شماره امروز: ۵۴۷

| | |

بدون تردید استفاده از فیلم برای رساندن پیام به مخاطبین در قرن ۲۱ و جولان شبکه‌های اجتماعی ملاحظات خاص خود را دارد. مردم دوست ندارند فیلم‌های بلند و تبلیغاتی ببینند. البته این سخن به معنی آن نیست که فیلم‌های بلند تأثیرگذار نیستند.

گروه بانک و بیمه | بدون تردید استفاده از فیلم برای رساندن پیام به مخاطبین در قرن ۲۱ و جولان شبکه‌های اجتماعی ملاحظات خاص خود را دارد. مردم دوست ندارند فیلم‌های بلند و تبلیغاتی ببینند. البته این سخن به معنی آن نیست که فیلم‌های بلند تأثیرگذار  نیستند. 

به گزارش فارس، استفاده از هنر برای تأثیرگذاری روی جامعه سابقه بسیار طولانی دارد. از دیرباز تاکنون از سیاستمداران گرفته تا تجار و اهالی کسب و کار همواره از انواع ابزارهای هنری مانند نقاشی، داستان، فیلم و ... برای پیشبرد مقاصد خود استفاده کرده‌اند. به یک علت روانشناسی خیلی ساده اثرگذاری روی عموم مردم از طریق این ابزارها بسیار بیشتر است. افراد دوست ندارند به‌صورت مستقیم مورد امر و نهی قرار گیرند. اگر به‌جای ذهن آنها قلب‌شان را هدف قرار دهیم و احساسات آنها را برانگیزیم بسیار بهتر نتیجه خواهیم‌گرفت. اگر اینکار همراه با خلاقیت و ماهرانه باشد حتی فرد متوجه نخواهد شد که چگونه به یک سمت خاص هدایت شده ‌ است. بعد از آنکه بشر موفق به ثبت تصاویر و ساختن فیلم شد و توانست جعبه جادویی و هنر هشتم را به‌کار گیرد استفاده از این ابزارهای هنری برای مقاصد پیش‌گفته بسیار بیشتر شد. فیلم و سینما آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفت که دیگر برای فعالان حوزه سیاست و اقتصاد شکی به‌جا نگذاشت که از این طریق می‌توانند تاثیر بسیار زیادی روی مردم بگذارند. در این مسیر به‌طور قطع هرچه پیامی که قرار است منتقل شود غیرمستقیم‌تر باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. مخصوصا در عصر کنونی که افراد از طریق اینترنت و ماهواره و شبکه‌های اجتماعی به نوعی بمباران اطلاعاتی می‌شوند. بدون تردید استفاده از فیلم برای رساندن پیام به مخاطبین در قرن ۲۱ و جولان شبکه‌های اجتماعی ملاحظات خاص خود را دارد. مردم دوست ندارند فیلم‌های بلند و تبلیغاتی ببینند. سناریست‌ها و کارگردان‌ها باید نهایت خلاقیت را به خرج دهند تا بتوانند پیام خود را ظرف چند دقیقه به مخاطب هدف برسانند. البته این سخن به معنی آن نیست که فیلم‌های بلند تأثیرگذار نیستند بلکه سخن از گستردگی مخاطبین است. یک فیلم کوتاه بدون کلام ممکن است توسط میلیاردها انسان در کره زمین دیده‌شود. ولی یک فیلم سینمایی بلند به زبان آلمانی قطعا مخاطبین بسیار محدودتری خواهد داشت. چه کسی می‌تواند یک فیلم سینمایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد!

به همین دلیل، ساختن فیلم‌های کوتاه امروزه بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. هرچند که ساخت آن برای رساندن پیام به مخاطب بسیار سخت‌تر است و نیاز به خلاقیت بیشتری دارد. وقتی قصد داریم جامعه را نسبت به امری تهییج کنیم و توجه آنها را به موضوع خاصی جلب کنیم ابزاری قدرتمندتر از فیلم وجود ندارد. به جرأت می‌توان گفت که تاثیر صدها مقاله و توصیه شاید به اندازه یک فیلم خوش‌ساخت نباشد. بنابراین بدون شک فعالان حوزه اقتصاد و سیاست برای دستیابی به اهداف مورد نظرشان باید این ابزار یعنی ساخت فیلم‌های کوتاه را بسیار جدی بگیرند. برای مثال هم‌اکنون که کشور ما مورد تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی است، توجه به تولید داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چه از بعد مصرف‌کنندگان که باید تشویق به خرید کالاهای داخلی شوند و چه از بعد فعالان اقتصادی و کارآفرینان که باید آنها را به بخش تولید هدایت کنیم. در این راستا علاوه بر دولت و مسوولان، هر فرد و بنگاه دلسوزی می‌تواند نقش ایفا کند و با استفاده از امکانات و ابزارهای در اختیار خود، جامعه را به این سمت هدایت کند. و چه ابزاری تأثیرگذارتر از فیلم، آنهم فیلم کوتاه می‌توان یافت.

خوشبختانه برخی از بنگاه‌های بزرگ کشور این مهم را دریافتند و در راستای مسوولیت اجتماعی خود چند سالی است که از ابزار فیلم کوتاه برای جا انداختن مفاهیم بزرگ و مهم در کشور استفاده می‌کنند. برای مثال بانک‌پاسارگاد با توجه به شرایط خاص کشور و اهمیت تولید داخلی در سایه تحریم‌ها، چهارمین جشنواره ساخت فیلم‌های ۱۸۰ ثانیه‌ای خود را امسال با محور حمایت از تولید داخلی و رشد ملی برگزار کرده است. فقط تصور کنید از میان فیلم‌های ساخته شده توسط افراد مختلف در این جشنواره چند فیلم مورد توجه مردم قرار گیرد و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود. تأثیرگذاری این فیلم‌ها برای به شوق آوردن مخاطبین بسیار بسیار بیشتر از هر کار دیگری در این زمینه است.

نکته مهم دیگر در این جشنواره علاوه بر محور مهم آن، کشف استعدادهای هنری است. یعنی با یک تیر دو نشان زده می‌شود. هم جوانان با استعداد در حوزه هنر کشف می‌شوند و هم فیلم‌های ساخته شده پیام مهم حمایت از تولید ملی را در ذهن و قلب مخاطبان می‌نشاند. از مسیر همین جشنواره در ۳ دوره قبل جوانانی به جامعه هنری کشور معرفی شدند که امروز جزو موفق‌ترین اعضای جامعه هنری و فیملسازی هستند. اگر بخواهیم توضیح بیشتری در خصوص چهارمین جشنواره فیلم‌های ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک‌پاسارگاد بدهیم به نکات زیر باید اشاره کنیم.

اول اینکه این جشنواره دوسالانه برگزار می‌شد و آخرین آن در بهمن ماه سال گذشته بود اما به دلیل نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید و اهمیت موضوع، مسوولان بانک احساس مسوولیت بیشتری در این زمینه کردند و امسال نیز خلاف رویه اقدام به برگزاری این جشنواره کردند.

یکی دیگر از نکات تمایز این جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین، دعوت از فیلمسازان حرفه‌ای و باتجربه در کنار جوانان و فیلمسازانی است که در آغاز کار هستند.دلیل این دعوت هم تأکید بر اهمیت بسیار مبحث تولید و حمایت از آن برای بانک‌پاسارگاد است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران