موج‌سواری بورس تهران با افزایش قیمت کامودیتی‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۰۷
موج‌سواری بورس تهران با افزایش قیمت کامودیتی‌ها

گروه بورس|

به مدد افزایش قیمت‌ کامودیتی‌ها در سطح جهان، بازار سرمایه در هفته جاری متعادل‌تر از هفته‌های گذشته دنبال شد. این روند در آخرین روز کاری هفته نیز ادامه داشت و در نهایت با رشد اندکی به کار خود پایان داد. بر این اساس دیروز، شاخص کل بورس تهران با 39 واحد افزایش در نقطه 78 هزار و 704 واحد ایستاد. به همراه شاخص کل پنج شاخص دیگر بورس نیز روند صعودی داشتند، اما شاخص بازار دوم با از دست دادن 11 واحد از ارتفاع خود در پله 176 هزار و 556 واحد متوقف شد. به گزارش «تعادل» طی روزهای اخیر در سطح بین‌المللی، کامودیتی‌ها افزایش قیمت را تجربه کردند. روز گذشته قیمت نفت، فلزات اساسی، مواد غذایی و فلزات رنگی رشد یافتند. در مقابل افزایش قیمت کامودیتی‌ها، دیروز در بازارهای داخلی قیمت‌ ارز روندی متفاوت را تجربه کرد. بر این اساس روز گذشته، دلار افت و در مقابل قیمت پوند و یورو افزایش یافت.

 رشد فلزات در سطح جهانی

روز گذشته فلزات اساسی بیشترین تاثیر را در افزایش 39 واحدی شاخص کل داشتند، زیرا قیمت جهانی فلزات اساسی طی روزهای اخیر روند افزایشی پیدا کردند. بر اساس این گزارش، طی معاملات روز سه‌شنبه در بازار فلزات لندن، فروش نقدی مس با افزایش روبه‌رو شد و به 5هزار و 789دلار رسید. همچنین هر تن آلومینیوم با 2.5 دلار افزایش به رقم یک هزارو 887 دلار و 75 سنت رسید. سرب نیز با یک دلار افزایش به رقم 2هزار و 285دلار و 75 سنت رسید. هر تن قلع هم با نرخ 19هزار و 325دلار خریداری و با نرخ 19هزار و 330دلار نیز فروخته شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که خرید و فروش روی با نرخ 2هزار و 725 دلار و 50 سنت انجام شد. بر همین اساس شرکت فولاد با 60 واحد و کالسیمین با 7 واحدی بیشترین تاثیر فزاینده را بر شاخص کل داشته و مانع از ریزش شاخص کل شدند.

 نفت در مسیر رشد

روز گذشته شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی در بازار سرمایه وضعیتی متعادل و در برخی نمادها روند رو به رشدی را تجربه کردند. این افزایش تقاضا در پی بازگشت قیمت نفت به مدار رشد در سطح جهانی رخ داده است، زیرا سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام و هم‌پیمانانش تلاش می‌کنند تا فزونی عرضه در جهان را با کاهش تولید کم کنند. اوپک در ماه مه ‌تصمیم گرفت تا توافق کاهش تولید خود را تا ماه مارس 2018 ادامه دهد. با افزایش پیش‌خریدها از سوی سرمایه‌گذاران، قیمت نفت برنت دریای شمال برای چهار روز کاری متوالی افزایش یافت و بشکه‌یی 46 دلار و 2 سنت فروخته شد. به گزارش رویترز، با افزایش پیش‌خریدها از سوی سرمایه‌گذاران، قیمت نفت برای چندمین روز متوالی افزایش یافت اما نگرانی در مورد اشباع بازار مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. همچنین نفت خام امریکا با 14 سنت افزایش 43 دلار و 52 سنت در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت اوپک نیز 44 دلار و 23 سنت معامله شده است. قیمت نفت پس از 5 هفته کاهش در این هفته تاکنون افزایشی بوده است.

 دلار افت کرد؛ پوند و یورو بالا رفت

شرکت‌های صادرات محور مانند معدنی‌ها که به قیمت دلار وابستگی دارند در روزهای اخیر به دلیل کاهش قیمتی دلار با وضعیت متعادلی روبه‌رو نبودند اما در مقابل شرکت‌های وارداتی که مواد اولیه یا قطعات تهیه می‌کنند مانند ایران خودرو؛ از این کاهش قیمت دلار بهره بردند. دلار بانک مرکزی دیروز، نرخ برابری ۳۹ واحد پولی را منتشر کرد که بر مبنای آن ارزش دلار به همراه ۱۵ ارز دیگر کاهش و ۱۹ ارز همچون یورو و پوند انگلیس افزایش یافت؛ چهار ارز نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا 3 هزار و 249 تومان قیمت خورد و هر پوند انگلیس 4هزار و 164 تومان و هر یورو 3هزار و 687 تومان ارزش‌گذاری شد.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

همچنین در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس تهران، نماد معاملاتی شرکت‌های کاشی پارس و بیسکویت گرجی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، لیزینگ ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، صنایع شیمیایی سینا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی- ارائه اطلاعات منتشر شده در سایت کدال - تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک پس از ارائه اطلاعات واقعی و برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و شرکت بهمن دیزل پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم به تالار شیشه‌یی بازگشتند.

این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی شرکت‌های بورس انرژی جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، کارتن ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره، حق تقدم‌های شرکت توسعه صنایع بهشهر و شهد ایران با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی، شرکت‌های ایران ترانسفو، گروه دارویی برکت، سایپا آذین، پارس سوییچ، کارخانجات قند قزوین، داروسازی فارابی، کارخانجات نساجی بروجرد جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، عمران و توسعه شاهد جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، فرآورده‌های نسوز ایران با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و شرکت نورد و تولید قطعات فولادی (فنورد) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم نیز در روز گذشته متوقف شدند.

 بررسی صنایع تاثیرگذار

همچنین دیروز گروه‌های انبوه‌سازی، فلزات اساسی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کاشی پارس، معدنی دماوند، فرآوری مواد معدنی، لوله و ماشین‌سازی ایران، مس شهید باهنر، قند هکمتان و کالسیمین بود.

در مقابل نمادهای کارتن ایران، دارویی لقمان، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، گروه صنایع بهشهر ایران، تامین ماسه ریخته‌گری، پارس سرام و لنت ترمز ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. همچنین دیروز سرمایه‌گذاران بورس تهران برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، کیان، پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک سایپا، سهام مس شهید باهنر و کالسیمین بیشترین تقاضا و طولانی‌ترین صف‌های خرید را داشتند. در مقابل گروهی دیگر برای خروج از واحدهای صندوق کیان، پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک بناگستر کرانه، سهام لامپ پارس شهاب، سیمان مازندران، سیمان خزر و حمل و نقل خلیج‌فارس بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های فروش را ثبت کردند.

پارس خودرو که در این گروه بیشترین حجم معامله را دارا بود، حدود 0.6درصد در قیمت پایانی افت کرد. علاوه بر این سایپا آذین، زامیاد و سایپا دیزل که از پرمعامله‌ترین سهم‌های این گروه هستند به ترتیب 0.21 و 0.12درصد رشد و 0.58 درصد افت در قیمت پایانی را تجربه کردند. در گروه مخابرات، نماد مخابرات ایران با حجم معاملات بیش از 3میلیون سهم و ارزش معاملات ۵۸۰میلیون تومان به عنوان یکه‌تاز این گروه در معاملات حجم و ارزش معاملات نزدیک به نیم درصد در قیمت پایانی افت پیدا کرد.

 

 

ارسال نظر