اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۰۹

 ثبت جهانی پسته دامغان در سازمان مالکیت‌های فکری؛ سمنان  پسته دامغان تا پایان امسال در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) ثبت جهانی می‌شود. سیدمهدی میرصالحی مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دامغان گفت: امسال 31محصول کشور در WIPO ثبت شده و تا پایان امسال 11محصول دیگر از جمله پسته دامغان در این سازمان ثبت می‌شود. وی افزود: پسته دامغان، نخستین پسته ایرانی است که ثبت جهانی سازمان مالکیت فکری را برای برندسازی جهانی دریافت می‌کند. در شهرستان دامغان 15هزار و 900هکتار باغ پسته وجود دارد که 13هزار هکتار آن بارده است.

 استقرار کنسولگری موقت در ایلام برای صدور روادید؛ ایلام  مدیرکل حج و زیارت استان ایلام گفت: کنسولگری موقت در استان مستقر شده و آماده صدور ویزا برای زائران اربعین است. مهدی حیدری با اشاره به اینکه سامانه سماح تنها سامانه قابل اعتماد برای ثبت‌نام زائران اربعین است و قرار کنسولگری موقت در استان برای صدور روادید است، افزود: زائران برای تهیه ویزا باید از طریق سامانه سماح اقدام کنند و در صورتی که ویزای فردی مشکل داشته یا غیرقانونی باشد از خروج این فرد از مرز جلوگیری می‌شود. حیدری با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان اجازه تردد بدون روادید قانونی از مرز مهران به زائران داده نمی‌شود، گفت: با توجه به شرایط موجود در کشور عراق و احتمال وقوع هرگونه حادثه، زئران باید برای شرکت در همایش بزرگ اربعین بیمه شوند و هیچ عذری در این خصوص مورد قبول نیست.

 موانع جذب سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری برطرف شود؛ شهرکرد  سرپرست استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: شرایط چهارمحال و بختیاری به گونه‌یی است که می‌توان با جذب سرمایه‌گذاری فضای کسب وکار و اشتغال و تولید را رونق داد و در همین راستا باید موانع جذب سرمایه‌گذاری در آن برطرف شود. گودرز امیری دیروز در ستاد هماهنگی امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری دارای پتانسیل‌های عظیمی است و فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی در آن وجود دارد، ولی متاسفانه از این فرصت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود.

 افزایش 400هزار مترمکعبی مصرف گاز خانگی؛ بجنورد   مصرف گاز خراسان‌شمالی در بخش خانگی از یک میلیون و 100هزار به یک‌میلیون و 500هزار مترمکعب افزایش یافت. مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: میزان مصرف بخش خانگی در استان حدود یک‌میلیون و 100هزار بود که با افزایش 400هزار مترمکعبی در یکی، دو روز گذشته این شاخص به یک‌میلیون و 500هزار مترمکعب افزایش یافت.  حسن‌رضا میربلوکی افزود: پیش‌بینی می‌شود در زمستان امسال میزان مصرف بخش خانگی استان به حدود 5میلیون مترمکعب افزایش یابد.  وی از مردم استان خواست در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند تا محدودیت کمتری اعمال شود.

 ستاد احیای دشت قزوین تشکیل شود؛ قزوین  استاندار قزوین گفت: برای تسریع در پاسخگویی به متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌توان مناطق سرمایه‌گذاری در استان را تعریف کرد و اداره منابع طبیعی نیز با تشکیل بانک جامع اطلاعات اراضی قابل‌ واگذاری استان در این خصوص اقدام کنند. عبدالمحمد زاهدی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی، مهم‌ترین دستاورد دولت تدبیر و امید در حوزه سرمایه‌گذاری را ایجاد و تامین آرامش و امنیت برای سرمایه‌گذاران دانست و اظهار کرد: شرایط سرمایه‌گذاری در استان فراهم است.

 صیادان مازندران آماده پهن کردن تورهای ماهیگیری درسواحل خزر؛ ساری  همه ساله صیادان مازندرانی با نزدیک شدن به فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر ادوات صید و تورهای ماهیگیری خود را آماده می‌کنند تا از بیستم مهرماه وارد دریا شوند. براساس اعلام رسمی شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان‌های شمالی از نیمه دوم مهر آغاز می‌شود و تا اواخر فروردین سال آینده ادامه می‌یابد. رضا بابایی مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی پره «شاهد» مستقر در ساحل فریدونکنار گفت: امسال قیمت هر کیلو تور ماهیگیری از310هزار ریال سال گذشته به 400هزار ریال رسیده است که باید خریداری شود.

 پیشروی خشکسالی در حوضه آبریز زاینده‌رود؛ اصفهان  بررسی‌های آماری در حوضه آبریز زاینده‌رود و کاهش بارش‌ها نسبت به سال گذشته، زنگ خطر بحران کم آبی و خشکسالی را نه تنها در اصفهان و منطقه مرکزی ایران بلکه در تمام حوضه آبریز زاینده‌رود نیز به صدا درآورده است. طبق گزارش‌های آماری، میزان بارندگی در سال زراعی گذشته نسبت به میزان بارش‌های بلندمدت (دوره 44ساله) در استان اصفهان 18درصد کاهش داشته و سبب شده که 95درصد از مساحت این استان با خشکسالی خفیف، متوسط و شدید روبه‌رو شود. این شرایط ناگوار حوضه آبریز و سرشاخه‌های زاینده‌رود را نیز در امان نگذاشته و آن‌طور که مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی بیان کرده برای سال آبی جدید این حوضه با خشکسالی خفیف مواجه است. مهرزاد احسانی همچنین با تاکید بر اینکه خشکسالی‌های 10سال گذشته و کاهش بارش‌ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده تا سد و حوضه‌ آبریز زاینده‌رود در کمبود شدید آبی قرار گیرد، گفت: این منطقه که همواره به عنوان یکی از حوضه‌های مهم آبی کشور مورد توجه مسوولان استانی و ستاد آب کشور بوده در سال آبی 96-95 از نظر بارندگی، شاهد نوسان‌هایی در بالادست و پایین‌دست خود بوده است.

 برنامه‌ای برای تولید تخمه جابانی نداریم؛ مشهد  مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: کاشت هندوانه دیم به عنوان کشت دوم منطقه و تولید تخمه معروف به تخمه جابانی (ژاپنی) از سوی کشاورزان کاملا خودجوش و بدون برنامه‌ریزی و کنترل صورت می‌گیرد.  علیرضا هاشم‌آبادی اظهار کرد: با توجه به برخی شنیده‌ها مبنی بر کاهش میزان تولید تخمه موسوم به ژاپنی باید گفت که تولید این محصول به صورت کاملا اختیاری از سوی کشاورزان انجام می‌شود و هیچ طرح و هدف‌گذاری در این خصوص وجود ندارد.  وی بیان کرد: این محصول بیشتر به نام هندوانه بذری بیشتر شناخته می‌شود که بذر آن نیز توسط خود کشاورزان بعد از برداشت هر محصول برای کاشت در سال آینده نگهداری می‌شود.

 

ارسال نظر