مهار تورم، تقویت ریال، رونق و اصلاح بانکی

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۶۱
مهار تورم، تقویت ریال، رونق و اصلاح بانکی

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، در ارزیابی یکسال حضور خود در بانک مرکزی، با اشاره به اینکه به خاطر شوک ایجاد شده در بازارها و تورم ناشی از آن، زندگی اقتصادی بخش وسیعی از هموطنان در تنگنا قرار گرفته است، 4 برنامه آینده بانک مرکزی را حفظ و تقویت ارزش پول ملی، مهار تورم، کمک به رونق تولید و رشد اقتصادی و اصلاح نظام بانکی، اعلام و تاکید کرد که در ماه‌های آینده، حفظ و تقویت ارزش پول ملی، مهار تورم، کمک به رونق تولید و رشد اقتصادی و اصلاح نظام بانکی به عنوان چهار برنامه اولویت‌دار در دستور کار این بانک قرار خواهد داشت.

به‌گزارش «تعادل»، عبدالناصر همتی به مناسب یک‌سالگی حضور خود در بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار و رییس کل این بانک، با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف تحریم‌کنندگان، یعنی نابودی پول ملی محقق نشد، مهم‌ترین برنامه‌های اقتصاد ایران در ماه‌های آتی را، اعلام و افزود: یکسال از زمانی که فعالیت خود را در بانک مرکزی شروع کردم گذشت. آن ایام تلخ، روزهای سختی برای تمام آحاد اقتصادی بود. همزمان با تنگ‌تر شدن حلقه فشاراقتصادی و رشد شتابان نرخ ارز، با درک شرایط بسیار خطیر کشور، این مسولیت سنگین را پذیرفته و با خدای خود عهد بستم که تمام توانم را برای خنثی‌سازی فشارها و بهبود شرایط اقتصادی مردم به‌کارگیرم.

لطف خدا، دعای مردم، حمایت قاطع مقام معظم رهبری و پشتیبانی ریاست محترم جمهور، به همراه تکیه بر آموزه‌های اقتصادی موجب شد مهم‌ترین هدف دشمنان که به اعتراف خودشان، نابودی پول ملی به عنوان مقدمه فروپاشی کشور بود، محقق نشود و امروز بنده و همکارانم در بانک مرکزی از اینکه در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ کشور، توانستیم سهم کوچکی در مقاومت همه‌جانبه و پیروزی مردم ایران در این توطئه بزرگ داشته باشیم، برخود می‌بالیم.

وی اظهار داشت: ثبات نسبی حاکم بر بازارها از آشکار شدن آغاز شکست تلاش دشمنان ایران حکایت می‌کند. اما با تمام وجود می‌پذیرم که به خاطر شوک ایجاد شده در بازارها و تورم ناشی از آن زندگی اقتصادی بخش وسیعی از هموطنان در تنگنا قرار گرفته است. طبیعی بود که تمام تلاش من و همکارانم در این مدت صرف جلوگیری از انتشار بیشتر شوک‌ها در اقتصاد و کنترل شاخص‌های کلان باشد. در ادامه مسیر، حفظ و تقویت ارزش پول ملی، مهار تورم، کمک به رونق تولید و رشد اقتصادی و اصلاح نظام بانکی؛ برنامه‌های بعدی بانک مرکزی است.

   بازدید از اتاق معاملات عملیات بازار باز

از سوی دیگر، رییس کل بانک مرکزی و اعضای هیات عامل این بانک از «اتاق معاملات» اداره عملیات بازار باز، بازدید کردند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، باتوجه به مصوبه مورخ ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۸ شورای پول و اعتبار مبنی بر موافقت با انجام عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه، اقدامات ساختاری و اجرایی آن صورت پذیرفت و امروز، دکتر عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی و اعضای هیات عامل از «اتاق معاملات» اداره عملیات بازار باز، بازدید کردند. بر این اساس با شروع به کار اتاق معاملات، زمینه‌های اجرایی عملیات بازار باز در راستای تقویت و تکمیل سیاست‌های پولی و اعتباری فراهم می‌شود.

   دلار به کانال ۱۱ هزار برگشت

 از سوی دیگر، تحولات بازار ارز و طلا نشان می‌دهد که به دنبال کاهش تب اخبار سیاسی اخیر و همچنین اقدامات بانک مرکزی، دلار که در روزهای گذشته روند صعودی به خود گرفته و وارد کانال 12 هزار تومان شده بود، بار دیگر با کاهش قیمت‌ها به زیر ۱۲ هزارتومان رسید. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را ۳۵۰ تومان کاهش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان می‌فروشند که ۳۵۰ تومان کاهش داشته است. در ساعات اولیه صبح پنج شنبه نیز نرخ فروش دلار در صرافی‌ها 12 هزار تومان و نرخ خرید 11900 تومان بوده است. همچنین یورو را 13800 فروخته و 13700 تومان خریداری می‌کردند.  روز جمعه نیز در بازار آزاد و معاملات نقدی، دلار به 11900 تومان رسید. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارزها برای روز پنج شنبه 3 مرداد 98 به ترتیب برای دلار 12242، یورو 14123، درهم 3334، یوآن 1888، پوند 15257 و لیر ترکیه 2295 تومان اعلام کرد.

همچنین نرخ حواله ارزی برای دلار 11425، یورو 12942، درهم 3143، یوآن 1667، لیر ترکیه 2075 تومان اعلام شده است که نشان‌دهنده کاهش فاصله نرخ نیما با بازار سنا و صرافی‌هاست. اکنون فاصله نرخ‌های سنا با نیما برای دلار 817، یورو 1181، درهم 191، یوان 221 و لیر ترکیه 220 تومان است.

در بازار طلا نیز روز جمعه 4 مرداد 98 متاثر از اعلام نرخ دلار 11900 تومانی و نرخ اونس جهانی طلا به قیمت 1418 دلار، قیمت طلا و سکه کاهش یافته و مظنه مثقال طلای 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 741 هزار، هر گرم 18 عیار 402 هزار، سکه طرح جدید 4 میلیون و 135 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 290 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 470 هزار و سکه گرمی 970 هزار تومان اعلام شده است.  نرخ ارز در بانک‌ها نیز کاهش یافته بطوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها به ۱۱ هزار و ۶۵۴ تومان کاهش یافت. همچنین هر یورو را ۱۲ هزار و ۹۷۷ تومان می‌خرند و هر پوند انگلیس نیز به قیمت ۱۴ هزار و ۵۳۶ تومان خریداری می‌شود. قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۶۲۹ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار تومان می‌رسد. همچنین بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۵ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۲۲ واحد پولی دیگر از جمله پوند افزایش و نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال هر پوند انگلیس با ۱۷۹ ریال افزایش ۵۲ هزار و ۳۹۱ ریال و هر یورو نیز با ۳۹ ریال کاهش ۴۶ هزار و ۷۶۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

   تاثیر رفت و برگشت ارز بر قیمت طلا و سکه

همچنین یک کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه نگهداری سکه در شرایط فعلی سودی به همراه ندارد، گفت: در هفته گذشته نوسان نرخ ارز قیمت سکه را دستخوش تغییر کرد اما قیمت‌های انتهایی هفته از قیمت‌های آغازین هفته، کمتر بود.

محمد کشتی‌آرای، در رابطه با وضعیت بازار طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: بازار طلا و سکه در هفته گذشته تا میانه هفته روند با ثبات و همراه با آرامشی را تجربه کرد و در حالی که اونس جهانی بدون تغییر در انتهای روز سه‌شنبه ارزش‌گذاری شده بود، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی روند صعودی به خود گرفت.

این کارشناس بازار طلا و سکه با تاکید بر اینکه افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای پایانی هفته به واسطه رشد قیمت ارز بود، خاطرنشان کرد: اما در ساعات پایانی بازار در روز چهارشنبه ارزش دلار روند نزولی به خود گرفت و این موضوع عاملی شد تا قیمت سکه و طلا به محدوده قیمت‌های ابتدای هفته بازگردد.

