حضور کوچک‌ها در میدان تعامل با اروپا

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۷۴
حضور کوچک‌ها در میدان تعامل با اروپا

گروه بنگاه‌ها|

بعد از خروج ترامپ از برجام موضوع استفاده از ظرفیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط اروپایی برای در امان ماندن شرکت‌های اروپایی از تله تحریم‌های امریکا از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح شد. ضرورتی که به نظر می‌رسد از طریق آن هم ایران می‌تواند به چشم‌انداز ترسیم شده در برجام دست پیدا کند و هم فعالان اقتصادی اروپا از گرفتار شدن در دام تحریم‌ها نجات پیدا می‌کنند.

در همین زمینه یکی از کارشناسان مسائل اروپا با اشاره به سفر رییس‌جمهور کشورمان در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به دو کشور سوییس و اتریش، تصریح کرد: سوییس و اتریش عموما موضع تندی علیه ایران نداشته‌اند و ایران می‌تواند از طریق این دو کشور کانال‌هایی را باز کند تا مبادلات جاری و اقتصادی خود را با اروپا تا حدودی در دوران جدید حفظ کند.

پیروز ایزدی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت این سفر اظهار کرد: رییس‌جمهور در جریان سفر به دو کشور سوییس و اتریش و مذاکره با مقامات آنها به‌دنبال پیدا کردن راهکارهایی جهت حفظ معاملات تجاری و اقتصادی ایران با اروپا و دور زدن تحریم‌های ثانویه امریکا علیه ایران است.

او خاطرنشان کرد: اتریش که یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است روابط نسبتا خوبی با ایران دارد گرچه جزو کشورهای بزرگ اروپایی محسوب نمی‌شود ولی در جایگاه خود حائز اهمیت است و از دیگر سو به تازگی نیز ریاست دوره‌یی اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است. سوییس نیز کشوری مستقل و مهم در اروپا است، بانک‌های مهم زیادی در این کشور مشغول به فعالیت هستند و شاید ایران بتواند از ظرفیت موجود در این کشور برای حل بخشی از مشکلاتی که در روابط بانکی ایران با کشورهای دیگر به‌خصوص اروپا وجود دارد تا حدودی استفاده کند.این کارشناس مسائل اروپا در مورد هشدار تازه ترامپ به شرکت‌های اروپایی که بخواهند بدون توجه به تحریم‌های ثانویه امریکا علیه تهران با ایران همکاری کنند، گفت: ترامپ به دنبال این است که راه‌های تجارت ایران و فروش نفت کشورمان به دیگر کشورها را ببندد و در همین چارچوب با گذشت زمان فشارهای خود را بر ایران و همچنین کشورهایی که بخواهند همچنان به همکاری تجاری با تهران ادامه دهند، افزایش خواهد داد. تعدادی از شرکت‌های اروپایی که با امریکا دارای تجارت هستند از این تهدیدها دچار هراس شده‌اند و درصدد برآمدند که در نوع رابطه خود با ایران تجدیدنظر کنند ولی ما می‌توانیم از ظرفیت شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی برای تعامل اقتصادی با این قاره استفاده کنیم.

او در همین راستا ادامه داد: البته شاید آنها (شرکت‌های متوسط و کوچک اروپایی) نتوانند تمام نیازهای ایران را برای تجارت و سرمایه‌گذاری فراهم کنند چرا که عموما تکنولوژی‌های پیشرفته و سرمایه‌های بزرگ در دست شرکت‌های بزرگ است ولی باید به این نکته توجه داشت که همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی می‌تواند راهی برای حفظ برجام باشد و ما باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

 

ارسال نظر