همتی: تورم و بازار ارز را کنترل می‌کنیم

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۱۹
همتی: تورم و بازار ارز را کنترل می‌کنیم

 گروه بانک و بیمه|

رییس کل بانک مرکزی اولویت اصلی این بانک مرکزی را تامین ارز کالاهای اساسی و دارو عنوان و اعلام کرد که ذخایر کالاهای اساسی و دارو در کشور مطلوب است. همچنین کنترل تورم، کنترل بازار ارز و کمک به رشد اقتصادی کشور در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

به گزارش تعادل، عبدالناصر همتی در نشست با مدیران دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در کیش ضمن تاکید بر نقش مقاومت مردم و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در عبور از شرایط سخت اقتصادی گفت: بحمدالله دشمنان به هدف اصلی خود که فروپاشی اقتصاد ایران بود نرسیدند.

همتی ضمن یادآوری شرایط ارزی کشور در شهریور و مهرماه سال گذشته افزود: با وجود تمام تحریم‌ها و فشارهای وارد شده، در حال حاضر شرایط ارزی با ثباتی داریم و این آرامش به ما اجازه داده است که به سایر اولویت‌ها از جمله شرایط مناطق آزاد بپردازیم.

وی با اشاره به تلاش ناکام دشمن در حداکثر‌سازی فشار اقتصادی گفت: در شرایط جنگ اقتصادی چاره‌ای جز اولویت‌بندی مسائل اقتصادی نداریم. رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی بانک مرکزی تامین ارز کالاهای اساسی و دارو است، تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده ذخیره کالاهای اساسی و دارو در کشور مطلوب است. وی افزود: انتظارات از بانک مرکزی بالاست و از این‌رو کنترل تورم، کنترل بازار ارز و کمک به رشد اقتصادی کشور در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. همتی با بیان اینکه رشد و توسعه اقتصادی کشور در راستای افزایش رفاه مردم باید با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی صورت گیرد، گفت: در این خصوص بایستی بررسی‌ها و اقدامات لازم در خصوص توانمندی‌های مناطق آزاد و رفع موانع آنها صورت گیرد تا بتوانیم از این قابلیت‌ها در مسیر توسعه اقتصادی کشور بهره کامل ببریم. طبق اعلام بانک مرکزی، رییس کل این بانک به کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و ماهانه اشاره و اظهار کرد: حضور تیم مدیران بانک مرکزی در جزیره کیش به معنای اهمیت مناطق آزاد است.

وی افزود: مشکلات سرمایه‌گذاران و تجار در مناطق آزاد را درک می‌کنیم؛ لذا به اینجا آمده‌ایم تا ضمن گفت‌وگو با فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش و بقیه مناطق آزاد راه‌حل‌هایی برای حل موانع بیابیم و با تمام توان برای اجرای آنها اقدام کنیم.

  نرخ‌ها در بازار

 اگرچه تحت تاثیر سخنرانی رهبران جهان درمجمع عمومی سازمان ملل متحد و از جمله سخنرانی ترامپ رییس‌جمهور امریکا، روز چهارشنبه 3 مهر، قیمت اونس جهانی طلا افزایش یافته و به 1529 دلار رسید اما پس از آن روز جمعه به 1492 دلار کاهش یافت، همچنین بازار طلا و ارز در ایران روز چهارم مهر 98، به روند با ثبات خود ادامه داد.

قیمت دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به 11440 تومان، یورو 12650 و درهم 3130 تومان معامله شد. در صرافی‌های مجاز بانکی نیز نرخ فروش دلار 11350 و نرخ خرید دلار 11250 تومان اعلام شد. همچنین صرافی‌ها، نرخ فروش یورو را 12650 و نرخ خرید یورو را 12550 تومان اعلام کرده‌اند. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارزهای معامله شده در تاریخ 3مهر را برای دلار 11272، یورو 12574، درهم 3093، یوآن 1665، پوند 13987، لیر ترکیه 2073 تومان اعلام کرده است.  صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته تغییری نداشته است.این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان می‌فروشند.

به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز اونس جهانی به 1493 دلار رسید و نرخ دلار نیز 11440 تومان معامله شد و در نتیجه بازار طلا اندکی کاهش داشت. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و 30 هزار تومان رسید همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز 409 هزار تومان قیمت دارد. مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آب‌شده نیز به 1 میلیون و 770 هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم با قیمتی معادل چهار میلیون و 30 هزار تومان داد و ستد می‌شود .

قیمت نیم‌سکه دو میلیون و 6۰ هزار تومان بود ربع سکه هم با یک میلیون و ۲5۰هزار تومان داد و ستد شد. اما سکه گرمی نیز ۸4۰ هزار تومان داد و ستد شد.

قیمت دلار برای سومین روز متوالی در صرافی‌های بانک مرکزی ثابت ماند و در بانک‌ها نیز تغییر محسوسی در قیمت خرید ارزهای مختلف مشاهده نمی‌شود که بر همین اساس بانک‌ها روز سوم مهرماه هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۲۵۴ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۸۵ تومان می‌خرند. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۴ هزار و ۴۲ تومان است.

قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۴۴ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد. همچنین مقایسه عملکرد بازارهای سهام، ارز و سکه بیانگر این است که تا پایان هفته قبل، بازار سهام در این مدت با ۶۴.۶۵ درصد رشد، بیشترین سود را نسبت به بازارهای ارز و سکه نصیب خود کرده است. این در حالی است که در این مدت بازار ارز (دلار) با افت ۱۲.۵ درصدی و بازار سکه با کاهش ۱۲.۶ درصدی مواجه بوده‌اند.

 این در حالی است که در هفته‌ای که گذشت نیز بازار سرمایه افت ۱.۹درصدی، بازار ارز (دلار) رشد یک درصدی و بازار سکه کاهش ۰.۱ درصدی را نصیب سرمایه فعالان خود کرده‌اند.

  کاهش قیمت طلا با گرانی دلار

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تغییر چندانی نداشت اما تحت تاثیر رشد ارزش دلار که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، در مسیر ثبت سومین کاهش هفتگی قرار دارد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در۱۵۰۶ دلار و ۴۳ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۷ درصد کاهش داشته است در حالی که هفته پیش حدود دو درصد رشد به ثبت رسانده بود.در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۵۱۳ دلار رسید. دلار تحت تاثیر تنش‌های سیاسی در امریکا و جنگ تجاری واشنگتن و پکن، در برابر سبدی از ارزهای بزرگ در بالاترین حد خود در چند هفته اخیر قرار دارد. بازارهای سهام آسیایی نیز در مسیر ثبت دومین کاهش هفتگی متوالی قرار دارند. بر اساس گزارش رویترز، طلا امسال تحت تاثیر جنگ تجاری امریکا و چین که نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی را برانگیخت و به کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک‌های مرکزی سراسر جهان منجر شد، حدود ۱۷ درصد رشد قیمت داشته است.

به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا ممکن است حمایت در سطح ۱۴۸۸ دلار را امتحان کند و اگر پایین این قیمت شکسته شود، طلا ممکن است تا سطح ۱۴۴۶ دلار کاهش پیدا کند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۷ دلار و ۸۳ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۶۶۸ دلار و ۲۳ سنت قرار گرفت. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۹۳۱ دلار و ۷۵ سنت رسید.

 

ارسال نظر