‌پایان رانت با عرضه کل فولاد در بورس کالا

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۸۹

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب، افزود: در ۴۰ ساله گذشته در حوزه فولاد اقدامات خوبی در کشور انجام شده است به‌طوری که از ۵۰۰ هزار تن تولید فولاد قبل از انقلاب اکنون به ۲۸ میلیون تن تولید فولاد رسیده‌ایم.

 وی همچنین از هدف گذاری برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا افق ۱۴۰۴ در کشور خبر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به تهیه برنامه‌های راهبردی فولاد و اجرای گام به گام آنها تا افق ۱۴۰۴ اشاره داشت. رزم حسینی با بیان اینکه فولاد کشور در رفع تحریم‌ها و تامین مواد اولیه کارخانجات مرتبط نقش مهمی ایفا نموده است، ادامه داد: فولاد کشور علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بخش مهمی از محصولات خود را صادرکرده و برای کشور در این مقطع حساس کنونی ارز آوری به ارمغان آورده است. وی در ادامه سخنان خود فولاد مبارکه را از مهم‌ترین مجموعه‌های فولادی کشور دانست که دارای اشتغال قابل توجه و شرکت‌های زیرمجموعه خوبی در سراسر کشور است و تصریح کرد: این شرکت تولید و درآمد خوبی دارد و در بورس کشور نیز فعال می‌باشد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز طرح توسعه فاز دوم نورد گرم فولاد مبارکه، خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی و طرح‌های لازم برای تکمیل و راه‌اندازی این طرح توسعه‌ای آماده می‌باشد. 

رزم حسینی در خصوص صادرات محصولات فولادی نیز، بیان کرد: بر اساس 

شیوه نامه ابلاغی ستاد اقتصادی دولت، تمامی محصولات فولادی باید در بورس کالا عرضه شوند و از مازاد آن صادرات صورت بگیرد. وی همچنین تصریح کرد: هدف از ابلاغ این شیوه نامه تقویت تولید بوده است تا عرضه و تقاضای محصول در بورس کالا به صورت شفاف دنبال شود و استفاده از این روش و شیوه نامه باعث تعادل قیمت‌ها خواهد شد.

   عرضه محصولات فولادی در بورس 

خللی  در صادرات  ایجاد  نمی‌کند

وی همچنین تصریح کرد: در سند فولادی کشور با تعامل تشکل‌های بخش خصوصی، سهمیه بندی‌ها انجام شده است و هیچ محدودیتی در صادرات وجود ندارد و با این روش صادرات هم می‌تواند صورت بگیرد. براساس این گزارش، وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان نیز با اشاره به رشد تولید فولاد در کشور، بیان کرد: مازاد تولید فولاد داریم و رشد تولید ۹ درصدی در حوزه فولاد داشته‌ایم که این رشد تولید تا پایان سال تداوم دارد. 

رزم‌حسینی در این کارگروه نیز تاکید کرد: همه محصولات فولادی (ورق و اسلب) باید در بورس کالا عرضه شوند و همه تولیدکنندگان فولادی موظف به ارایه تولید خود در بورس کالا هستند. وزیر صمت با بیان اینکه وزارت صمت مدافع تولید و تنظیم بازار است، گفت: در بازار مداخله نداریم اما هرجا لازم باشد نظارت و کنترل‌ها را توسط ستادهای تنظیم بازار در کشور و کارگروه‌های استانی انجام خواهیم داد.

رزم حسینی با اشاره به رشد نقدینگی در کشور، تصریح کرد: این رشد نقدینگی نباید به سمت کالاهای مزیت‌دار برود که سبب ایجاد قیمت‌های کاذب در بازار شود، قانونگذار عرضه کالاها را در بورس برای حل این مشکل تشخیص داد. وی با اشاره به وظایف و ظرفیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، اضافه کرد: تولید‌کنندگان مجاهدان اقتصادی هستند که در این شرایط سخت اقتصادی با وجود تمامی تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که کرونا به وجود آورده است، باید مورد حمایت قرار بگیرند. وزیر صمت، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در کشور و کارگروه‌های استانی را از ظرفیت مهم برای پیگیری و حل مشکلات تولیدکنندگان به خصوص در این شرایط دانست. 

وی همچنین با اشاره به ظرفیت  واحدهای خرد، کوچک و متوسط، بیان کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران حمایت از این مهم را در دستور کار دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صمت مسوولیت سنگینی را در این شرایط بر عهده دارد، گفت: تحریم‌های ظالمانه جنگ تمام‌ عیار اقتصادی را برای کشور به وجود آورده است، با کرونا نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم که در این شرایط، مسوولیت وزارت صمت به خصوص در تامین معیشت مردم خطیر می‌باشد. رزم حسینی تامین معیشت مردم را از اولویت‌های این وزارتخانه دانست و بیان کرد: بیش از سنوات گذشته نهاده‌ها را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای تامین اقلام مربوط به معیشت مردم قرار داده‌ایم.

وی رشد نقدینگی و دو نرخی بودن ارز را از عمده دلایل گرانی دانست و افزود: اما با وجود همه این شرایط با وفور کالا در کشور مواجهیم، فروشگاه‌های ما برخلاف فروشگاه دیگر کشورها خالی نشد. وزیر صمت در خصوص تامین اقلام مرتبط با کرونا، گفت: در اقلام مهم مرتبط با کرونا از جمله ماسک، ونتیلاتور و کاورال پزشکی به خودکفایی رسیده‌ایم و شرایط بسیار خوبی نیز داریم.

 

ارسال نظر