وی تاکید کرد: شرایط بازار کاملا منطقی بوده و این در حالی است که تا اواسط هفته تقاضا در بازار وجود داشت و این حجم از تقاضا حباب سکه را به محدوده ۲۴۰ هزار تومان رساند اما در پایان هفته با کاهش حجم تقاضا، حباب سکه به ۱۵۰ هزار تومان کاهش یافت. با توجه به اینکه نگهداری سکه در شرایط فعلی منطقی و اقتصادی نیست، برخی افراد فعالیت خود مبنی بر عرضه و سرمایه‌گذاری در این بازار را با دید سوداگری انجام می‌دهند.

وی گفت: در آخرین روز هفته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان، سکه تمام طرح جدید ۴ میلیون و ۹۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان، سکه یک گرمی ۹۷۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شدند.

   تاثیر کاهش دلار بر قیمت ها

 از سوی دیگر، نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به ورود نرخ ارز به کانال ۱۱ هزار تومان اظهار کرد: اقدامات اخیر بانک مرکزی باعث شده است که دلار در مسیر برگشت به قیمت واقعی خود قرار بگیرد. قیمت واقعی دلار ۱۱ و ۱۲ هزار تومان نیست. قیمت واقعی دلار ۶ یا ۷ هزار تومان است و مطمئنا باید به این قیمت بازگردیم.

محمد وحدتی هلان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اتفاقا اخیرا با رییس بانک مرکزی در تبریز جلسه‌ای داشتیم. در آن جلسه من به ایشان گفتم که شما در کاهش قیمت ارز اقدامات خوبی انجام دادید اما باید سیاست‌گذاری‌هایی در جهت واقعی کردن قیمت دلار داشته باشید.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس افزود: اقدامات اخیر بانک مرکزی باعث شده است که دلار در مسیر برگشت به قیمت واقعی قرار بگیرد. قیمت واقعی دلار ۱۱ و ۱۲ هزار تومان نیست. قیمت واقعی دلار ۶ -۷ هزار تومان است و مطمئنا باید به این قیمت بازگردیم. این بازگشت تاثیر جدی در قیمت کالاهای اساسی خواهد گذشت. دولت اخیرا با بانک مرکزی جلسه داشته و آقای روحانی هم تاکید کرده که کاهش‌ها باید بر بازار تاثیر مستقیم داشته باشد.

نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه «چه بخواهیم چه نخواهیم کاهش نرخ دلار در بازار تاثیر می‌گذارد» گفت: من از برنامه‌های بانک مرکزی اطلاعی ندارم. حتی شاید بعضی از برنامه‌های بانک مرکزی محرمانه باشد اما اطلاعات موثقی از سالم بودن اقدامات بانک مرکزی شنیده‌ام. وقتی بانک مرکزی دلارها را به افراد رانت‌خوار ندهد. وقتی دلارهای ارایه شده ۴۲۰۰ تومانی در محل خودش مصرف شود یا وقتی بانک مرکزی به کسانی اطمینان کند که هدفشان کمک به زندگی مردم است، کاهش قیمت دلار در بازار کالاها تاثیر خواهد گذاشت.ما باید دلار و ارز را در مسیر و محل اصلی خودش مصرف کنیم. توامان باید سعی کنیم که رانت خواری را از بین ببریم. اگر این اقدامات را درست انجام دهیم، دلار بر قیمت اصلی برخواهد گشت و بازار از ثبات نسبی برخوردار خواهد شد.

   تشکیل کمیته ویژه رمز ارز

از سوی دیگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تشکیل کمیته ویژه رمز ارز در مجلس خبر داد و گفت: بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها و تغییرات در حوزه نظام پولی و ارزی نگرانی و دغدغه‌هایی جدی دارد که باید به آنها توجه داشت.

سیده فاطمه حسینی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به نتایج جلسه اعضای کمیسیون اقتصادی با وزاری اقتصاد، نیرو و صمت گفت: موضوع رمز ارزها و بلاک‌چین اهمیت بسیار زیادی دارد و با توجه به بررسی‌هایی که کمیسیون اقتصادی مجلس در این بخش انجام داده بود، درخواست داشتیم تا با وزاری مسوول در این بخش جلسه‌ای برای بررسی وضعیت ارزهای رمزنگاری شده و تهدید و فرصت‌های این پدیده مالی جدید داشته باشیم و در همین راستا نیز این جلسه برگزار شد و دستگاه‌ها دغدغه‌ها و راهکارهای خود در حوزه رمز ارزها را ارایه دادند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بخش صنعت کشور در حوزه رمز ارزها بررسی‌هایی انجام داده و این وزارتخانه نگاه مثبتی به ارزهای رمزنگار و استخراج آنها در کشور دارد و در همین راستا نیز آماده است تا زیرساخت‌های لازم را در صورت تصویب دولت آماده کند؛ از سویی دیگر وزارت نیرو نگاه مثبت به حوزه استخراج ارزهای رمزنگار و درآمدزایی ارزی کشور دارد اما مهم‌ترین دغدغه وزارت نیرو و در نهایت توانیر موضوع انرژی در حوزه رمز ارز به شمار می‌رود که برای رفع دغدغه‌ها باید سرمایه‌گذاری در بخش انرژی کشور افزایش یابد.

حسینی با بیان اینکه بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها دغدغه‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی نگرانی‌هایی جدی در زمینه گسترش استفاده از رمز ارزها در کشور و تغییر در نظام پولی و ارزی دارد که باید به آنها توجه کرد تا این پدیده باعث ایجاد مشکلات گسترده در حوزه پولی و بانکی نشود.

وی تاکید کرد: بررسی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رمز ارزها تا زمان رسیدن جمع‌بندی با توجه به اهمیت موضوع به صورت اولویت‌دار ادامه خواهد داشت و در همین راستا نیز کمیته ویژه‌ای با عنوان کمیته رمز ارز به منظور بررسی سیاست‌گذاری در حوزه رمز ارز در کمیسیون اقتصادی تشکیل شده است.

   طلا به‌جای دلار در روسیه

ذخایر طلای روسیه از ۱۰۰ میلیارد دلار نیز عبور کرد.

به گزارش راشاتودی، بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرد به لطف افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و افزوده شدن ۱۸ تن طلای جدید به ذخایر قبلی، ارزش ذخایر طلای روسیه تا پایان ماه ژوئن از ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرده است. در حال حاضر روسیه ۲۲۰۸ تن طلا در اختیار دارد که در مقایسه با حجم ذخایر طلای این کشور در ابتدای سال جاری میلادی، ۹۶.۴ تن افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش تمایل خرید روسیه برای خرید طلا حاکی از اوج گرفتن تلاش‌های این کشور برای کاهش وابستگی خود به دلار است. مسکو تا دو سال پیش یکی از ۱۰ دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری امریکا بود اما با تشدید تنش‌ها بین روسیه و امریکا و اعمال تحریم‌های امریکا بر ضد این کشور، روسیه در حال پشت کردن به دارایی‌های دلاری و تقویت ذخایر طلای خود است. تنها در سال گذشته روسیه حجم اوراق دلاری در اختیار خود را با ۸۵ درصد کلاهش از ۹۶.۹ میلیارد دلار به ۱۳.۲ میلیارد دلار رساند.

روسیه سال گذشته با خرید ۲۷۵ تن طلا، بزرگ‌ترین خریدار طلا در جهان معرفی شد. پتر شیف، معامله‌گر فلزات گران بها در همین رابطه گفت: روسیه در حال حاضر به طرز مشهودی تلاش می‌کند تا هر چه قدر ممکن است طلا بخرد چرا که معتقد است ارزش آن در آینده افزایش خواهد یافت و همچنین می‌خواهد تا وابستگی خود را به دلار تا حد ممکن کاهش دهد.

روسیه در حال حاضر پنجمین دارنده بزرگ ذخایر طلای جهان محسوب می‌شود. این کشور سهم دلار را از ذخایر ارزی خود از ۴۳.۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده است.

روسیه در شرایطی در پنج سال گذشته بطور متوسط ۲۰۰ تن طلا در سال خریداری کرده است که سال گذشته این کشور ۸۱ میلیارد دلار از ذخایر دلاری خود را به طلا و ارزهای دیگر تبدیل کرده است.

Taadol-04

ارسال نظر