بحث داغ انتشار اوراق ارزی

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۹۸
بحث داغ انتشار اوراق ارزی

گروه بورس  

نخستین جلسه شورای عالی بورس در دولت دوازدهم با حضور مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در آخرین ساعات روز یک‌شنبه در ساختمان باب همایون برگزار شد. مسعود کرباسیان به عنوان رییس شورا، شاپور محمدی به عنوان دبیر شورای عالی و رییس سازمان بورس، محمود بهمنی، نماینده ناظر مجلس و ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی هم در کنار اعضا حضور داشتند.

به گزارش «تعادل»، کرباسیان در این جلسه تاکید کرد که اوراق عرضه شده در خارج از بازار سرمایه به سرعت ساماندهی ‌شود.

وی با تاکید بر باور جدی دولت به افزایش سهم بازار سرمایه در راستای تامین مالی پروژه‌ها از مدیران سازمان بورس خواست همه ظرفیت‌ها را برای تحقق این مهم به کار گیرند.

مسعود کرباسیان در جلسه شورای عالی بورس گفت: امنیت خاطر سهامداران موضوعی است که باید از اولویت‌های اصلی کار سازمان بورس باشد زیرا رابطه مستقیمی با جذب سرمایه‌های مردمی در بازار سرمایه دارد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ساماندهی و مدیریت نحوه عرضه اوراق بدهی در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: سازمان بورس باید برای کاهش نرخ سود اوراق بدهی برنامه‌ریزی جدی کند و شرایط را برای منطقی شدن این نرخ فراهم کند که قطعا نتیجه آن روی حجم این بازار تاثیر مثبت و اطمینان بخش خواهد داشت.

کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایجاد تنوع در ابزارها و به کارگیری همه ظرفیت‌های قانونی برای توسعه و عمق بخشی به بازار سرمایه اجتناب ناپذیر است به همین منظور سازمان بورس تلاش کند هر چه سریع‌تر درخصوص انتشار و فروش اوراق بهادار ارزی در حوزه تامین مالی برخی پروژه‌های نفتی که توافقات آن صورت گرفته اقدام کند.

شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، درخصوص جلسه شورا و نتایج آن به ساماندهی معاملات اوراق سخاب و کاهش نرخ موثر این اوراق در بازار سرمایه به عنوان موضوعات مصوب جلسه شورای عالی بورس اشاره کرد و گفت: مصوب شد اوراقی که با مجوز بانک مرکزی منتشر شده و در خارج از بازار سرمایه عرضه می‌شود ساماندهی شود که نتیجه آن نیز کاهش نرخ این اوراق خواهد بود.

شاپور محمدی، سخنگوی شورای عالی بورس، دستور العمل مربوط به معاملات انواع اوراق بهادار در بورس انرژی شامل گواهی ظرفیت، صندوق پروژه و سایر اوراق را از مباحثی برشمرد که در این جلسه طرح و تصویب شد. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار، نحوه انتشار فروش اوراق بهادار ارزی براساس ضوابط بودجه با هدف تسریع اجرای پروژه‌های نفتی کشور را از دیگر موارد طرح شده در این جلسه عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی نحوه اجرای این مصوبه را بررسی و با مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار عملیاتی خواهد کرد.

محمدی، ساماندهی معاملات اوراق سخاب و کاهش نرخ موثر این اوراق در بازار سرمایه را از دیگر موضوعات مصوب این نشست عنوان کرد.

دبیر شورای عالی بورس معامله گواهی سپرده بانکی در بازار اوراق بهادار را از دیگر موضوعات مورد بحث این شورای تخصصی دانست و گفت: باتوجه به سیاست کلی شورا، برنامه‌ریزی‌های لازم درخصوص چگونگی معامله گواهی سپرده بانکی صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان عنوان کرد: در این جلسه تاکید شد با هدف کاهش نرخ سود اوراق بدهی، حجم این بازار کنترل و مدیریت شود.

در همین حال به گزارش اقتصاد سیاسی قاسم محسنی، عضو شورای عالی بورس در تشریح جزئیات این جلسه گفت که در این جلسه در خصوص انتشار اوراق ارزی و دستورالعمل‌های معاملات بورس انرژی بحث و بررسی صورت گرفت، همچنین دستورالعمل‌های مناقصه در بورس کالا نیز مطرح شد، اما به نتیجه نرسید و مقرر شد که در جلسات بعدی مورد ارزیابی قرار گیرد. این عضو شورای عالی بورس در ادامه تصریح کرد که بحث دیگر درخصوص ورود سخاب به بورس بود و نتایج مثبت این ورود که منجر به کاهش نرخ‌ آن شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین آخرین وضعیت روز بازار و تحولات رخ داده در آن نکته دیگری بود که مورد ارزیابی قرار گرفت.

در ادامه محسنی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا درخصوص مسائل و مشکلات برخی از نمادها نظیر کنتورسازی هم بحثی صورت گرفت، گفت که پیش از این جلسه هم در جلسات متعدد درخصوص این شرکت بحث‌هایی صورت گرفته بود، اما در این جلسه بیشتر درخصوص مساله شرکت سایپا و اتفاقات رخ داده در این شرکت با آقای کرباسیان صحبت شد. همکاران ما هم در سازمان بورس وضعیت این شرکت را تشریح کردند.

وی در ادامه افزود که یکی از اعضا نیز درخصوص کنتورسازی اشاره‌یی کردند و در ادامه مشخص شد که آقای کرباسیان به صورت کامل نسبت به مسائل و مشکلات این شرکت اشراف دارند.  این عضو شورای عالی بورس در بخش دیگری از اظهارات خود به تشریح مساله انتشار اوراق ارزی پرداخت و گفت که در این خصوص تصمیماتی گرفته شد، اما مقرر شد که در زمان انتشار آن تامل بیشتری صورت گیرد. در قانون هم آمده که وزارت نفت این اوراق را منتشر کند و در این جلسه هم بر این نکته تاکید شد، اما با این حال زمان قطعی آن مشخص نیست.

وی در بیان علت قطعی نشدن زمان انتشار اوراق ارزی عنوان کرد که برخی از افراد نقطه نظرات منفی نسبت به انتشار این اوراق داشته و با آن مخالفت کردند؛ آنها عنوان می‌کردند که اگر ما قصد فروش این اوراق را در داخل کشور داشته باشیم، سبب خواهد شد که مردم برای خرید این اوراق به بازار ارز رجوع کنند و با بالا رفتن تقاضا در این بازار، قیمت‌ها دست خوش نوسان خواهد شد. بنابراین با این کارکرد ما به اهداف خود در جذب سرمایه‌های خارجی نخواهیم رسید، مگر اینکه تنها بتوانیم آن را در خارج از کشور به فروش برسانیم.

محسنی در ادامه افزود: پیش از آنکه درصدد انتشار این اوراق باشیم، باید ابزاری را برای پوشش نوسانات نرخ ارز طراحی کنیم تا بتواند مکمل این عملیات باشد و تا زمانی که این ابزار راه‌اندازی نشده، ما اوراق مذکور را منتشر نکنیم.

این عضو شورای عالی بورس درخصوص نکته دیگری که مخالفان مطرح ‌کردند، گفت که آنها بر این باورند باید سازوکاری مشخص شود که بانک‌ها نتوانند از منابع ارزی بانک مرکزی استفاده و اقدام به خرید این اوراق کنند؛ چرا که معتقد بودند اگر این اتفاق رخ دهد، سودی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود البته برخی دیگر از اعضا بر این باور بودند که این اوراق باید رتبه‌بندی شوند. محسنی با اشاره به اینکه موافقین هم دلایل خاص خودشان را داشتند، عنوان کرد آنها معتقدند که درحال حاضر که نمی‌خواهیم حجم زیادی از این اوراق را منتشر کنیم، باید بدون درنظر گرفتن خیلی از مسائل، انتشار آن را آغاز کنیم تا به تدریج بتوانیم مشکلات آن را رفع کنیم. چراکه نهایت اوراقی که قادر به انتشار آن باشیم 100 تا 500 میلیارد دلار است.

این عضو شورای عالی بورس در پایان خاطرنشان کرد بحث دیگری که موافقین داشتند، این بود که ما اگر بخواهیم قبل از انتشار، تمام مشکلات و موانع را حل کنیم، روند طولانی خواهد شد و با مشکلاتی مواجه خواهیم بود. بنابراین باید ابتدا با انتشار اوراق انگیزه‌یی ایجاد کنیم که بتوانیم در ادامه، نسبت به طراحی و راه‌اندازی برخی از زیرساخت‌ها اقدام کنیم. به‌طور مثال در مقیاس کوچک‌تر و داخلی آن را منتشر کنیم تا تجربه کافی را به دست آوریم، تا بعد از آن بتوانیم این اوراق را در مقیاس بزرگ‌تر و بین‌المللی منتشر کنیم یا به وسیله رایزنی و بازاریابی با سرمایه‌گذاران خارجی، از آنها دعوت کنیم که در بازار ثانویه این اوراق وارد شوند.

 

ارسال نظر