شماره امروز: ۵۴۷

یک کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد

| کدخبر: 122761 | |

مزیت بزرگ تامین مالی جمعی تکیه ‌بر خرد جمعی است. محمد ثریانژاد کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مطلب فوق عنوان کرد: در این نوع تامین مالی از آنجا که مشارکت‌کنندگان خود می‌توانند

مزیت بزرگ تامین مالی جمعی تکیه ‌بر خرد جمعی است. محمد ثریانژاد کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مطلب فوق عنوان کرد: در این نوع تامین مالی از آنجا که مشارکت‌کنندگان خود می‌توانند مصرف‌کنندگان محصول تولید شده یا خدمت دریافت شده باشند، استفاده از دیدگاه‌ها منجر به افزایش کیفیت خواهد شد. به گزارش سنا، وی خاطرنشان کرد: تامین مالی جمعی به معنای استفاده از وجوه خرد تعداد بالایی از سرمایه‌گذاران برای تامین مالی یک کسب‌وکار جدید است و این نوع تامین مالی در حقیقت با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها موجب تسهیل دسترسی کارآفرینان به سرمایه‌گذاران می‌شود. وی افزود: این روش حاصل پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات است که از طریق فضای مجازی به ‌وسیله انبوهی از مردم برای حمایت از یک طرح، محصول یا کسب‌وکار انجام می‌شود. بدین‌صورت که فرد متقاضی، برنامه و طرح خود را در درگاه تامین مالی جمعی یا همان وب‌سایت‌ها مطرح می‌کند و اگر این طرح، ایده و محصول از دید مخاطبان قابل ‌قبول باشد، صدها و گاهی هزاران نفر مقادیر نسبتا اندکی را برای حمایت و پشتیبانی از طرح، ایده و محصول موردنظر پرداخت می‌کنند. ثریانژاد با اشاره به انواع روش‌های تامین مالی گفت: نوع نخست اهداست که بر مبنای آن مردم منفعت خاصی را دنبال نمی‌کنند و هدیه می‌کنند. نوع دوم پاداش است و افراد تامین‌کننده در قبال وجهی که پرداخت می‌کنند از نوعی پاداش برخوردار می‌شوند و نوع بعدی وام یا قرض است که بنا بر نظر بانک مرکزی از آن در ایران استفاده نمی‌شود. نوع چهارم هم مشارکت است و زمانی که طرح به نتیجه می‌رسد، تامین‌کنندگان در منافع آن به نسبت آورده خود می‌توانند، شریک شوند.  این کارشناس بازار در خصوص ظرفیت‌ها و زمینه‌های تامین مالی جمعی اظهار داشت: امروزه در نظام مالی بین‌المللی از تامین مالی جمعی استقبال فراوانی شده است؛ به‌گونه‌یی که مقدار تامین مالی جمعی از 1.5 میلیارد دلار در سال 2014 به 76.8 میلیارد در سال 2017 رسیده است و بنا بر تخمین‌ها، با نرخ رشد مرکب سالانه 29درصد این مقدار در سال ۲۰۲5 میلادی به بیش از ۳۰۰میلیارد دلار خواهد رسید. ثریانژاد با بیان اینکه با اندک توجه و تفکر در این آمارها و رشد قابل‌ملاحظه‌ آن می‌توان به اهمیت فوق‌العاده تامین مالی جمعی پی برد، افزود: فعالیت‌های تامین مالی جمعی در ایران با خیریه شروع شد و خیریه‌ها با راه‌اندازی وب‌سایت شروع به جمع‌آوری کمک کردند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، به مرور استارت‌آپ‌های دیگری مانند مهربانه و دونیت نیز به جمع آنها اضافه شدند و به ‌صورت اختصاصی برای پروژه‌های خیریه هزینه جمع‌آوری کردند. وی ادامه داد: این شیوه تامین مالی می‌تواند گستره فراوانی از ایده‌ها را به‌ ویژه در زمینه کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌‌آپ‌‌ها در بخش‌های گوناگون، اعم از آموزشی، خدماتی، هنری، دیجیتال، فرهنگی و... دربرگیرد. به عنوان ‌مثال برای اهدافی نظیر درمان بیماری تا چاپ کتاب، حمایت مالی هنرمندان تا طرفداران کمپین‌های انتخاباتی. حتی نوع دیگری از تامین مالی جمعی در دنیا وجود دارد که چیزی شبیه به تامین مالی جمعی شخصی به وجود می‌آید. ثریانژاد وب‌سایت GoFundMe را بهترین نمونه این تامین مالی جمعی دانست و اظهار داشت: در فضای این استارت‌آپ تامین مالی جمعی، تنها امور خیریه و پروژه‌ها نیستند که برای تامین مالی معرفی می‌شوند، بلکه آرزوها و برنامه‌های شخصی افراد هم مطرح می‌شوند. برای مثال دو دوست می‌خواهند دنیا را بگردند و بودجه ندارند. این نوع تامین مالی جمعی در ایران وجود ندارد و تامین مالی جمعی‌ها اغلب خیریه و مسوولیت اجتماعی هستند. وی همچنین با بیان اینکه در ایران در حوزه تامین مالی با خلأ دسترسی به منابع روبه‌رو هستیم، افزود: در صورت استفاده از تکنولوژی موبایل و اینترنت می‌توان برای پر کردن این خلأ و رفع نیازهای مردم استفاده کرد؛ بنابراین سهولت تامین مالی از مزایای اصلی این روش است. البته در این میان، ایجاد اطمینان در ارائه خدمات مالی باکیفیت بالا و هزینه پایین، امنیت کافی و فرهنگ‌سازی مناسب نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران