شماره امروز: ۵۴۷

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد:

| کدخبر: 156426 | |

مقدمات طرح راننده محور شدن بیمه شخص ثالث در حال انجام است و از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

گروه بانک و بیمه|

مقدمات طرح راننده محور شدن بیمه شخص ثالث در حال انجام است و از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود. غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی در این زمینه گفت: مقدمات طرح راننده محور شدن بیمه شخص ثالث در حال انجام است و از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

به گزارش «تعادل»، رییس شورای عالی بیمه اظهار داشت: بر اساس این طرح مقدار حق بیمه شخص ثالث بر اساس سابقه افراد در نوع رانندگی و رعایت قوانین تعیین می‌شود. وی افزود: در این زمینه اطلاعات شخصی، شغلی، سابقه و سن افراد را با همکاری دستگاه‌هایی مانند نیروی انتظامی استعلام می‌کنیم و رانندگانی که قوانین را بهتر رعایت می‌کنند و رانندگی بهتری دارند از تخفیف بیشتری در حق بیمه برخوردار خواهند بود که این تخفیف می‌تواند تا ۵۰درصد باشد. سلیمانی گفت: در مقابل کسانی که رانندگی پرخطر دارند باید مبلغ بیمه بالاتری را پرداخت کنند. وی افزود: صنعت بیمه از اجرای این طرح منافعی نخواهد داشت، اما این کار به عدالت نزدیک‌تر است و به کاهش تصادفات و رعایت قوانین رانندگی کمک خواهد کرد.

رییس کل شورای عالی بیمه با بیان اینکه برخی خودروها ممکن است چند راننده داشته باشد، گفت: این موضوع نیز در نظر گرفته خواهد شد و بر اساس خود اظهاری افراد درباره هر خودرو میزان بیمه شخص ثالث آن خودرو مشخص خواهد شد. وی درباره پرداخت حق بیمه زائران اربعین گفت: امسال حدود ۳ میلیون زائر از ایران برای راه پیمایی اربعین شرکت کردند که مبلغ دریافتی بابت بیمه آنان حدود ۴۵ میلیارد تومان بوده است. رییس شورای عالی بیمه افزود: امسال حدود ۱۴۰ نفر در ایام اربعین فوت کردند که برخی از آنها در اثر حوادث بوده و بر اساس قانون دیه تا حدود ۲۷۰ میلیون به بازماندگان افراد فوت شده در اثر حوادث قابل پرداخت است. وی گفت: همچنین هزینه‌هایی که برای درمان بیماران و مصدومان در این مدت صورت گرفت تا سقف حدود ۳۰ میلیون تومان بوده است. سلیمانی افزود: در مجموع مبلغ خسارتی که بیمه در این ایام پرداخت کرده بیش از میزان درآمد آن بوده است.

وی افزود: بر اساس این طرح مقدار حق بیمه شخص ثالث بر اساس سابقه افراد در نوع رانندگی و رعایت قوانین تعیین می‌شد، البته در این زمینه اطلاعات شخصی، شغلی، سابقه و سن افراد را با همکاری دستگاه‌هایی مانند نیروی انتظامی استعلام می‌کنیم و رانندگانی که قوانین را بهتر رعایت می‌کنند و رانندگی بهتری دارند از تخفیف بیشتری در حق بیمه برخوردار خواهند بود که این تخفیف می‌تواند تا ۵۰ درصد باشد. سلیمانی تصریح کرد: در مقابل کسانی که رانندگی پرخطر دارند باید مبلغ بیمه بالاتری را پرداخت کنند؛ این در حالی است که صنعت بیمه از اجرای این طرح منافعی نخواهد داشت، اما این کار به عدالت نزدیک‌تر است و به کاهش تصادفات و رعایت قوانین رانندگی کمک خواهد کرد.

 وی با بیان اینکه برخی خودروها ممکن است چند راننده داشته باشد، گفت: این موضوع نیز در نظر گرفته خواهد شد و بر اساس خود اظهاری افراد درباره هر خودرو میزان بیمه شخص ثالث آن خودرو مشخص خواهد شد.در مجموع مبلغ خسارتی که بیمه در این ایام پرداخت کرده بیش از میزان درآمد آن بوده است.

  ویژگی‌های راننده محور

قرار بر این است که برخلاف سال‌های گذشته که بیمه شخص ثالث به خودرو تعلق می‌گرفت، از این پس به راننده تعلق بگیرد. استفاده کردن از بیمه برای همه خودروها لازم و ضروری است. این ضرورت به خوبی در فرهنگ خودرو سواری و رانندگی جا افتاده است، اما در هر صورت مهم است که بدانید برای بیمه کردن خودروی خود چه مبلغی باید بپردازید و این مبلغ را بر چه اساسی باید پرداخت کنید. آیا اهرمی انگیزشی وجود دارد که رانندگان با تکیه بر آن خوب رانندگی کند و به دنبال آن فرهنگ خوب رانندگی کردن نیز در جامعه جا بیفتد؟ اگر تا امروز چنین اهرمی وجود نداشته یا به این موضوع به اندازه‌ای که باید توجه و رسیدگی نشده است، به تازگی تجدید نظری صورت گرفته تا برای هر راننده‌ای انگیزه‌ای ایجاد شود تا بهتر و قانونمندتر رانندگی کند. این انگیزش در شکل ارایه بیمه شخص ثالث نهاده شده است؛ حتما می‌پرسید چگونه؟ توضیح می‌دهیم.

از آنجا که قانون جدید بیمه شخص ثالث شخص محور یا راننده محور است، دیگر روی خودرو تمرکز ندارد. این یعنی اینکه راننده خودش تعیین می‌کند برای تمدید بیمه خود چه قدر هزینه کند؛ برای توضیح بیشتر باید بگوییم که هر راننده با خوب و قانونمند رانندگی کردنش به راحتی می‌تواند از تخفیفات بیمه‌ای استفاده کند و خودروی خود را بیمه کند. در حالی که تا قبل از تصویب این قانون فرقی میان یک راننده پر خطر و یک راننده قانونمند وجود نداشت. به عبارت تخصصی‌تر در طرح جدید قانون بیمه شخص ثالث برای فروش بیمه شخص ثالث ترکیبی از مشخصات راننده و سوابق خودرو در قیمت‌گذاری اثر دارد.

اساسا یکی از وظایف بیمه مرکزی در قانون برنامه ششم و قانون بیمه شخص ثالث این است که بتواند تمامی بیمه نامه‌های صادره شخص ثالث را از خودرو محوری به راننده محوری تبدیل کند. مزیت چنین تغییری این است که رانندگان برای استفاده از تخفیفات بیمه‌ای هم که شده، بهتر و قانونمندتر رانندگی می‌کنند. بر اساس این طرح اگر تا دیروز فرقی میان یک راننده خوب و محتاط و یک راننده پر خطر و بی‌احتیاط وجود نداشت، از امروز به بعد این تمایز به شکل آشکاری احساس خواهد شد. فرقی ندارد که راننده پشت یک خودروی لوکس گران قیمت نشسته باشد یا یک خودروی معمولی ارزان قیمت. ملاک خوب رانندگی کردن است. ملاک سابقه درخشان و سفید یک راننده است.

برای اجرای این طرح الزاماتی نیاز است. به هر حال باید برنامه‌ریزی شده و اصولی پیش رفت تا کاستی صورت نگیرد. برای اینکه این طرح به درستی اجرا شود، لازم است تا اطلاعات راننده از جمله جنسیت، سن، تجربه، میزان تخلفات و سایر اطلاعات جمع‌آوری شده و برنامه نرم افزاری لازم تهیه شود. یادآوری می‌کنیم که در این طرح جدید هر راننده‌ای که خوب رانندگی می‌کند یک امتیاز دریافت می‌کند و در نهایت قیمت کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت می‌کنند. پیش بینی می‌شود در این طرح بانوان موفقیت بیشتری داشته باشند، زیرا معمولا رانندگان محتاط‌تری هستند و به همین جهت می‌توانند از این طرح به نفع خود استفاده کنند.

  هدف بیمه گذار است  نه خودرو

در قانون بیمه راننده شخص اول است، شرکت بیمه شخص ثانی محسوب می‌شود و شخص ثالث همه افراد داخل یا خارج از خودرو هستند. در قانون قدیم، بیمه و تمام حواشی آن به خودرو مربوط می‌شد، اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث، این بیمه‌گذار (راننده یا همان خریدار بیمه) است که هدف قرار می‌گیرد و کاری به وسیله نقلیه ندارد. یعنی تمام تخفیفات شامل حال راننده خودرو می‌شود و نه خودِ خودرو. همین عامل می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای رانندگانی که تا قبل از این بی‌احتیاط و پر خطر رانندگی می‌کردند.

   کاهش پلکانی تخفیفات

یکی دیگر از تمایزات قانون بیمه شخص ثالث قدیم با جدید این است که در قانون قدیم تنها با یک خسارت تمام تخفیف‌ها از بین می‌رفت و سوخت می‌شد؛ در حالی که در قانون جدید بیمه شخص ثالث، تخفیف‌ها به شکل پلکانی از بین می‌روند؛ به عبارت دیگر در قانون جدید تمامی تخفیف‌های بیمه‌گذار به یک‌باره از بین نمی‌رود. بد نیست این را هم بدانید که میزان تخفیفات عدم خسارت به ازای هر سال 5 درصد تعیین شده است و حداکثر تا 70 درصد (برای سال چهاردهم) افزایش پیدا خواهد کرد و پس از 14 سال‌ تخفیف عدم خسارت معادل 70 درصد ثابت باقی خواهد ماند. درصد تخفیف‌ها در قانون جدید بیمه شخص ثالث خودرو از این قرار است: یک بار خسارت مالی ۲۰درصد کاهش تخفیفات یک بار خسارت جانی ۳۰درصد کاهش تخفیفات دو بار خسارت مالی ۳۰درصد کاهش تخفیفات دو بار خسارت جانی ۷۰درصد کاهش تخفیفات سه بار خسارت مالی ۴۰درصد کاهش تخفیفات سه بار خسارت جانی ۱۰۰درصد کاهش تخفیفات.

   پرداخت دیه به راننده مقصر و اعضای خانواده راننده

تمایز دیگر قانون جدید بیمه شخص ثالث با قانون قدیم این است که در قانون جدید پرداخت دیه برای راننده مقصر و اعضای خانواده‌‌اش نیز لحاظ شده است. به عبارت ساده‌تر چنانچه راننده‌ای مقصر حادثه باشد، در صورت مصدومیت خودش یا در صورت فوت اعضای خانواده یا اصطلاحا اولیای دم وی، بر اساس نظریه پزشکی قانونی، تا سقف دیه ماه غیرحرام مبلغی را دریافت می‌کند. این در حالی است که در قانون قبلی، اعضای خانواده و کارکنان راننده، مقصر حادثه شناخته می‌شدند و مشمول دریافت دیه از محل بیمه نامه نمی‌شدند. البته به این نکته نیز حتما باید اشاره کنیم که در طرح بیمه شخص ثالث جدید راننده متخلف در پرداخت خسارت با شرکت بیمه شریک خواهد شد و این طور نیست که کل هزینه را بیمه پرداخت کند. در واقع مقصر حادثه باید بخشی از خسارت وارد شده به زیان‌دیده را شخصا بپردازد. شرکت بیمه باید خسارت ناشی از جرح و فوت را حداکثر ظرف مدت ۲ هفته پرداخت کند. در صورت تأخیر در پرداخت خسارت، جریمه‌ای معادل نیم هزارم مبلغ خسارت در هر روز متوجه شرکت بیمه گذار می‌شود. محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث اتومبیل خود را می‌توانید به راحتی انجام دهید. به علاوه برای یادآوری زمان خرید و تمدید بیمه نامه می‌توانید از فرمون ایکس استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بیمه شخص ثالث یکی از مدارک ترخیص خودرو است.

  شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

در قانون جدید بیمه شخص ثالث، اگر مالکی بخواهد خودروی خود را بفروشد، می‌تواند تخفیف بیمه خود را به 3 روش مدیریت کند. یکی آنکه همزمان با انتقال مالکیت خودرو، تخفیفات بیمه‌ای آن را نیز منتقل کند و دیگر ادعایی درباره آنها نداشته باشد؛ فروشنده می‌تواند از این تخفیفات به عنوان اهرمی برای فروش بهتر، سریع‌تر و البته گران‌تر خودروی خود استفاده کند. دیگر اینکه تخفیفات بیمه‌ای خود را تا اطلاع ثانوی برای خود محفوظ نگه دارد و save کند و زمانی که خودروی جدیدی خرید، آنها را انتقال دهد و نهایتا اینکه می‌تواند تخفیف را به یک وسیله دیگر از همان نوع که متعلق به خود، همسر یا والدین یا اولاد بلاواسطه‌اش است، منتقل کند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران