تامین مالی ایده؛ فرصت بازار‌سرمایه

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۱۳
تامین مالی ایده؛ فرصت بازار‌سرمایه

برنامه روز فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران روز گذشته با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، رییس دانشگاه تهران و مدیر پارک علم و فناوری برگزار شد. شاپور محمدی در این مراسم با بیان اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی تاکید بر درون‌زایی دارد و در ادبیات اقتصاد جهانی این مدل مورد توجه جهانیان است. وی با بیان اینکه درون‌زایی به معنای استفاده از دانش فناوری و تکنولوژی است گفت: بقا و پویایی یک اقتصاد مبتنی بر علم است. محمدی با بیان اینکه اقتصاد یک تئوری بسیار مهم به نام «تئوری ولیو» را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است گفت: این روزها صحبت درباره خرید و فروش ارز‌های دیجیتالی چون بیت‌کوین بسیار مطرح است اما نکته‌یی که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد مبتنی برخلق ارزش است. وی در این باره توضیح داد: هر کالایی که متناسب با خلق ارزش همراه نباشد نباید مورد توجه و داد و ستد قرار گیرد. دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه در تمام دنیا تابلوهای بورس اصلی‌ترین روش برای ارزشگذاری است، گفت: بورس پیوند مناسبی بین علم و ثروت است و ارزش‌های واقعی در بازار سرمایه معامله می‌شود. وی ادامه داد: اگر بتوانیم تامین مالی مناسبی برای محققان جوان در بازار سرمایه داشته باشیم کمک شایانی به اقتصاد کشور کرده‌ایم.

محمدی ادامه داد: البته ارزش واقعی بسیاری از این کالاهای دانش‌بنیان قابل قیمت‌گذاری نیست اما اینکه ایده‌یی خریداری و تامین مالی شود فرصت مناسبی برای بازار سرمایه و شرکت‌های دانش‌بنیان است. وی توضیح داد: شرکت‌هایی که به منابع طبیعی ارزش‌های ملی توجه دارند و از طریق این اقدامات سود آوری به دست می‌آورند به سمت فکر ناب حرکت کرده‌اند. محمدی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت فکر ناب حرکت کرده‌اند گفت: توسعه بستر فناوری‌های مالی به کمک پارک‌های علم و فناوری زمینه‌های توسعه را رقم می‌زنند؛ به عنوان نمونه طراحی و تولید نرم‌افزارهای تبادل مالی و معاملات الگوریتمی و پر بسامد می‌تواند نمونه‌یی از این اقدامات باشد. رییس سازمان بورس با بیان اینکه در بورس‌های دنیا ده‌ها هزار میلیارد دلار داد و ستد می‌شود گفت: معاملات پربسامد یکی از پرطرفدارترین معاملات جهان است و سرمایه‌گذارانی که به دنبال بازدهی خیلی خوب هستند می‌توانند در این مسیر حرکت کنند. وی به اهمیت بررسی و تحلیل شرکت‌ها و سهم‌ها اشاره کرد و گفت: مرورگر گوگل در سابقه قیمت‌گذاری خود هر سهم ۱۰۰۰ دلاری را ثبت کرده است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این شرایط باقی بماند همانطور که روزی مرورگر یاهو شرایط خود را از دست داد. محمدی در این باره تصریح کرد: سهامداران حتما به این نکات توجه کنند و در سرمایه‌گذاری محصولات دانش‌بنیان تشکیل سبد سهام را فراموش نکنند. به گزارش سنا، همچنین در این مراسم نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران پیشنهاد کرد در بودجه امسال و سال‌های آتی چند بند قانونی قرار داده شود تا شرکت‌ها تشویق و حتی موظف شوند که به حوزه تکنولوژی‌های پیشرفته و فعالیت‌های دانش‌بنیان ورود پیدا کنند. وی به تفاهم‌نامه‌یی که میان فرابورس‌ ایران و پارک علم‌وفناوری دانشگا‌ه تهران امضا شده اشاره کرد و تعامل بورس و دانشگاه را نشانه نوعی تغییر نگاه مثبت در این حوزه دانست.

در سویی دیگر، عباس زارعی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: صنعت اینترنتی و توسعه آن در انقلاب صنعتی چهارم اتفاق خواهد افتاد و در پارک علم و فناوری برنامه‌ریزی شده است که خود را برای انقلاب صنعتی چهارم آماده کنیم. به گزارش فارس، وی در رویداد روز فناوری این پارک گفت: این رویداد را باید روز ثبت و شناسنامه‌دار کردن علم و فناوری دانشگاه تهران دانست که در مسیر توسعه، اقتصاد دانش‌بنیان را عملیاتی کرده است. زارعی با اشاره به رویکرد دانشگاه کارآفرین در توجه به دانش و مدیریت آن، تصریح کرد: دانشگاه تهران چند سالی است که با این رویکرد عمل می‌کند که پارک علم و فناوری یکی از این اقدامات است. به گفته وی پارک علم و فناوری ارتباط بین دانش، صنعت و دولت بوده و هدف از پارک علم و فناوری مدیریت دانش، ایجاد انگیزه و در نهایت کسب سود و کسب و کار است. این مقام مسوول با اشاره به خدمات پارک‌های علم و فناوری عنوان کرد: خدمات فنی مشاوره‌ای، خدمات مالی اعتباری، خدمات ثبت اختراعات و خدمات توسعه‌یی از جمله خدمات این پارک به حساب می‌آید. همچنین تبدیل دانش به ثروت، ارتقای رتبه جهانی دانشگاه، رشد و فناوری و کسب و کار هدف پارک علم و فناوری است.

  ضرورت اتحاد استارت‌آپ‌ها

در سویی دیگر، دومین همایش یلدای کارآفرینان استارت‌آپی ایران در محل همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی با حضور بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های بزرگ ایرانی، استارت‌آپ‌های در شرف تاسیس، فعالان حوزه کارآفرینی و صاحبان ایده برگزار شد. در این همایش مهم‌ترین مسائل، چالش‌ها و راهکارهای پیش روی اکوسیستم استارت‌آپی در قالب چهار پنل با عنوان‌های «ارائه گزارش اکوسیستم و معرفی ترندهای استارت‌آپی»، «ارزش‌آفرینان: امیدبخشی»، «مهاجرت معکوس: انتقال تجربه سیلیکون‌ولی» و «سرمایه‌گذاری خطرپذیر (اکوسیستم استارت‌آپی در سال ۱۴۰۰)» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در آغاز این همایش معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به توسعه اکوسیستم استارت‌آپی در سال‌های اخیر، حمایت از این فضا را وظیفه همه دانست و عنوان کرد که نتیجه این رخداد در نهایت به رشد اقتصاد ملی منجر خواهد شد اگر چه لازمه این توسعه آن است که استارت‌آپ‌ها نیز از اختلاف بپرهیزند. سورنا ستاری با اشاره به بروز برخی اختلاف‌ها در میان خود استارت‌آپ‌ها گفت: باید استارت‌آپ‌ها اتحاد داخلی خود را حفظ کنند و برای همدیگر مشکل ایجاد نکنند؛ چراکه این عدم اتحاد در نهایت به ضرر خود آنها تمام خواهد شد. ستاری در بخش دیگری از سخنان خود بر ورود بخش خصوصی به حوزه استارت‌آپ‌ها تاکید کرد و افزود: در زمینه استارت‌آپی مقداری انحصار ایجاد شده و امیدواریم با ورود بهتر بخش خصوصی این انحصار شکسته شود.

  رعایت حاکمیت شرکتی

در بخش دیگری از این همایش پنل «سرمایه‌گذاری خطرپذیر» با حضور امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، سعید رحمانی مدیرعامل سرآوا، محمود رضا خواجه‌نصیری مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، رضا زرنوخی رییس انجمن VC ایران و اکبر هاشمی به عنوان دبیر پنل و با محوریت مباحثی همچون رفتار و فرهنگ سرمایه‌گذاران، شفافیت استارت‌آپ‌ها و آینده سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های ایرانی برگزار شد. مدیرعامل فرابورس ایران در این پنل به تشریح وضعیت اکوسیستم استارت‌آپی در فرابورس ایران پرداخت و شفافیت در ارائه صورت‌های مالی و رعایت حاکمیت شرکتی را دو مولفه اثرگذار در پذیرش شرکت‌های استارت‌آپی در فرابورس عنوان کرد. امیر هامونی تاکید کرد که در حال حاضر بسیاری از استارت‌آپ‌ها صورت‌های مالی حسابرسی شده ندارند و اصول حاکمیت شرکتی را مراعات نمی‌کنند؛ این دو مشکل باید برطرف شود تا روند ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه تسهیل شود؛ چراکه سرمایه‌گذاران انتظار دارند از وضعیت مالی شرکت به صورت دقیق آگاه باشند از این رو حتی اگر شرکت زیان‌ده باشد باید این موضوع را بطور شفاف اعلام کند.

هامونی در مورد تعداد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس گفت: در حال حاضر 260 شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ از طریق معاونت علمی ریاست‌جمهوری به ما معرفی شده‌اند که اکثر این‌ شرکت‌ها صورت‌های مالی حسابرسی‌شده ندارند و این شرکت‌ها در شرف تهیه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده هستند. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه در حال حاضر زیرساخت مناسبی برای استارت‌آپ‌ها در حوزه حقوق و مقررات دارد، افزود: این در حالی است که پیش از سال 91 ارتباط بین بازار سرمایه و استارت‌آپ‌ها مبهم بود و با راه‌اندازی بازار دارایی فکری و آغاز به کار تابلو دانش‌بنیان بازار SME پیوند بین این دو شکل گرفت و در حال ادامه است. هامونی از معامله پتنت هم در بازار دارایی فکری فرابورس خبر داد و گفت: در حال حاضر روی پتنت استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود؛ یعنی قبل از اینکه محصولی تولید شده باشد که این موضوع خیلی از کشورها را متعجب می‌کند که ما در بازار سرمایه علاوه بر اوراق مشارکت و سهام شرکت‌ها، پتنت هم معامله می‌کنیم و تاکنون ‌‌۵ میلیارد تومان اختراع و طرح صنعتی معامله شده است.

 

 

ارسال نظر