صدور میلیون‌ها کد بورسی از شنبه به مدت یک ماه

۱۳۹۹/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۹۴۹

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سود بلندمدت بورس از همه بازارها بیشتر و میانگین چند سال اخیر آن ۳۲ درصد بوده است، گفت: قرار است از شنبه به مدت یک ماه، میلیون‌ها کد بورسی صادر شود.

به گزارش ایلنا، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، با بیان اینکه سال گذشته فقط ۶۸۰ هزار کد بورسی صادر شد افزود: قرار است از شنبه به مدت یک ماه، میلیون‌ها کد بورسی صادر شود و زیرساخت‌های آن برای دریافت غیر حضوری کد بورسی به وسیله سهامداران انجام شده است. سه شنبه این هفته حدود ۱۵۰ هزار کد بورسی صادر شد که از شنبه این روند سرعت می‌گیرد. مردم به اظهارنظرهای منفی درباره آینده بورس توجه نکنند، اما مسوولان به نقدهای کارشناسان و آسیب شناسی آینده بورس توجه کنند. وی با بیان اینکه در آینده، بازار سرمایه بازدهی بهتری خواهد داشت، اظهار داشت: زمانی که بورس رونق می‌گیرد افزون بر بازار ثانویه، وضع تولید نیز با تأمین منابع بهبود می‌یابد. وی درباره عرضه سهام عدالت در بورس، افزود: رونق بازار بورس، پیشرفت کشور را نیز در پی خواهد داشت.

 بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، ۳۳۰ تعاونی سهام عدالت می‌توانند از کارگزاران بورس، نمایندگی بگیرند و به سهامداران در محلشان آموزش دهند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: برای آموزش دیگر شرکت‌های استانی سهام عدالت و سهامداران آن در آینده نزدیک یکی از شرکت‌های استانی را که کارهای آن در حال انجام است وارد بورس می‌شود. وی گفت: اگر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عرضه واقعی به وسیله دولت در بورس انجام شود نوسان‌های بورس، منظم می‌شود. نخستین عرضه باید به وسیله بانک‌ها انجام شود و دولت نیز ۶۰ هزار میلیارد تومان از اموال بدون استفاده خود را عرضه کند. آنچه که اهمیت دارد ورود سرمایه به بورس است و مالکیت گذشته آن مهم نیست.

 این عضو مجمع تشخیص مصلحت افزود: به علت محدود شدن بازارهای دیگر، افراد سرمایه‌های خود را وارد بورس می‌کنند که در پی آن و با رونق گرفتن بورس، خدمات بورسی، اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد. شورای عالی بورس برای سرعت دادن به امکان فروش سهام عدالت صدور کد بورسی را آغاز کرده است و پیش بینی می‌کنیم تا یک ماه آینده این امکان فراهم شود، اما مردم تا آن زمان آموزش‌های بورسی خود را کامل کنند. آقامحمدی افزود: اگر بورس رونق بگیرد منابع بانک‌ها آزاد می‌شود و به طبقات متوسط به پایین اختصاص می‌یابد و شرکت‌های بزرگ نیز منابع مالی خود را از بورس تأمین می‌کنند. ۴ هزار شرکت از ۷۴ هزار شرکت صنعتی کشور ۸۰ درصد تولیدات صنعتی را تولید می‌کنند که باید تأمین مالی خود را در بورس انجام دهند. وی افزود: اکنون با سامان یافتن بازار بورس، خودروسازان که می‌گفتند دیگر خودروی کوچک تولید نمی‌کنیم اکنون با به کارگیری نهاد علمی کشور نخستین محصول خود را در این رده تا پایان سال معرفی می‌کنند در حالی که در گذشته چنین کاری سه سال و نیم زمان می‌برد. خودروسازان چند پلتفرم را آماده کرده‌اند که در گذشته سابقه نداشته است و با به روز کردن ارزش دارایی‌های خود سرمایه چند برابری به دست آورده‌اند. آقامحمدی با بیان اینکه باید به شرکت‌ها اجازه دهیم شرکت داری کنند افزود: در گذشته، مدیریت در شرکت‌های بزرگ از جمله خودروسازان، بسته و بر اساس سیاست دولت بود، اما با شرایط جدید بازار سرمایه، مدیریت شرکت‌ها بر اساس اقتصاد پیش می‌رود. سهامداران عدالت در روزهای نخست، اطلاعات خود را برای دریافت کد بورسی ارایه دهند و ثبت اطلاعات را به روزهای پایانی موکول نکنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه اکنون برای کسانی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند نمی‌توان کاری کرد افزود: اگر دولت عرضه در بورس داشته باشد هیچ حبابی در بازار سرمایه شکل نمی‌گیرد، اما اگر عرضه‌ای انجام نشود هم حباب ایجاد می‌شود و هم خطرناک است.

 

ارسال نظر