سرگیجه بازار ارز از اخبار برجامی

۱۴۰۱/۱۰/۰۱ - ۰۱:۵۱:۲۴
کد خبر: ۱۹۵۶۰۵
سرگیجه بازار ارز از اخبار برجامی

روز سه‌شنبه قیمت دلار به دنبال اخباری از مذاکرات برجام در اردن برای یک ساعت کاهش داشت. این ریزش قیمت اما طولانی نبود و نهایتا این اسکناس امریکایی به محدوده قیمتی قبل برگشت.

روند قیمت دلار در سرگیجه میان افزایش و کاهش قیمت در نوسان است. معامله‌گران هم به دنبال مذاکرات اردن و اخباری که روز گذشته به بازار ارز روانه می‌شد، سردرگم بودند. قیمت دلار در محدوده 38 هزار تومان در نوسان بود و اخبار و توییت‌های طرف‌های مذاکرات هسته‌ای برجام مانند چوب جادو بازار را از معامله‌گران پر و خالی می‌کرد.

در نهایت روز سه شنبه قیمت دلار با نرخ نخستین ساعات معاملاتی بسته شد. اخبار مذاکرات اردن هم به غیر از میانه روز نتوانست بر قیمت این اسکناس امریکایی در بازار معاملات تهران اثر بگذارد. فعلا افزایش انتظارات تورمی، بازار را در روند صعودی قرار داده و خریداران دست بالا را دارند. دیروز قیمت دلار مطابق یک‌ هفته گذشته در محدوده بالای ۳۸ هزار تومانی آغاز به کار کرد. فعلا حالت انتظاری در بازار وجود دارد و مهم‌ترین سیگنال بر بازار ارز مذاکرات هسته‌ای برجام است.

مذاکرات از شهریورماه سال جاری تاکنون در حال تعلیق است. اگر اعتراضات اخیر داخلی را نیز بر آن بیفزاییم، به نظر می‌رسد امید به پیشبرد اهداف ایران برای رسیدن توافق در چشم‌انداز نزدیکی قرار ندارد. کما اینکه به نظر می‌رسد در شرایط فعلی ایران، امریکا نیز به دنبال امتیازگیری است و اظهارنظر بایدن مبنی بر اینکه «برجام مرده ‌است اما نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم» موید این اظهارنظر است.

سه‌شنبه قیمت دلار در بازار متشکل ارزی تا محدوده ۳۴ هزار تومان پایین آمد. دیروز اما قیمت این دلار ۳۶ هزار و ۲۴۰ تومان شد. قیمت دلار توافقی هم به ۳۶ هزار و ۶۳۳ تومان رسید.

قیمت در بازارهای موازی روند صعودی دارد. دلار سلیمانیه به نیمه کانال ۳۹ هزار تومانی نزدیک شده و فردایی این ارز هم بالای نیمه کانال ۳۹ هزار تومانی در حال معامله است.

دلار هرات برای نخستین‌بار به کانال ۳۹ هزار تومانی نزدیک شده و پله ۸ و ۹ محدوده مذکور برای این ارز در معاملات فردایی پیش بینی شده است. امروز درهم امارات با قیمت ۱۰ هزار و ۸۱۰ تومان در بازار معامله شد.

برخی تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند قیمت دلار فعلا در پایین کانال ۴۰ هزار تومان می‌ماند. این روند در صورت مخابره اخبار نامساعدی از مذاکرات هسته‌ای برجام شکسته خواهد شد و به قیمت‌های بالاتر ورود پیدا می‌کند.

 

امید به توافق چقدر است؟

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متغیرهای اصلی احتمال توافق در بازارهای مالی دیده نمی‌شود. بازار دلار، حتی در شرکت‌های بزرگ بازارهای مالی هنوز واکنشی به خبر احتمال توافق مذاکرات برجام نشان نداده است.» او افزود: «باید به این نکته نیز اشاره کرد که تغییر استراتژی بنگاه‌های اقتصادی نیز در رابطه با وقوع توافق در بازارها مشاهده نمی‌شود. یعنی بنگاه‌هایی که تاثیرپذیری بیشتری از توافق برجام دارند، هیچ نوع تغییری در سیاست‌ها نداشتند.»

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: «این پدیده، احتمال وقوع یک توافق اثرگذار در بازارها را کاهش می‌دهد. اما قطعا وقوع توافق در دو مرحله بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد. مرحله اول تاثیرپذیری قیمت دلار در صورت توافق مربوط به هیجان اولیه است. در این مرحله ممکن است که قیمت‌ها با شدت بیشتری کاهشی شود.»

او ادامه داد: «مرحله دوم مربوط به تعادل‌بخشی در قیمت دلار است. در این مرحله، اگر توافق مثبتی شکل بگیرد، ممکن است قیمت دلار تغییر پیدا کند. اما در کل به نظر می‌رسد حتی در صورت امضای برجام، بازارهای مالی کمترین واکنش را نشان دهند.»

به نظر می‌رسد اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای برجام به ابزاری برای کنترل بازار آشفته ارز توسط بازارساز تبدیل شده است. در صورت توافق کامل نیز شاید این قیمت چند روزی بشکند اما این راهکاری برای طولانی مدت نیست و واضح است که قیمت دلار برمدار عوامل کلان اقتصادی می‌چرخد.

 

سد دلار مقابل کاهش قیمت فلز زرد

قیمت طلا و سکه امروز 30 آذر 1401 افزایشی بود. امروز برخلاف روز گذشته روند قیمت طلا و سکه افزایشی بود. بالا رفتن قیمت در بازار فلز زرد متاثر از قیمت دلار در بازار معاملات تهران است و فعلا اونس جهانی طلا بازیگر فعالی برای قیمت طلا و سکه نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در آخرین روز آذر ماه با روند افزایشی همراه بود. در یک ماه گذشته قیمت‌ها در بازار فلز زرد روند صعودی داشت. به اعتقاد تحلیلگران بازار این تاثیر مستقیم قیمت دلار است که قیمت طلا و سکه را در مسیر رشد قرار داده است. قیمت دلار بعد از ظهر دیروز به دنبال اخبار مذاکرات ایران روند کاهشی بود. درست در همین زمان قیمت طلا و سکه نیز کاهش داشت. به‌طوری که سکه بهار به کانال ۱۷ میلیون تومانی و ربع و نیم سکه نیز به محدوده ۱۱ و ۸ میلیون تومانی برگشتند.

این روند کاهشی اما دیروز باز هم بر مدار قیمت دلار چرخید و افزایش داشت و قیمت طلا و سکه گران شد.

هر چند اونس جهانی طلا نیز با روند صعودی همراه بود و بالای محدوده ۱۸۰۰ دلاری باقی ماند اما به اعتقاد کارشناسان تاثیر اونس طلا بر بازار داخلی فلز زرد به اندازه تاثیر دلار نیست. نسبت اثرگذاری این دو فاکتور بر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، به اعتقاد برخی از آنها ۷۰ به ۳۰ است.

در لحظه نگارش این گزارش اونس جهانی طلا با قیمت ۱.۸۱۲.۳۱ دلار معامله می‌شود.

قیمت سکه امامی در پله ۶ و ۷ کانال ۱۸ میلیون تومانی نوسان داشت. این قطعه از سکه که روز گذشته در انتهای پله چهارم کانال مذکور بسته شد، امروز کار خود را با روند صعودی آغاز کرد.

در لحظه نگارش این گزارش سکه امامی با قیمت ۱۸ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان معامله می‌شود.

سکه بهار آزادی با افزایش ۱۵۸ هزار تومانی به قیمت ۱۸ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان رسید. این قطعه از سکه روز گذشته بیشترین رشد قیمت را در خانواده خود داشت. سکه بهار روز گذشته در پله آخر کانال ۱۷ میلیون تومانی بسته شد.

نیم سکه ۵۰ هزار تومان گران شد و با قیمت ۱۲ میلیون تومان در بازار معامله شد. البته به نظر می‌رسد قیمت این قطعه از سکه تا پایان ساعات معاملاتی تغییر کند.

ربع سکه کاهش محدود ۲۵ هزار تومانی داشت. این قطعه از سکه فعلا در کانال ۸ میلیون تومانی نوسان دارد و با قیمت ۸ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان معامله می‌شود. سکه گرمی روز گذشته ۳۲ هزار تومان ارزان شد و به قیمت ۴ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان رسید.

قیمت طلا نیز دیروز گران شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با افزایش ۱۰۹ هزار تومانی به قیمت ۷ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رسید.

هر گرم طلا هم ۲۶ هزار تومان گران شد و با قیمت یک میلیون و ۷۶۷ هزار تومان مبادله شد. طلای دست دوم نیز دیروز به قیمت یک میلیون و ۷۴۴ هزار تومان رسید.

حباب سکه دیروز کاهش داشت. بیشترین مقدار کاهش حباب سکه مربوط به سکه گرمی با بیش از ۱۵۰ تومان کاهش و کمترین مربوط به سکه امامی با ۱۲ هزار تومان کاهش بود.

 

مذاکرات یا تحریم‌ها؛ کفه کدام  سنگین‌تر است؟

به نظر می‌رسد با وجود تحریم‌های اخیر بین‌المللی علیه ایران، معامله‌گران توجه بیشتری به پیام‌های مربوط به آغاز دوباره مذاکرات برجام نشان داده‌اند.

پیش از این جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفته بود: «در صورت احیای برجام، بازارهای مالی موقتا کاهشی می‌شوند اما در صورت شکست مذاکرات، احتمالا فنر قیمتی آنها شکسته خواهد شد.»

به اعتقاد او، آینده بازارهای مالی به اخبار برجام و تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی بستگی دارد که دومی سیگنال صعودی را ارسال می‌کند.

البته برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی نیز در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفته بود: «به نظر نمی‌رسد تحریم‌های امریکا و اروپا در کوتاه‌مدت تاثیری داشته باشد. در یک ماه آینده روند بازار ارز کشور به همین صورت ادامه دارد اما تحریم گلوگاه‌های صادراتی کشور می‌تواند در درازمدت بر دلار اثر بگذارد.»

همچنین نادر بذرافشان، دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: «عوامل تاثیرگذار در قیمت طلا و سکه، افزایش اونس جهانی و میزان تقاضا در بازار است. اونس جهانی در چند روز گذشته حدود ۵۰ دلار افزایش پیدا کرد اما بازار طلا بیشتر به نوسانات قیمت دلار توجه دارد.»

 

ارسال نظر