فرصتی برای عبور از مشکلات

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۹:۵۰
کد خبر: ۱۳۳۳۶۸
فرصتی برای عبور از مشکلات

گروه بنگاه‌ها|

بعد از ترمیم بخش قابل توجهی از مردان اقتصادی کابینه و تغییر در ترکیب چهره‌های اقتصادی دولت که با هدف چابک‌سازی دولت و ارتقای سطح اجرایی دولت صورت گرفت؛ فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع منتظرند تا با دمیدن روح تازه در کالبد اجرایی کابینه، بخشی از مشکلات دامنه داری که پیش روی تولید و صادرات کشورمان ایجاد شده؛ در مسیر حل و فصل شدن قرار بگیرند؛ مشکلاتی چون؛ تعدد در مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی، مشکلات مواد اولیه؛ معادله بازاریابی برای محصولات تولید شده؛ عدم تصویب اف‌ای تی اف و...که از منظر اعضای اتاق‌های بازرگانی استانی چنانچه هر چه سریع‌تر برای برون رفت از آنها فکری نشود؛ در ادامه قادرند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در این بخش ایجاد کنند.

همزمان با نوسان ارزی مشاهده می‌کنیم که بخش تولیدی و صنعتی ایران گرفتار مشکلات متعددی است و بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی این کشور خالی است، راهبرد دولت طی 5سال گذشته برای بهبود شاخص‌های تولید و صادرات در طرحی تبلور پیدا کرد که از آن ذیل عنوان «طرح رونق تولید»

یاد می‌شد؛ طرحی که تلاش می‌کرد تا با اختصاص تسهیلات ویژه به تولیدگران؛ آنها را برای افزایش دامنه‌های تولید؛ اشتغالزایی و صادرات یاری کند. اما بلافاصله پس از آغاز طرح رونق تولید برخی تحلیلگران این پرسش را مطرح کردند که آیا مشکل واحدهای تولیدی فقط تزریق پول نقد و تسهیلات است؟در جریان این گزارش سراغ دیدگاه‌های روسا و مدیران اتاق‌های بازرگانی در استان‌ها رفتیم تا نوری به مشکلات تولید و صادرات در کشورمان بتابانیم.

  مشکل سوءمدیریت‌های داخلی

رییس اتاق سمنان یکی از چهره‌هایی است که معتقد است برای بهبود شاخص‌های تولید و صادرات در کشورمان بیشتر از اینکه نگاهمان متوجه عوامل خارجی باشد، باید مقابل سوءمدیریت‌ها ایستاد.

علی اصغر جمعه‌ای با بیان اینکه فشارهای داخلی بر تولید روز به روز بیشتر می‌شود، افزود: متاسفانه با تصمیمات خلق الساعه، بی‌برنامگی، نبود نقشه راه و استراتژی مشخص در حوزه تولید، فشارهای داخلی را روز به روز بر خود بیشتر می‌کنیم.رییس اتاق سمنان با اشاره به مشکلات پیش روی فعالان صنعت و معدن در کشور تصریح کرد: مسوولان کشور باید چاره‌ای برای مشکلات فعالان تولید بیندیشند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه متاسفانه تحریم جزو لاینفکی از ساختار تولید و اداره کشور شده خاطرنشان کرد: بزرگان کشور باید برای عوارض ناشی از تحریم‌ها چاره جویی کنند.او با انتقاد از تشتت و عدم وحدت رویه در برخی مسائل داخلی خاطرنشان کرد: باید در مسائل داخلی به یک اتحاد و انسجام درونی برسیم تا لااقل اثرات تحریم خفیف‌تر شود.این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه همین نابسامانی‌های داخلی است که به دشمن خارجی جسارت تحریم را می‌دهد، گفت: تا مادامی که این نابه‌سامانی‌ها رفع نشود، مشکل تولید و اشتغال همچنان در کشور وجود خواهد داشت. اگرچه این مشکلات بارها از سوی دلسوزان کشور و فعالان بخش خصوصی بیان شده اما متاسفانه کمتر گوش شنوایی برای شنیدن آنها وجود داشته است.

  دست و پای صادرات

 در بند بخشنامه‌های جدید

در شرایطی نایب‌رییس اتاق بازرگانی استان مرکزی گفت: بخشنامه‌های موجود صادرات را به‌شدت محدود و کنترل کرده به ویژه در این شرایط که با فروش نفت محدودتر می‌شویم و جذب ارز برای کشور کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه کشور به صورت اضطراری نیاز دارد که در بخش صادرات غیرنفتی کوشش و تلاش لازم را انجام دهد، اما بخشنامه‌های جدیدی که بانک مرکزی و مسوولان اقتصادی برای صادرات وضع می‌کنند به‌شدت برای کشور محدودیت ایجاد می‌کند و این موضوع به نفع کشور و تولید نیست.

