نشانه‌های تعادل در بورس

۱۳۹۷/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۴۲۵
نشانه‌های تعادل در بورس

گروه بورس| مسعود کریمی|

 برآیند کلی معاملاتی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران طی داد و ستد‌های هفته جاری همگام با مصوبات مثبت مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم «CFT» نشان از کاهش 4 هزارو 544 واحدی (معادل 2.4 درصد منفی) دارد. به عقیده کارشناسان بازار سرمایه پس از هر رشد شارپی در بازار سهام بطور قطع قیمت سهام صنایع و شرکت‌ها با مقداری کاهش و اصلاح همراه خواهد شد که جریان معاملاتی بورس تهران طی هفته جاری به نوعی نشان از این مهم دارد.  در همین حال، اغلب فعالان اقتصادی بر این باورند که بازار سهام کشور در مقایسه با سایر بازار‌‌های موازی همچنان از پتانسیل 40 الی 50 درصدی رشد بهره‌مند است و سردرگمی ارزی این روز‌ها به نوعی می‌تواند به سود بازار سهام تمام شود. چرا که پر شدن سقف انتظارات ارزی در کنار افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه به عنوان نکته‌ای منفی در امر سرمایه‌گذاری لحاظ خواهد شد. به هر روی، در فضای کلی تالار حافظ مشاهده می‌شود سهم‌هایی کم ارزش و بدون پشتوانه فاندامنتالی قوی که سوار بر موج هیجانی با افرایش قیمتی مواجه شدند نیز به نوعی با حاکم شدن فضای تحلیلی به جایگاه واقعی خود توام با کاهش قیمت‌ها در روز‌های آتی می‌رسند و در این بین افرادی که بدون بررسی اقدام به خرید هر نوع سهمی در بورس کردند با پدیده رسوب سهام در پرتفوی خود مواجه خواهند شد.

  تغییر مسیر گروه‌ها

در همین رابطه، سیدیاسر شریعت معاون سرمایه‌گذاری شرکت ارزش‌آفرینان فدک با اشاره به بروز نشانه‌هایی از تعادل در روند معاملاتی بورس تهران در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: رشد بازار از اوایل شهریور ماه به صورت هیجانی و در برخی از گروه‌ها به نوعی غیرمنطقی رخ داد. بنابراین، تجربه نشان می‌دهد که هیجان در روند صعودی و نزولی شاخص بطور قطع برگشتی هم متناسب با همان میزان خواهد داشت.  به گفته وی، در این میان ممکن است برخی از گروه‌ها و سهم‌ها قربانی جو منفی بازار شوند و با وجود ارزندگی، کاهش قیمتی را در داد و ستد‌های خود تجربه کنند. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چشم‌انداز این دست از شرکت‌‌ها نیز تصریح کرد: بطور قطع در میان و بلندمدت پس از پایان رفتار هیجانی بازار، تحت هر شرایطی مسیر سهم‌ها و گروه‌ها از یک‌دیگر جدا خواهد شد.  این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که طی 2 الی 3 روز گذشته تا حدودی روند حرکتی گروه‌ها از یک‌دیگر منفک شده‌اند که این مهم نشان از رسیدن به تعادل و  تخلیه هیجان عجیب در معاملات بازار سهام دارد.  

سیدیاسر شریعت ابراز داشت: احتمال تداوم فشار فروش در برخی از گروه‌ها همچنان وجود خواهد داشت اما در کلیت بازار به نظر می‌رسد که تقریبا اصلاح هیجانی به پایان رسیده است. به هر روی، از این پس سهامداران می‌بایست برای خرید یا فروش سهام در بورس کشور به دنبال دلایل منطقی بیشتری باشند. معاون سرمایه‌گذاری شرکت ارزش‌آفرینان فدک اذعان داشت: با توجه به نشانه‌ها و تغییرات در نوع معاملات برخی از گروه‌ها پیش بینی می‌شود که بازار طی هفته‌های آتی به نقطه تعادل واقعی خود خواهد رسید. بنابراین، می‌توان بر این نکته تاکید کرد، در مواقعی که رشد یا کاهش به صورت دسته جمعی شکل بگیرد به مرور زمان روند معاملاتی شرکت‌ها و گروه‌ها از یکدیگر جدا خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصمیم مجلس در خصوص تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم «CFT» را تصمیمی عقلایی ارزیابی کرد و ادامه داد: امیدواریم در انتها به صورتی که به صلاح کشور است این موضوع به تصویب نهایی برسد چرا که این مهم می‌تواند اثرگذاری مثبتی را در آینده داشته باشد. سیدیاسر شریعت بر این باور است که، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور در کنار وضعیت نرخ دلار و بازار‌‌‌های کالایی داخلی شاهد مشکل خاصی در بازار سهام نخواهیم بود.  وی افزود: ریزشی برای بازار متصور نمی‌شود و گروه‌هایی که گزارش‌های 6 ماهه خوبی را ارایه کنند نیز می‌توانند حرکت‌های مثبتی را طی هفته آینده در روند معاملاتی سهام به ثبت برسانند. این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به تجربه چند روز اخیر بعید به نظر می‌رسد که بازار حرکتی یک‌دست را در دستور کار خود قرار دهد و تمام سهم‌ها با یک‌دیگر رشد پیدا کنند. به هر حال، برخی از گروه‌ها که گزارش‌های مطلوبی را به بازار ارایه می‌کنند به نظر می‌رسد که هفته مناسب‌تری را تجربه کنند. معاون سرمایه‌گذاری شرکت ارزش‌آفرینان فدک بیان کرد: تا زمانی که ارزش معاملات در رقمی بین 1500 تا 2 هزار میلیارد تومان قرار بگیرد در واقع روند بازار همچنان پر رونق و صعودی خواهد بود. این در حالی است که در چنین شرایطی روند‌های منفی نیز به عنوان اصلاح قیمتی محسوب می‌شوند.

 3  عامل اساسی رشد

از سویی دیگر، علی تاج بر کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در روزهای حساس کنونی فرصتی برای جایگزینی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به جای بازار ارز و سکه فراهم شده است، گفت: مهم‌تر از روند نماگرها فرهنگ سازی و اصلاح ناهنجاری‌ بازار سرمایه از اهمیت برخوردار است. به گزارش فارس، وی پیرامون آخرین وضعیت بازار سهام گفت: بازار سهام پس از یک صعود تاریخی، طی روزهای اخیر در مسیر اصلاح قرار گرفت. این تحلیلگر بازار بیان کرد: متاسفانه فعالان هیجانی بازار سهام چه در روزهای مثبت و چه در روزهای منفی، رفتارهای توده‌واری را از خود بروز می‌دهند که با وجود پیشرفت بنیه علمی نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، همچنان برتری احساسات و شایعات بر تحلیل و بررسی در خرید و فروش‌ها حرف اول را می‌زند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه صعود شاخص کل بورس در تابستان امسال، اگرچه با شتاب غیرقابل پیش‌بینی همراه بود ولی به پشتوانه دلایل بنیادی مشخصی رخ داد که علت ریزش‌های اخیر را می‌توان در همان دلایل بنیادی جستجو کرد. وی ادامه داد: سه عامل اصلی صعود شاخص کل بورس شامل افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ جهانی کالاهای اساسی و انتقال بخشی از نقدینگی کشور به بازار سرمایه خلاصه می‌شود. بر این اساس افزایش نرخ ارز از یک طرف منجر به افزایش نرخ فروش شرکت‌های تولیدی شده و اثر با اهمیتی را در سودآوری شرکت‌های صادرکننده دارد.

 

ارسال نظر