شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 126089 | |

چهار سال پیش کمپینی با نام «نخریدن خودرو صفر» باعث شد برای مدتی به صنعت خودروسازی کشورمان و سایر صنایع وابسته به آن لطمه وارد شود و خودروسازان خارجی بتوانند

چهار سال پیش کمپینی با نام «نخریدن خودرو صفر» باعث شد برای مدتی به صنعت خودروسازی کشورمان و سایر صنایع وابسته به آن لطمه وارد شود و خودروسازان خارجی بتوانند روی این موج سوار شده و از این فرصت منتفع شوند. سرانجام این کمپین با برنامه‌ریزی اصولی خودروسازان داخلی به شکست انجامید. حالا در سال 97 و در شرایطی که صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، زمزمه‌های تصمیمات احساسی مشابه 4 سال پیش به گوش می‌رسد و استفاده ابزاری از این موارد در تبلیغات شرکت‌ها، می‌تواند در شرایط حساس کنونی تیشه به ریشه دومین صنعت بزرگ کشور بزند.

شرکت ایرانسل به عنوان یکی از اپراتورهای تلفن همراه از شعار «فعلا ماشین نخرید، سیم کارت بخرید» در تبلیغات خود استفاده کرده. شعاری که می‌تواند شائبه‌هایی در چنین شرایطی ایحاد کند. در همین راستا، مجتبی نظری معاون ارتباطات گروه خودروسازی سایپا به معاون بازاریابی شرکت ایرانسل نامه‌یی ارسال کرده تا در اسرع وقت از ترویج چنین شعارهایی در سطح کشور جلوگیری شود.

به گزارش «تعادل» به نقل از جوان خودرو خودروسازان داخلی این روزها روزگار سختی را سپری می‌کنند. از کمبود قطعات خودروهایی که به صورت CKD در خطوط خودروسازان تولید می‌شوند گرفته تا نوسانات غیر قابل پیش‌بینی قیمت ارز در بازار، همه دست به دست هم داده‌اند تا قیمت‌گذاری خودرو از مسیر طبیعی خود خارج شه و مصرف‌کننده نهایی دچار سردرگمی شود. از این رو اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه هرچه بیشتر به این آشفتگی در بازار دامن می‌زند و در نهایت دود آن به چشم خریدار می‌رود.

حال با این اوضاع نه چندان جالب، چند روز قبل تیتر تبلیغاتی عجیبی نظر همه را به خود جلب کرد: «فعلا خودرو نخرید!» این شعاری است که ایرانسل برای جشنواره فروش اخیر خود انتخاب کرده، هرچند منظورش این است که مثلا فعلا خودرو نخرید، ما به شما خودرو جایزه می‌دهیم، اما این تیتر غیر حرفه‌یی و شبهه‌برانگیز در چنین شرایط حساسی به مصداق راه رفتن روی لبه تیغ است.  بازی با حساسیت‌های امروز مردمی که حال خوشی از گرانی‌ها ندارند و زدن این تیتر نابخردانه، نوعی آتش زدن به دل همین مردم است. به چه قیمت برای فروش بیشتر به هر طنابی چنگ می‌زنند؟ عواقب آن کمپین سال‌های قبل (که خود جای بحث ریشه‌یی دارد)، کم آسیب به خودروساز و مصرف‌کننده زد که امروز باید با تیتری اینچنینی یادی از آن را از خاک بیرون آورد؟

بازار تبلیغات اپراتورهای تلفن همراه در ایران داغ است. پیشرفت سریع تکنولوژی این اپراتورها در ایران باعث شده تا رقابت میان فعالان این عرصه بالا بگیرد. البته در این میان نباید فراموش کرد که در چنین شرایط خاصی، حفظ همبستگی یکی از مهم‌ترین ارکان است. ما منکر تبلیغات و طراحی شعارهای رقابتی نیستیم. اما شرکت‌های اینچنینی مثل اپراتورهای تلفن همراه که بیشترین مخاطب را در جامعه دارند، باید در این همبستگی پیشگام باشند. در این رابطه اگر بخواهیم مثالی عینی بیان کنیم، باید فلش بکی داشته باشیم به حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت‌های جام جهانی 2018.همراه اول به عنوان نخستین اپراتور تلفن همراه در ایران، با حمایت از تیم ملی فوتبال کشورمان در این تورنومنت مهم، علاوه‌بر قدم گذاشتن در مسیر تبلیغات اصولی، به حفظ همبستگی اعضای جامعه نیز کمک شایانی کرد.

حالا با بدعهدی کشورهای خارجی در توافق با ایران، ما بار دیگر در یک تورنمنت حساس جهانی مثل جام‌‌جهانی فوتبال قرار گرفته‌ایم. این‌بار هم باید با حفظ همبستگی بر مشکلات داخلی و خارجی غلبه کنیم. در سالی که «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شده، نباید با دامن زدن به تصمیمات غیرکارشناسی و احساسی، تیشه به ریشه خودروسازانمان بزنیم. در انتها امید است مفاهیم اجتماعی، آسیب‌شناسی و آینده نگری را چاشنی کارشناسی تبلیغات خود کنیم. فاصله مصلحت جامعه و رفتن به ره ترکستان، بسیار ناچیز است وافتادن از چشم جامعه خریداران از رگ گردن هم به برندها نزدیک‌تر است

 

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران