شماره امروز: ۵۴۷

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد

| کدخبر: 127511 | |

به گفته مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان بورس مطابق با ماموریت ذاتی خود در رابطه با رشد و توسعه بازار سرمایه،

به گفته مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان بورس مطابق با ماموریت ذاتی خود در رابطه با رشد و توسعه بازار سرمایه، چه در حوزه معاملات و چه در حوزه‌های پیش و پس از معاملات و همچنین مباحث مدیریت ریسک و ابزارهای جدید مالی، طی دو سال اخیر تمهیدات و ابزارهای مناسبی را فراهم آورده است. بر این اساس، «Multi OMS» به عنوان یکی از زیرساختهای پرکاربرد حوزه معاملات، امکانی است که با رویکرد ایجاد رقابت برای ارایه خدمات جدید و دسترس پذیرتر کردن آنها، به توسعه بازار کمک می‌کند. مطهره مروج، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با اشاره به بهره‌گیری از زیرساختهای موازی در بازار سرمایه، اظهار داشت: «Multi OMS» امکان دسترسی هر شرکت کارگزاری به هسته معاملات از طریق بیش از یک سامانه مدیریت سفارش ارایه شده توسط شرکت‌های نرم افزاری فعال در بازار سرمایه را میسر می‌سازد. وی در این خصوص ادامه داد: یکی از برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 1397، امکان بهره‌برداری از «Multi OMS» در بازار سرمایه بوده است. این موضوع در راستای استفاده همزمان شرکت‌های کارگزاری از چند سامانه معاملات برخط، براساس ابلاغیه اخیر مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس خطاب به تمامی کارگزاران میسر شد.

   ارسال سفارش و انجام معاملات

نائب رییس هیات مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران افزود: با Multi OMS در حال حاضر مشتریان شرکت‌های کارگزاری با بیش از یک سامانه معاملات برخط، امکان ارسال سفارش و انجام معاملات خود را دارند. این موضوع هم مطلوب سرمایه‌گذاران و هم مطلوب کارگزاران است. به گونه‌ای که آنها می‌توانند از بین محصولات ارایه شده توسط شرکت‌های نرم افزاری، خدمات متنوعی را در حوزه‌های معاملات کالا و اوراق بهادار انتخاب کنند. مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس مزایای استفاده از Multi OMS را افزون بر کمک به رشد فناوری اطلاعات در شرکت‌های کارگزاری، افزایش فضای رقابتی در حوزه ارایه نرم‌افزارهای مدیریت سفارشات دانست و خاطرنشان کرد: کاهش وابستگی شرکت‌های کارگزاری به خدمات ارایه شده توسط یک شرکت نرم افزاری از طریق انتخاب و مهاجرت بین زیرساختها، ارایه خدمات تخصصی و حرفه‌ای در حوزه‌های جدید مانند بازارگردانی خودکار، معاملات اختیار معامله، معاملات الگوریتمی وUI اختصاصی، از دیگر مزایای استفاده از این روش است. وی امکان دریافت انواع خدمات تخصصی و حرفه‌ای در حوزه‌های جدید و عدم نیاز به تغییر کارگزار در صورت تمایل به استفاده از یک OMS خاص را از مزایای بهره‌گیری از Multi OMS برای سهامداران برشمرد و گفت: جلوگیری از ایجاد فضای انحصار در حوزه ارایه خدمات معاملات بر خط و افزایش فضای رقابتی در حوزه ارایه نرم افزارهای مدیریت سفارشات با رویکرد توسعه بازار از دیگر مزایای این روش برای سازمان بورس و اوراق بهادار است.

وی، در زمینه تمهیدات سازمان بورس در خصوص اجرا و نظارت بهینه این روش تاکید کرد: یکی از الزامات بهره‌برداری بدون محدودیت

 Multi OMS در معاملات برخط اوراق بهادار در بازار سرمایه، نگهداری دارایی و ایجاد ارتباط بین سامانه‌های BackOffice کارگزاری‌ها است. بدین منظور برای هماهنگ سازی دارایی‌های نقد و اعتباری مشتریان، لازم است سیستم‌های BackOffice به عنوان رجیستری و حسابداری متمرکز هر کارگزاری در سطح مشتری، نسبت به ارایه سرویس‌های لازم به یکدیگر اقدام کنند. این الزام در زمستان سال گذشته به شرکتهای خدمات‌دهنده ابلاغ شد.

به گفته مروج، در صورت عدم تحقق این امر، تنها راهکار ممکن جهت جلوگیری از ریسک عدم تطابق مانده مشتریان در BackOffice‌ها، تفکیک کامل مشتریان است؛ به نحوی که هر مشتری معاملات برخط اوراق بهادار تنها به یکی از سامانه‎های موازی کارگزاری دسترسی داشته باشد. این امر با مسوولیت و نظارت مستقیم خود کارگزاری‌ها میسر شده است. این مقام مسوول ادامه داد: از اواخر سال 1396 دسترسی موازی به بیش از یک نرم افزار مدیریت سفارش به کارگزاری‌هایی که متقاضی انجام معاملات اختیار معامله، معاملات الگوریتمی و همچنین بازارگردانی خودکار بوده‌اند، اعطا شده است. به بیانی دیگر، اگر سامانه اصلی معاملات برخط کارگزاری، امکانات یاد شده را ارایه ندهد، سازمان بورس امکان دریافت این خدمات را از طریق برقراری اتصال موازی با سامانه معاملات برخط دیگر فراهم کرده است. همچنین در معاملات برخط مشتقه بورس کالا‌، بدون هیچ گونه محدودیت، امکان فعالیت موازی برای بیش از یک OMS به راحتی میسر شده است. وی گفت: امید می‌رود با راه‌اندازی و همه گیر شدن Multi OMS در بازار سرمایه و ارایه API توسط شرکت‌های Backoffice، ضمن رعایت تمهیدات لازم، شاهد رشد فناوری اطلاعات و افزایش رضایت مشتریان کارگزاری‌ها در بهره‌گیری از سامانه‌های متنوع معاملات برخط اوراق بهادار و کالایی باشیم.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران