راه‌اندازی بازار متشکل ارزی با ۱۰۰ صرافی

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۱۱
راه‌اندازی  بازار متشکل  ارزی  با ۱۰۰  صرافی

گروه بانک و بیمه|

مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ صراف در حال تکمیل پرونده هستند و تا عید سعید قربان بازار متشکل ارزی با همین تعداد عضو شروع به کار می‌کند. به گزارش «تعادل»، محمود شکسته بند، درخصوص اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اظهارداشت: بیش از ۱۰۰ صراف حساب‌ باز کرده‌اند و در حال تکمیل پرونده هستند و بازار متشکل ارزی هم با همین تعداد فعالیت را آغاز می‌کند زیرا تکمیل پرونده هر صراف فرآیندی زمان‌بر است.هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ صراف در حال تکمیل پرونده هستند و بازار متشکل ارزی تا عید سعید قربان با همین تعداد صراف شروع به کار خواهد کرد. مدیرعامل بازار متشکل ارزی در پاسخ به این سوال که بنابراین بازار با ۱۰۰ صراف آغاز به کار می‌کند، گفت: فعلا بله اما هر روز بر تعداد صراف‌های عضو بازار افزود می‌شود و این احتمال وجود دارد که بیش از ۱۰۰ صراف، مثلا ۱۲۰ صراف، تا روز بازگشایی بازار عضو بازار شده باشند. شکسته بند درباره سایت بازار متشکل ارزی و اینکه آیا اطلاعات بازار برای افراد خارج از بازار هم به صورت لحظه‌ای ارایه می‌شود، گفت: خیر برای افراد حقیقی و حقوقی خارج از بازار اطلاعات لحظه‌ای بازار متشکل ارزی ارایه نمی‌شود اما اطلاعات عمومی بازار در سایت ice.ir که در حال راه‌اندازی است، منتشر می‌شود. اما در سایت دیگری اطلاعات جزئی‌تری به اعضا ارایه می‌شود. وی ساعت کاری بازار متشکل ارزی را از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۳ و نیم بعد ازظهر عنوان و تاکید کرد: این ساعت کاری قابل تغییر است. مدیرعامل بازار متشکل ارزی در پاسخ به این سوال که سقف معاملات و نوسانات نرخ ارز در هر روز مشخص شده است، گفت: جزییاتی از این دست در دستورالعمل‌های مربوط به معاملات تدوین شده است که جزییات آن پس از تصویب نهایی دستورالعمل تا یکی دو روز آینده، اعلام خواهد شد. هدف از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی افزایش شفافیت و ثبات بازار، کشف نرخ، امنیت در انجام و تسویه معاملات است.

  همتی مطمئن است

بازار متشکل ارزی تا چند روز دیگر کار خود را آغاز می‌کند و گفته می‌شود آغاز به کار این بازار با بیش از ۱۰۰ صرافی خواهد بود که در ادامه نیز به تعداد آنها اضافه خواهد شد تا بتوان قیمت واقعی ارز را در تهران کشف کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، بازار متشکل ارزی قرار است تا عید سعید قربان یعنی روز ۲۱ مرداد ماه سال جاری راه‌اندازی شده و فعالیت رسمی آن آغاز شود، البته پیش از این نیز در ماه‌های گذشته تاریخ‌هایی درباره آغاز فعالیت این بازار اعلام شده بود، اما به نظر می‌رسد که فعالیت این بازار تا این تاریخ آغاز شود. بانک مرکزی در ابتدا حق عضویت صراف‌ها در این بازار را ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد، اما پس از مدتی تخفیف ۷۵ میلیون تومانی برای آنها در نظر گرفته شد و بر این اساس صراف‌ها می‌توانند با پرداخت ۲۵ میلیون تومان به عضویت این بازار درآیند.

با این وجود قرار است این بازار در ابتدا با حضور حدود ۱۰۰ صرافی کار خود را آغاز کند که روند افزایش تعداد صرافان حاضر در این بازار به مرور افزایش خواهد یافت.

بانک‌ها، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی و صرافی بانک‌ها قرار است بازیگران اصلی این بازار باشند و می‌توانند با دریافت کد کارگزاری، نسبت به خرید و فروش ارز در این بازار اقدام کنند.بانک مرکزی بر آن است تا با استفاده از این تجربه موفق جهانی، نرخ واقعی ارز را بر اساس معاملات واقعی و کلان در این بازار تعیین کند تا قیمت سایر بازارها، تاثیر زیادی بر بازار ایران نداشته باشد. در این بازار، امکان انجام معاملات غیرواقعی وجود نخواهد داشت، چراکه هر بانک یا صرافی که بخواهد قیمت ارز خود را برای فروش اعلام کند، رقم موردنظر در همان لحظه در حساب ارزی او مسدود خواهد شد و بدین‌ترتیب از معاملات غیرواقعی جلوگیری می‌شود.قیمت پایه هر روز بر اساس نرخ بسته شدن بازار در روز گذشته با حداکثر تغییری که به تصویب رسیده، محاسبه می‌شود که این درصد تغییر در دستورالعمل بازار متشکل ارزی اعلام خواهد شد.

بانک مرکزی امیدوار است که با ایجاد بازار متشکل ارزی بتواند ثبات را در بازار ارز ایجاد کرده و افزایش شفافیت، کشف نرخ و امنیت در انجام و تسویه معاملات از دیگر اهداف این بازار به شمار می‌رود.به نظر می‌رسد که سقفی برای معاملات در این بازار مشخص شود که با راه‌اندازی این بازار، سایر جزییات مربوط به آن نیز مشخص خواهد شد.

گفته می‌شود که اطلاعات آنلاین خرید و فروش ارز در این بازار در دسترس عموم مردم قرار ندارد و اعضا قادر به مشاهده آن هستند، اما اطلاعات کلی از این بازار در سایت ice.ir در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.به این ترتیب باید منتظر بود که این‌بار وعده بانک مرکزی برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی محقق شود تا ببینیم این بازار تا چه اندازه بر روند نرخ ارز تاثیرگذار خواهد بود.

البته پیش از این، عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی گفته بود که همه‌چیز برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی آماده است، اما باید مطمئن شوم که این بازار تاثیر منفی بر بازار ارز ایجاد نمی‌کند.حال به نظر می‌رسد که آخرین تحقیقات در روند ایجاد بازار متشکل ارزی نیز به اتمام رسیده و همتی نسبت به مطلوب بودن این بازار، اطمینان حاصل کرده است.

  الزام فروشندگان طلا به صندوق‌های مکانیزه فروش

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله تغییرات مهم قانون مالیات بر ارزش افزوده را الزام فروشندگان طلا به استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش عنوان کرد

الیاس حضرتی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم قانون مالیات بر ارزش افزوده را اواخر مرداد در صحن علنی مجلس به رای بگذاریم، اظهار داشت: ۱۰ سال است که قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور اجرا شده و پیش از ایران هم در ۱۷۰ کشور دنیا در حال اجرا بوده است، اما به دلیل اینکه این قانون یکی از قوانین پیچیده مالیاتی است باید توجه کرد که در اکثر کشورهایی که اجرا شده با چالش‌هایی هم روبرو بوده است. وی گفت: قانون اولیه و آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده دو هدف اصلی داشت اول ایجاد شفافیت اقتصادی و دوم ایجاد مالیات بر مصرف، اما اعتراضی که اجرای این قانون ایجاد کرده این است که در زمان حاضر تولیدکنندگان هدف این مالیات قرار گرفته‌اند. حضرتی افزود: در اصلاحیه این قانون که در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی آن هستیم قرار بر این شده است که تاریخ تعلق مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکنندگان که پیش از این هر سه ماه بود برای تولیدکنندگانی که با چک خرید و فروش می‌کنند براساس زمان دریافت و وصول چک آنها باشد و همچنین مالیات بر تجهیزات و خطوط تولید در اصلاحیه این قانون حذف شده است. وی تصریح کرد: مشکل دیگری که در اصلاحیه این قانون مدنظر قرار گرفته است موضوع اعتبار و استرداد مالیاتی است که براساس آن صادرکنندگانی که محصول خود را در ایران تولید می‌کنند و برای مواد اولیه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده‌اند، اما در صادرات امکان دریافت آن را ندارند از فهرست تولیدکنندگان موظف به پرداخت این مالیات حذف شوند.

حضرتی گفت: همچنین در مورد فروشندگان طلا باید اعلام بکنیم که براساس اصلاحات انجام شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده آنها باید پس از ابلاغ اصلاحیه این قانون تنها از طریق صندوق‌های مکانیزه اقدام به خرید و فروش کنند تا ۹ درصد مالیات ارزش افزوده تنها از سود آنها کسر شود و در غیراین صورت سازمان‌های مالیاتی مختارند تا به اصل مبلغ خرید و فروش شان مالیات ببندند.

  کاهش نرخ ارز و طلا

نرخ ارز و طلا در بازار روز دوشنبه نسبت به روز یکشنبه کاهشی بود. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز دوشنبه 7 مرداد 98 به رقم ۱۲ هزار و50 تومان و یورو به 13700 تومان رسید. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار 12050 و نرخ یورو 13700 تومان اعلام شده است. همچنین در بازار آزاد و معاملات نقدی دلار به 12110 و یورو به 13600 تومان رسید. همچنین سامانه سنا برای روز یکشنبه نرخ دلار را 12137، یورو 13875، درهم 3338، یوآن 1842، پوند 15096 و لیر ترکیه 2269 تومان اعلام کرد.  براین اساس، با اعلام نرخ هر اونس طلا به نرخ 1420 دلار و احتمال افزایش آن در هفته جاری، قیمت مظنه مثقال 17 عیار به 1 میلیون و 778 هزار تومان، هرگرم 18 عیار 411 هزار تومان، سکه 4 میلیون و 205 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 280 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 480 هزار، سکه گرمی 970 هزار تومان رسیده است.

  کاهش قیمت ارز در صرافی‌ها

فعالان بازار ارز می‌گویند که قیمت ارز در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نسبت به روز یکشنبه کاهش یافته و بانک‌ها نیزهفتم مرداد قیمت دلار را کاهش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که ۱۱ هزار و ۸۴۸ تومان بود، به ۱۱ هزار و ۷۰۲ تومان رسید. شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۳ هزار و ۲۳ تومان می‌خرند که در مقایسه با قیمت ۱۳ هزار و ۱۸۹ تومانی دیروز، قیمت این ارز نیز کاهش یافته است.هر پوند انگلیس هم در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۴ هزار و ۴۶۹ تومان خریداری می‌شود. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۶۷۸ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار تومان می‌رسد. اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۱۰۰ تومان کاهش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۵۰ تومان است.این صرافی‌ها امروز هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز گذشته ۱۵۰ تومان کاهش داشته است.

  افزایش قیمت طلا با احتمال کاهش نرخ بهره بانکی امریکا

همچنین پس از اینکه روز پنجشنبه آمارهای بهتر از انتظار رشد اقتصادی امریکا با آمارهای ضعیف نرخ تورم این کشور خنثی شد و احتمال کاهش نرخ بهره بار دیگر زنده شد، قیمت طلا به کمترین میزان یک هفته گذشته کاهش یافت اما این نرخ در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی یعنی جمعه افزایش یافت.  اونس طلا با 4.32 دلار افزایش 1418.90 دلار فروخته شد و نخستین هفته کاهشی در 3 هفته گذشته را ثبت کرد. گزارش وزارت بازرگانی امریکا نشان داد اقتصاد این کشور کمتر از انتظار در سه ماهه دوم کاهش یافته است و رشد ناخالص داخلی 2.1 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

 

ارسال نظر