شماره امروز: ۵۴۷

مدیرعامل راه آهن در بازدید از خط راه‌آهن چابهار- زاهدان :

| کدخبر: 125833 | |

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن ایران دیروز به زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان سفر کرد تا بخشی از پروژه‌های عمرانی تدارک دیده شده در حوزه حمل و نقل را مورد بررسی میدانی قرار دهد.

گروه‌ بنگاه‌ها|

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن ایران دیروز به زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان سفر کرد تا بخشی از پروژه‌های عمرانی تدارک دیده شده در حوزه حمل و نقل را مورد بررسی میدانی قرار دهد. واقعیت آن است که بدون سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل فرآیند توسعه پایدار استانی بیشتر به یک شوخی شبیه است تا واقعیتی که بتوان روی آن حساب جدی باز کرد؛ براساس این اهمیت راهبردی است که دولت تدبیر و امید از سال 92تلاش کرد تا بخش قابل توجهی از تمرکز سرمایه‌گذاری‌هایش را برای توسعه در بخش حمل و نقل به کار بگیرد تا از طریق بستر‌سازی مناسب «توسعه» در استان‌های مختلف کشورمان روند عینی به خود بگیرد.

یکی از مهم‌ترین نقطه‌های کانونی سرمایه‌گذاری‌های دولت در استان سیستان و بلوچستان با محوریت چابهار است که می‌تواند ارزش افزوده فراوانی را هم برای کشور و هم برای استان سیستان و بلوچستان فراهم کند. با این توضیحات معاون وزیر راه و شهرسازی راهی زاهدان و چابهار شد تا پیشرفت پروژه‌های مربوط به حمل و نقل را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد.

بازدید از ایستگاه باری و بررسی نواقص موجود در آن، کلنگ زنی خط فرعی 7، 5کیلومتری از ایستگاه باری به سیلوی وحدت زاهدان، بازدید از ایستگاه جیگولی - انتهای خط چابهار قطعه هشت، بازدید از ایستگاه زاهدان و طرح‌های در دست اجرا، افتتاح آشیانه کایرو، آغاز پوشش مخابراتی همراه اول به طول 100کیلومتر، نشست در شورای اداری راه آهن، بازدید از مدرسه 21کلاسه شیرآباد، نشست هم اندیشی با اساتید دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان و نشست توسعه حمل‌و نقل صنعت ریلی از جمله برنامه‌های سفر یک‌روزه سعید محمد‌زاده به زاهدان است.

در جریان این بازدید مدیرعامل راه آهن ایران گفت: تمام همت و پیگیری‌های ارکان مختلف مدیریتی کشور برای تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن چابهار - زاهدان به دلیل اهمیت فوق‌العاده آن در توسعه محور شرق معطوف شده است.

سعید محمدزاده دیروز در زاهدان اظهار داشت: تکمیل پروژه راه آهن چابهار - زاهدان در اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و بطور جد در حال پیگیری است. او بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این خط ریلی به طول 700 کیلومتر با خطوط جانبی بطور جدی از سال 92 آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شاخص‌های راه آهن چابهار - زاهدان نسبت به سایر طرح‌های عمرانی مشابه از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار است. اولویت‌بندی طرح‌ها در بخش‌های مختلف کشور به جهات گوناگون همواره مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

محمد‌زاده اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بطور ویژه تاکید بر اجرای سریع خط ریلی چابهار - زاهدان دارند و رییس‌جمهوری نیز از جهات گوناگون در تلاش است تا این طرح هرچه سریع‌تر تکمیل شود. علاوه بر اهمیت راه آهن چابهار - زاهدان برای کشورهای همسایه تکمیل این خط ریلی دغدغه تمام مسوولان کشور است. برای تامین منابع این طرح تاکنون در دولت تمام تلاش و جدیت صورت گرفته است.  او ادامه داد: طی سه سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان از سوی دولت به این خط ریلی اعتبار نقدی تزریق و تاکنون هزینه شده است. مدیرعامل راه آهن ایران گفت: مجری طرح راه آهن چابهار - زاهدان با تمام توان در حال اجرای این طرح است تا در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل شود اما نمی‌توان زمان دقیق اتمام آن را مشخص کرد.

 جابجایی 60 هزار تن کالا از طریق

خط ریلی زاهدان میرجاوه

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پارسال 60 هزار تن کالا از طریق خط ریلی زاهدان - میرجاوه جابه‌جا شده است که امسال این میزان جابه‌جایی افزایش خواهد یافت.

محمد‌زاده اظهار داشت: خط موجود زاهدان تا میرجاوه به دلیل قدمت زیاد کیفیت مناسب را ندارد اما فعلا این خط قابلیت بهره‌برداری را دارد. او بیان کرد: با وجود کمبود اعتبارات، بهسازی این خط ریلی آغاز شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

محمد‌زاده گفت: برای جابه‌جایی زائران پاکستانی در وزارت راه و شهرسازی تدابیر بسیار خوبی اندیشده شده تا بتوانیم این زائران را با خطوط ریلی جابه‌جا کنیم.

او ادامه داد: تصمیمات اتخاذ شده در این رابطه در کمتر از 2 ماه آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.  این مسوول در پاسخ به این سوال که چرا قطار مسافری زاهدان - اصفهان که در هفته 3 بار انجام می‌شده هم اینک به یک‌بار در هفته رسیده است گفت: شرکت‌های خصوصی در مساله حمل و نقل مسافری برخی موارد با محدودیت‌هایی رو به رو می‌شوند که این مساله نیز یکی از همین موارد است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: مسیر زاهدان - اصفهان از جهت اقتصادی نیازمند حمایت است و تلاش می‌شود تا سرویس‌های مختلفی به مسافران در شهر زاهدان ارائه کنیم.

او تاکید کرد: راه آهن وظیفه خودش می‌داند که در توسعه سیستان و بلوچستان با این میزان پهناوری نهایت تلاش خودش را انجام دهد.

محمد‌زاده بیان کرد: حدود 40 هزار نفری که بطور مستقیم در راه آهن مشغول به فعالیت هستند در تلاش‌اند تا بهترین خدمات را به مردم عزیز کشور ارائه کنند.

 تنها 10 تا 12 درصد مسافران

از طریق راه‌آهن جابه‌جا می‌شوند

مدیرعامل راه آهن ایران گفت: سهم حمل و نقل ریلی از مسافر کشور حدود 10 تا 12 درصد است که سهم بالایی نیست. با توجه به اینکه ریل همچون جاده در تمام کشور وجود ندارد به همین دلیل سهم ما از جابه‌جایی مسافر بسیار کم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: براساس برنامه ششم توسعه باید 20 درصد جابه‌جایی مسافر در کل کشور از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی انجام شود. در تلاش هستیم تا در شهرهای بزرگ در بخش حومه‌یی جابه‌جایی مسافر از طریق ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی افزایش یابد. محمد‌زاده اظهار داشت: در شهرهای بزگ باید 40 درصد جابه‌جایی مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی انجام شود. در تهران یک میلیارد سفر حومه‌یی در سال رخ می‌دهد که تنها 40 درصد این سفرها از طریق خطوط ریلی انجام می‌شود.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان طول مسیر اصلی راه آهن چابهار - زاهدان ٦١٠کیلومتر است که از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار واقع در دریای عمان آغاز شده و با عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می‌شود.

سیددانیال محبی ادامه داد: اجرای این طرح یکی از برنامه‌های مهم برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است. او هدف اصلی راه آهن چابهار - زاهدان- میلک را ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و منطقه برشمرد.

استاندار سیستان و بلوچستان مبلغ اولیه قرارداد ساخت این طرح را ٢ هزار و ٤١ میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: این پروژه دارای ٨قطعه است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران