کوتاه شدن سایه سنگین واردات از سر تولید کشور

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۹۵
کوتاه شدن سایه سنگین واردات از سر تولید کشور

گروه  بنگاه‌ها|

تجربه اقتصادی کشورمان نشان می‌دهد هر زمان که در‌آمدهای نفتی کشورمان روند صعودی به خود گرفته؛ به جای استفاده درست از این درآمدها و سرمایه‌گذاری‌های مولد و پایدار روی توسعه صنعتی، افزایش بهره وری، انتقال فناوری، تربیت نیروی کار ماهر و... بازار واردات کالاهای مصرفی و تجملی در کشور حسابی گرم شده و بخش اعظم درآمدهای نفتی کشور صرف واردات این اقلام غیر ضروری شده است. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران محدود شدن دامنه درآمدهای نفتی باعث کاهش میزان واردات و ایجاد فرصت‌های جدید برای توسعه صنعتی در کشور می‌شود.  موضوعی که قائم‌مقام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی نیز دیروز به ابعاد و زوایای گوناگون آن اشاره کرد و گفت: محدود شدن واردات با از بین بردن سایه تهدید از تولید‌کنندگان باعث ایجاد فرصت نوسازی در صنعت شده است. حسین مدرس خیابانی دیروز در همایش تجلیل از صنعتگران و معدن‌کاران برتر استان هرمزگان که به مناسبت روز ملی صنعت و معدن برگزار شد، اظهار کرد: باور به وجود جنگ اقتصادی باعث تغییر شیوه خواهد شد. این خلاقیت‌ها در واحدهای صنعتی و استفاده از تمام امکانات‌ها ناشی از همین موضوع است. وی عنوان کرد: تمام نقشه‌های دشمن برای مردم ایران بر ملا شده و چرخ تولید نه تنها از کار نیفتاده بلکه حتی کند هم نشده است. قائم‌مقام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی بیان کرد: در سال ۹۷ در بخش اشتغال ۱۵۰ درصد و در بخش سرمایه‌گذاری ۳۰۰ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشته‌ایم که حاکی از توانمندی بخش تولیدی است.

مدرس‌خیابانی با ذکر اینکه ما باید بتوانیم از این شرایط تحریم استفاده کنیم، عنوان کرد: بحث محدود شدن واردات کالاها سایه تحدید را از سر تولیدکنندگان برداشته است. در چند سال گذشته خطر وارد شدن کالای مشابه خارجی تولیدکننده را تهدید می‌کرد و این محدود شدن در واردات باعث به وجود آمدن یک فرصت نوسازی در صنعت شده است.

    برنامه‌ریزی برای رونق تولید

قائم‌مقام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه در وزارت صنعت، معدن وتجارت برنامه‌هایی برای رونق تولید تدارک دیده شده است، ابراز کرد: برنامه‌ای تحت عنوان «نهضت ساخت داخل» در وزارت صمت دیده شده که با توجه به محدودیت منابع ارزی باید به سمت تولید کالا در داخل کشور حرکت کنیم. مدرس‌خیابانی با ذکر این نکته که در نهضت «ساخت داخل» دو دیدگاه وجود دارد، افزود: شناسایی نیازمندی‌های واردات کالاهای خارجی و توانمندی‌ها دو منظری است که باید در نهضت ساخت داخل به آن توجه کرد. وی عنوان کرد: نمایشگاهی تحت عنوان «نمایشگاه نیاز» در مرکز نمایشگاه‌های کشور برقرار شده است که در این نمایشگاه فهرست تمام نیازمندی‌هایی که تمام تولیدکنندگان و دستگاه‌ها مجبور به واردات آن هستند به نمایش در آمده است و محلی برای شناسایی کالاهای مورد نیاز وارداتی محسوب می‌شود. وی بیان کرد: ممنوعیت ۱۴۰۰ قلم کالاهایی که توان تولید آنها در داخل وجود دارد از جمله اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از تولید است. قائم‌مقام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی بیان داشت: صادرات در گذشته یک گزینه اختیاری برای واحدهای تولیدی محسوب می‌شد اما امروزه نسخه شفا بخش و راه چاره بخش تولید محسوب می‌شود و به عنوان یک گزینه اجباری تولیدکنندگان مجبورند به سمت صادرات حرکت کنند. مدرس‌خیابانی با بیان اینکه صادرات نه‌تنها از جنبه ارز آوری اهمیت دارد، از دو منظر دیگر هم قابل تامل است، ادامه داد: صادرات باعث می‌شد که از ظرفیت‌های خالی واحد تولیدی نیز استفاده شود که درنتیجه کاهش قیمت تمام شده را در پی خواهد داشت.‌ وی خاطرنشان کرد: بعد دیگر اهمیت صادرات ایجاد اشتغال پایدار است یعنی صادرات به علاوه تمام مزایایی مانند ارتقاء سطح کیفی و تعامل و دیپلماسی تجاری که دارد اشتغال پایدار را هم در پی دارد. قائم‌مقام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تصریح کرد: شورای عالی صادرات تکلیف کرده است که توسعه تجارت با ۱۵ کشور همسایه در دستور کار قرار گیرد. از سهم ۴۴ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی کشور ۲۴ میلیارد دلار به این کشورها اختصاص پیدا کرده در حالی که ظرفیت واردات این ۱۵ کشور هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

    تغییر رویکرد رایزن‌های اقتصادی

مدرس خیابانی با بیان این نکته که روش و نگاه رایزن‌های ما باید تغییر کند، اظهار کرد: بر اساس یکی از بندهای مصوبه شورای عالی صادرات تاکید شده است که با استقرار رایزنان برای تقویت و توسعه صادرات اقدام شود.

قائم‌مقام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت مکلف شده است که در قالب یک شرح وظیفه از پیش تعیین شده دو مورد را از رایزنان بخواهد. یکی شناسایی موقعیت بازار هدف و پتانسیل حضور و تقویت صادرات در کشورها و دوم شناسایی شرایط و وضعیت رقبای ایران در آن بازارهدف که اگر محقق شود می‌توان با قدرت در بازار کشورهای دیگر وارد شد.

وی بیان کرد: در سال ۹۷ هشت هزار شرکت صادرات‌کننده در کشور ثبت شده است که ۴۰۰ شرکت صادرات اولی هستند یعنی بسیاری از شرکت‌های ما بر اساس شرایط موجود به جرگه صادر‌کنندگان پیوسته‌اند. مدرس‌خیابانی اذعان کرد: امروزه بخش عمده صادرات ما را شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده تشکیل می‌دهد که باید حضور بخش خصوصی در صادرات پر رنگ‌تر شود و فضا برای صادرات باز شود.

قائم‌مقام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی ابراز کرد: حدود ۶۵ درصد از ترکیب صادراتی ما زیر یک میلیون دلار است که نشان‌دهنده تنوع محصولات در صادرات است. مدرس‌خیابانی اظهار کرد: فولاد ایران با ظرفیت تولید ۳۵ میلیون تن جایگاه سیزدهم در دنیا و سیمان با ظرفیت تولید بالغ بر ۹۰ میلیون تن رتبه هشتم جهان را دارد. وی با اشاره به این نکته که جایگاه مس کاتد ایران از نظر تولید دوازدهم دنیا است تشریح کرد: تولید مس کاتد در سال ۹۶ حدود ۱۶۰ هزار تن بوده که در سال ۹۷ به ۲۵۰ هزار تن در سال رسیده است که نشان از شکست دشمن در برنامه‌های خود دارد. توسعه صادرات جزو محورهای مهم وزارت صمت است و آن را مانند تنظیم بازار می‌دانیم. مدرس‌خیابانی اذعان کرد: در بحث تنظیم بازار باید حواسمان باشد در این نگاه سرکوبمند قیمت در کشور به بخش تولید آسیب وارد نشود.

 

ارسال نظر