پرداخت 30 درصد یارانه دستمزد به کارفرمایان

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۹۷
پرداخت 30  درصد یارانه دستمزد به کارفرمایان

دیروز اعلام شد که دولت طرح یارانه دستمزد را در 8استان کمتر برخودار آغاز کرده است؛ راهبردی که یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال در شرایط نوسانات اقتصادی است، که تلاش می‌کند توازن را به فضای کسب و کار بازگرداند. این طرح با هدف توانمندسازی و اشتغالزایی پایدار در استان‌های کمتر برخوردار عملیاتی شده و به کارآفرینانی که دانش‌آموختگان دانشگاهی را جذب کنند ۳۰ درصد یارانه دستمزد می‌دهد. چهره‌های دولتی در خصوص ابعاد مختلف طرح اعلام می‌کنند که این طرح به معنای پرداخت بیمه بیکاری در داخل کارگاه است و در دوران تحریم‌های اقتصادی به عنوان یک «راه‌حل» هدف‌گذاری شده است.به عبارت روشن‌تر دولت در این طرح از بنگاه‌های اقتصادی و فرآینداشتغالزایی حمایت می‌کند. بر این اساس در صورتی که مشکلی برای بنگاه اقتصادی و ریزش نیرو به وجود بیاید دولت حقوق کارکنان و شاغلین را پرداخت می‌کند تا نیروی کار شاغل در بنگا‌های اقتصادی حفظ شود. با توجه به اهمیت موضوع در جریان این گزارش سراغ دیدگاه‌های مسوولان اجرایی در استان‌های مختلف رفتیم تا نوری به ابعاد پنهان این طرح تابانده شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: دستورالعمل پرداخت یارانه دستمزد با اولویت مناطق کم‌برخوردار و مناطق غیربرخوردار در این استان اجرایی می‌شود.به گزارش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی، عباس رکنی درباره دستورالعمل «پرداخت یارانه دستمزد» اظهار کرد: به‌منظور اجرای تبصره ۴ ماده ۳۲ قانون احکام دایمی برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر حمایت از مناطق غیر برخوردار از اشتغال و ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه، دستورالعمل پرداخت یارانه دستمزد با اولویت مناطق کم‌برخوردار و مناطق غیربرخوردار از اشتغال ابلاغ شد.

وی افزود: یارانه دستمزد وجهی است که توسط دولت به‌موجب شیوه‌نامه به‌صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی که به افراد بیکار بین ۲۰ تا ۳۵ سال اطلاق می‌شود که فاقد سابقه بیمه‌پردازی برای مدت سه ماه یا بیشتر باشند؛ به عنوان یارانه، به کارفرما پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: این طرح توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها و با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سراسر کشور اجرا می‌شود. این مقام مسوول، کاهش هزینه‌های به‌کارگیری نیروی کار برای کارفرما به‌منظور پایداری تولید و اشتغال در راستای تقویت اقتصادی دانش‌بنیان، افزایش فرصت اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بازار کار، حمایت از ارتقای تولید داخلی و رقابت‌پذیری در بنگاه‌های اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ارتقای سطح سرمایه انسانی کارگاه‌های فعال بخش خصوصی و تعاونی در مناطق کم‌برخوردار را از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح برشمرد. رکنی تصریح کرد: برقراری یارانه دستمزد با توجه به نیاز و شاخص مناطق غیربرخوردار از اشتغال در دو مرحله قابل اجراست، نخست شهرستان‌های کم‌برخوردار از اشتغال در استان‌های منتخب (ایلام، خراسان‌جنوبی، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان) دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین استانی سال ۹۸ که صرفاً برای فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی اجرا می‌شود که بعد از اخذ مدرک تحصیلی، بیش از سه ماه سابقه پرداخت بیمه تأمین اجتماعی نداشته باشند و حداقل ۶ ماه از تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلی آنان گذشته باشد. در مرحله دوم این طرح در شهرستان‌های کم‌برخوردار از اشتغال در سطح ملی با اولویت شهرستان‌های دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین ملی قابل اجراست..

  طرح یارانه دستمزد چیست؟

اما پرسشی که با این مقدمات به ذهن خطور می‌کند آن است که نحوه عملکرد این طرح در استان‌ها به چه صورت است و چه حوزه‌هایی را شامل می‌شود؟ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در خصوص طرح یارانه دستمزد گفت: یارانه دستمزد یکی از طرح‌های دولت در راستای سیاست‌های رونق بازار کار است که در استان کرمانشاه به مرحله اجرا درآمده است. حسن عزیزی با بیان اینکه این طرح توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها و با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سراسر کشور اجرا می‌شود، گفت: این طرح بر اساس حمایت از مناطق غیر برخوردار از اشتغال با اولویت مناطق کم برخوردار و مناطق غیر برخوردار از اشتغال ابلاغ شده و وجهی است که توسط دولت به موجب شیوه نامه به‌صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل‌اولی زیر ۳۵ سال به کارفرما پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه ادامه داد: بر اساس طرح «یارانه دستمزد»، به کارآفرینانی که ازشغل‌اولی‌های دانشگاهی در واحد‌های خود استفاده کنند، به میزان ۳۰ درصد یارانه دستمزد تعلق می‌گیرد تا هزینه‌های اشتغال برای آنان نیز کاهش یابد.

دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه کاهش هزینه‌های به‌کارگیری نیروی کار برای کارفرما به منظور پایداری تولید و اشتغال در راستای تقویت اقتصادی دانش بنیان، افزایش فرصت اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بازار کار، حمایت از ارتقای تولید داخلی و رقابت‌پذیری در بنگاه‌های اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و  ارتقای سطح سرمایه انسانی کارگاه‌های فعال بخش خصوصی و تعاونی در مناطق کم‌برخوردار را از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح برشمرد.وی اظهار داشت: سقف بهره مندی هر کارگاه برای استفاده از نیروی کار شغل اولی معادل حداکثر ۵۰ درصد نیروی کار موجود است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: طول دوره پرداخت یارانه دستمزد به ازای هر نیروی کار شغل اولی با تایید دستگاه هماهنگ‌کننده تا سقف ۱۲ ماه است و میزان یارانه دستمزد، معادل ۳۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است که براساس صورت وضعیت مزد ارسالی به سازمان تامین اجتماعی محاسبه و پرداخت می‌شود.حسن عزیزی همچنین احراز عدم اشتغال به کار نیروی کار شغل اولی یا اثبات صوری بودن اشتغال به کار وی در کارگاه براساس گزارش بازرس تامین اجتماعی یا بازرس کار، احراز بطلان، فسخ یا خاتمه قرارداد کار شغل اولی در مراجع ذی‌صلاح و احراز کاهش تعداد شاغلان کارگاه نسبت به استخدام نیروی کار شغل اولی (به استثنای بازنشستگی، فوت و از‌کار‌افتادگی) را از جمله موارد قطع پرداخت یارانه دستمزد بیان کرد.

 

ارسال نظر