حمیدرضا مهدی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص انتظارات فعالان اقتصادی بخش خصوصی از وزرای اقتصاد و صنعت، اظهار کرد: با توجه به اینکه مشکلات کشور عموما اقتصادی هستند، تعامل و مشارکت دو وزیر می‌تواند مقداری از چالش‌ها و موضوعاتی را که در کشور وجود دارد برطرف کند، در حال حاضر در تحریم و جنگ اقتصادی قرار داریم و این مشکلات فشارهایی بر پیکره صنعت وارد می‌کند، اما می‌توان اقداماتی را در راستای کاهش تحریم‌ها انجام داد، وزاری صنعت و اقتصاد می‌توانند در یک نشست و تعامل و هم فکری با تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی راهکارهای مورد نیاز را اجرایی کنند.

او افزود: از جمله مشکلات موجود، خودتحریمی است که در این رابطه تصمیم‌گیری‌ها بدون تعامل و مشورت و هم‌فکری با تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی پشت درهای بسته انجام می‌شود و بخشنامه‌هایی که صادر می‌شوند با یکدیگر هماهنگی مناسبی ندارند، ما در یک شرایط نرمال نیستیم و در این شرایط دولت باید موضوعاتی مانند اخذ مالیات، اخذ عوارض‌های متعدد، اخذ بیمه‌های سهم کارفرما، اخذ اقساط تسهیلات بانکی که به بخش تولید واگذار شده را محدودتر کند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی استان مرکزی تصریح کرد: بخشنامه‌های موجود صادرات را به‌شدت محدود و کنترل کرده به ویژه در این شرایط که با فروش نفت محدودتر می‌شویم و جذب ارز برای کشور کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه کشور به صورت اضطراری نیاز دارد که در بخش صادرات غیرنفتی کوشش و تلاش لازم را انجام دهد، اما بخشنامه‌های جدیدی که بانک مرکزی و مسوولان اقتصادی برای صادرات وضع می‌کنند به‌شدت برای کشور محدودیت ایجاد می‌کند و این موضوع به نفع کشور و تولید نیست.

وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات فعالان اقتصادی گفت: در حال حاضر فرآیند واردات مواد اولیه بسیار کند است و ثبت سفارش و اقدامات اداری لازم جهت اخذ مجوزهای رسمی و قانونی برای ورادات مواد اولیه گاهی سه تا چهار ماه به طول می‌انجامد. در این رابطه مدتی است که وزارت صنایع اعلام کرده که این مسوولیت به مراکز استان‌ها واگذار خواهد شد، اما بسترهای این اقدام فراهم نشده، از طرفی در شرایط موجود کشور می‌بایست نسبت به چند ماه گذشته ثبت سفارش و واردات مواد اولیه و تجهیزات خطوط تولید راحت‌تر صورت گیرد، اما بازهم این اقدام به سختی انجام می‌گیرد.

 واحدهای تولیدی باید عارضه یابی

و درمان شوند

از سوی دیگر رییس اتاق بیرجند معتقد است که برخی از مشکلات اصلی تولید ابتدا باید عارضه یابی شوند و در مرحله بعد نسبت به درمان آنها اقدام شود.

محسن احتشام گفت: جدا از مشکلاتی که در اثر مسائل سیاسی و دیپلماسی ایجاد می‌شوند، ما به یک تصمیم راهبردی یک بار برای همیشه نیاز داریم و اگر می‌خواهیم مشکلات صنایع موجود را حل کنیم باید به درمان بپردازیم. او با تاکید بر اینکه باید مشکلات سره از ناسره در واحدهای تولیدی جدا شود اظهار کرد: باید قبول کنیم در چند سال گذشته یک سونامی و زلزله به نام تحریم، تورم، تغییر نرخ ارز و رکود در کشور اتفاق افتاد. مشکلاتی که با خروج ترامپ از برجام یک‌بار دیگر برای اقتصاد کشور مشکل ساز شده است.او ادامه داد: در این وضعیت، واحدهای تازه تاسیس و جوان کشور دچار ضربه شدند در حالی که خودشان مقصر نبودند لذا در این شرایط حداقل باید به کمک صنعتگر و سرمایه‌گذار بشتابیم. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: سرمایه‌گذاران در استان مرزی خراسان جنوبی برای رفع بیکاری، محرومیت‌زدایی،

توسعه، ایجاد اشتغال و آرمان‌های انقلاب از مال خود گذشتند لذا انتظار می‌رود فضای واقعی مشکلات صنعتگر و تولید‌کننده دیده شود.

احتشام بیان کرد: اداره دارایی و مالیات مرتب مالیات واحدهای تولیدی را افزایش می‌دهد و فشار زیادی بر آنها وارد کرده است، فشار روی صنعتگر، تولیدکننده و کارآفرین خیلی زیاد است که باید رفع شود.

وی گفت: تنها راه‌حلی که می‌توانند مشکل واحدهای تولیدی و استان را حل کند اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری است تا واحدها بتوانند نفس راحتی بکشند.

او در پایان بیان کرد: تک به تک واحدهای تولیدی استان را با نگاه علمی، کارشناسی و واقع‌بینانه مورد پژوهش قرار دادیم و اگر بخواهیم در یک فضای عمومی به صنعت و تولید نگاه کنیم کاری پیش نخواهیم برد.

 

ارسال نظر