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده که از این میزان یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن به صادرات و مابقی مصرف داخلی بوده است. امسال نیز برنامه داریم تا به این میزان تولید و فروش دست یابیم.وی ادامه داد: ما در سال‌های گذشته محصولات تولیدی خود را در بورس عرضه و مواد اولیه آن را نیز از طریق بورس خریداری می‌کردیم. همچنین جهت فروش کالا به مشتریان خود شرایط اعتباری را فراهم نمودیم که قطعا بار مالی آن به شرکت تحمیل شده است. فروش محصولات شرکت به دو صورت عرضه مستقیم در بورس کالاو مچینگ انجام می‌شد و از آنجایی که احتمال داشت به دلیل تقاضای کاذب ایجاد شده وشرایطی که قبلا اشاره نمودم معاملات ابطال شوند به ناچار سهم بیشتری از کالای خود را دربورس عرضه نموده و از سهم فروش به صورت مچینگ کم کردیم.جوانبخت ادامه داد: امروز بسیاری از صنایع پایین دستی شامل تولیدکنندگان لوله و پروفیل، خودروسازها، تولیدکنندگان لوازم خانگی و... متقاضی استفاده از سیستم مچینگ هستند زیرا دراین روش مشتریان از مزیت خرید اعتباری بهره برده و ضمن اطمینان بابت تامین پایدار کالای خود، دیگر مجبور به خرید نقدی ازدلالان بازار نیستند. تا زمانی که اجازه ندهیم بازار براساس فرآیند عرضه و تقاضا حرکت کند مشکلات همچنان وجود خواهد داشت.معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: در یک ماه گذشته ضمن مذاکره با گروه‌ها و سندیکاهای مختلف از مشتریان اعلام کردیم که شرکت فولاد مبارکه براساس تجربه ۲۵ سال حضور در بازار فولاد کشور آمادگی دارد ضمن اجرای کامل روش مچینگ، شرایط فروش اعتباری را مجددا برای مشتریان خود فراهم نماید لیکن تصمیم‌گیری دراین خصوص صرفا دراختیار فولاد مبارکه نبوده و مستلزم حمایت بخش‌های دیگر از جمله معاونت‌های محترم وزارت صمت است.وی ادامه داد: بر اساس داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سال ۹۸، مصرف محصولات نهایی فولادی کشور حدود ۱۶ میلیون تن بوده که از این میزان درحدود ۵۰ درصد معادل ۸ میلیون تن متعلق به محصولات تخت است. با در نظر گرفتن ظرفیت نصب شده اسمی، تولید واقعی و مصرف ظاهری محصولات نهایی فولادی در کشور، می‌توان دریافت که تعادلی بین میزان عرضه و تقاضا در محصولات فولادی برقرار بوده و مشکلی بابت تامین نیاز بازار داخلی وجود نخواهد داشت.جوانبخت تصریح کرد: این درحالی است که فولاد مبارکه به تنهایی ۶ میلیون تن از این تقاضا را تامین نموده و مابقی معادل ۲ میلیون تن توسط سایر تولیدکنندگان که عمدتا دربخش خصوصی فعال هستند تامین شده است با این تفاوت که تنها فولاد مبارکه محصولات خود را دربورس عرضه نموده و سایر تولیدکنندگان با داشتن سهم ۲۵ درصدی از بازار، محصولات خود را وارد چرخه بورس کالا نکرده و به صورت آزاد می‌فروشند و همین امر باعث برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا دربورس و به تبع آن افزایش قیمت می‌شود.جوانبخت افزود: امروز با وجود همه تحریم‌های بین‌المللی، توانسته‌ایم حضور موفقی در بازارهای خارجی داشته و سهمی از محصولات خود را صادر کنیم. اما متاسفانه برخی تحریم‌های داخلی مشکلاتی را پیش روی ما نهاده است. شرکت جهت تامین ارز مورد نیاز خود به میزان ۷۰۰ میلیون دلار، صادرات یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن را هدفگذاری نموده که درصورت عدم تحقق و به تبع آن عدم تامین ارز مورد نیاز، کل تولید ۶/۷ میلیون تن شرکت دچار مخاطره خواهد گردید .وی ادامه داد: با وجود همه مشکلات ومقابله با تحریم‌های خارجی، امروز فولاد مبارکه تولیداتش را به اروپا، خاورمیانه، عراق و افغانستان، آسیای میانه و چین صادر می‌کند و ارز حاصل از صادرات را به تامین مواد اولیه اختصاص می‌دهد. صادرات با عبور از محدودیت‌های داخلی انجام شده است لیکن نتوانستیم به اهدافمان در شش ماهه اول سال برسیم و پیش‌بینی می‌گردد در خوش‌بینانه‌ترین حالت صادرات ما نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش پیدا کند که این ناشی از تحریم‌های خودساخته داخلی است.جوانبخت ادامه داد: شاید برخی‌ها بگویند قیمت‌ها نسبت به اول سال دوبرابر شده است؛ هرچند این یک واقعیت است اما باید توجه کرد که فولاد مبارکه یک شرکت بورسی بوده و عملکرد شفافی دارد و گزارشات مالی وحسابرسی شده شرکت نشان می‌دهد که حاشیه سود فولاد مبارکه نسبت به سال گذشته نه تنها تغییری نکرده بلکه یک درصد هم کاهش داشته که این ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه تمام شده محصولات تولیدی است. معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: بدیهی است افزایش نرخ ارز باعث شده تا بخشی از تامین کالاهای موردنیاز شرکت که از منابع خارجی خریداری می‌گردد با افزایش قیمت زیاد مواجه شده و حاشیه سود شرکت را متاثر کند؛ بنابراین با وجود دوبرابر شدن درآمد حاصل از فروش، حاشیه سود شرکت ثابت مانده و حتی یک درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران