کاهش نرخ ارز و طلا

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۵:۲۱:۲۸
کد خبر: ۱۴۴۶۱۶
کاهش نرخ ارز و طلا

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مردم در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند

گروه بانک و بیمه|احسان شمشیری|

روز چهارشنبه 25 اردیبهشت 98، به دنبال مواضع سیاسی مقامات کشورهای مختلف و همچنین اقدامات بانک مرکزی، بازار ارز با روند کاهش نرخ ارز مواجه شد که از اوایل هفته جاری رخ داده است و به دنبال تداوم نقش آفرینی صرافی‌های بانکی در بازار ارز، روز چهارشنبه نرخ هر دلار امریکا اگرچه با تغییرات جزیی نسبت به روز سه شنبه مواجه بود اما منجر به کاهش مقاومت نرخ دلالان در بازار شد و نرخ دلار زیر 15 هزار تومان و با قیمت 14850 تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار 14 هزار و 850 تومان و یورو 16 هزار و 850 تومان اعلام شد. همچنین میانگین نرخ‌های ارز روز سه شنبه نشان می‌دهد که نرخ دلار 14 هزار و 901 تومان، یورو 16 هزار و 842 تومان، پوند 19 هزار و 942 تومان، درهم 4 هزار و 79 تومان، و یوان 2 هزار و 253 تومان، لیر ترکیه 2553 تومان اعلام شد..

از سوی دیگر، قیمت خرید دلار روزچهارشنبه در بانک‌ها با اندکی کاهش همراه بود، اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت را نسبت به روز گذشته ثابت نگه داشته‌اند. نرخ خرید دلار و یورو برای دومین روز متوالی در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ثابت بوده و قیمت خرید یورو ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان است. این صرافی‌ها، همچنین روز چهارشنبه هر دلار امریکا را مانند روز سه‌شنبه ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند.این در حالی است که بانک‌ها روز ۲۵ اردیبهشت هر دلار امریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۴۷۰ تومان می‌خرند که نسبت به روز سه‌شنبه حدود ۵۰ تومان افزایش قیمت داشته و قیمت خرید یورو نیز با افزایش ۱۱ تومانی در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۲۱۹ تومان است.روز چهارشنبه بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۸ هزار و ۶۸۴ تومان می‌خرند که نسبت به روز سه‌شنبه کاهشی بوده است. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۳۴ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۳۵۰ تومان می‌رسد.

    بازارسازی فعال بانک مرکزی در بازار ارز

در تداوم نقش‌آفرینی صرافی‌های بانکی در بازار ارز، روز چهارشنبه نرخ هر دلار امریکا اگرچه با تغییرات جزیی نسبت به روز سه‌شنبه مواجه بود اما منجر به کاهش مقاومت نرخ دلالان در بازار شد.

نقش‌آفرینی صرافی‌های بانکی در بازار ارز این روزها کاملاً منعطف و هوشمندانه است. به نحوی که طی روزهای گذشته اگرچه برخی تلاش داشتند تا بازار ارز را تحت تأثیر فضای سیاسی و جو روانی، با جهش قیمت مواجه کنند اما بازار‌سازی فعال و واکنش‌های به موقع بانک مرکزی به گونه‌ای بود که آربیتراژ کاهش یافت و سودای دلالان برای بالا بردن نرخ متوقف شد.روز چهارشنبه هم در جریان معاملات صرافی‌های بانکی نرخ هر دلار امریکا برای خرید ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان و برای فروش ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان است و در عین حال هر یورو برای خرید ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان و برای فروش ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است. گزارش میدانی از بازار دلالی هم نشان می‌دهد نرخ دلالان که چند روز به حفظ کانال ۱۵ هزار تومان برای دلار مصر بود، روز چهارشنبه به کانال ۱۴ هزار تومان بازگشت و دلالان هر دلار را ۱۴ هزار و ۹۳۰ تومان به فروش می‌رسانند.

در بازار آزاد معاملات نقدی نیز دلار 14834، یورو 16850، پوند انگلیس 19227، درهم امارات 4056، لیر ترکیه 2456، یوان چین 2166 تومان داد و ستد شد. در صرافی‌های مجاز و ملی نیز با کاهش 50 تومانی نرخ دلار 14850 تومان اعلام شده است. این موضوع نشان می‌دهد که بازار آزاد و صرافی‌ها به دنبال کاهش نرخ ارز و طلا بوده‌اند.

در بازار طلا نیز، با کاهش نرخ دلار و اعلام اونس جهانی 1298 دلار، قیمت طلا کاهش یافت و طلای ۱۸عیار گرمی ۴۶۰هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آّب شده نیز به 1 میلیون و 980 هزار تومان رسید.

روز چهارشنبه در بازار آزاد تهران، سکه امامی با قیمت پنج میلیون و ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود. قیمت سکه بهار آزادی نیز چهار میلیون و ۸۵۰هزار تومان است.نیم سکه با قیمت دو میلیون و ۷۸۰ هزار و و ربع سکه یک میلیون و ۷۸۰هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی نیز یک میلیون و ۳۰هزار تومان معامله می‌شود.

   در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنید

از سوی دیگر، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به وضعیت نرخ ارز در روزهای آینده بر پایدار نبودن نرخ‌های فعلی ارز تاکید و به مردم توصیه کرد که در این بازار سرمایه‌گذاری نکنند.

به گزارش «تعادل»، عبدالناصر همتی افزود: نرخ ارز تابع متغیرهای اقتصادی و سیاسی است که از بابت شاخص‌های اقتصادی وضعیت ذخایر ارزی از نظر اسکناس بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی متغیرهای سیاسی بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارد که به هیچ‌وجه مبنای اقتصادی ندارد، ادامه داد: دشمن هر روز برای بر هم زدن بازار ارز یک شایعه ایجاد می‌کند و نوسان‌گیران نیز در پی سوءاستفاده هستند تا با ایجاد جو روانی نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهند.رییس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد که تحت تاثیر جو روانی قرار نگیرند و افزود: در هفته گذشته دشمن تلاش زیادی را برای بر هم زدن بازار ارز با ایجاد شایعات و تحرکات انجام داد که خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده به هدف نرسید.نرخ‌های فعلی در بازار پایدار نیست هر لحظه ممکن است تغییر کند بنابراین به مردم عادی توصیه می‌کنیم که در این بازار سرمایه‌گذاری نکنند.رییس بانک مرکزی با اشاره به بیانیه هفته گذشته جمهوری اسلامی ایران که توسط رییس‌جمهور اعلام شد، اظهار کرد: نمی‌توانم بگویم قیمت ارز در آینده چه می‌شود اما امیدواریم شرایط بهتر شود.

برای بازار متشکل ارزی زمانی نمی‌توانیم تعیین کنیم

وی در توضیح آخرین وضعیت بازار متشکل ارزی نیز گفت: بحث این بازار این‌چنین است که بانک‌ها، صرافی‌ها و کسانی که می‌خواهند خرید و فروش ارز انجام دهند در این بازار فعال باشند تا قیمت واقعی بازار مشخص شود.همتی خاطرنشان کرد: در ارتباط با این بازار آنچه به عهده بانک مرکزی بوده ابلاغ شده است و تقریباً قرار است مثل بازار بورس انجام شود. نمی‌توانیم برای نقطه شروعش زمانی تعیین کنیم؛ یعنی از نظر ما بانک مرکزی دیگر کاری در این زمینه ندارد؛ شرکتی که برای این کار در ایران به نام “ساتما “ شکل گرفته است باید ادامه راه را برود.

رییس بانک مرکزی در پایان گفت: این شرکت ثبت شده و آن را به اطلاع اروپایی‌ها هم رسانده‌ایم. از این به بعد عدم همکاری اروپایی‌ها با این شرکت بهانه‌گیری است و امیدواریم هرچه زودتر شروع به کار کنند.

    خریداران ارز منتظر مالیات باشند!

همچنین بعد از گذشت یک سال از افزایش سفته‌بازی‌ در بازار ارز، سرپرست سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که کلیه اطلاعات مربوط به خرید ارز اشخاص حقوقی در پایگاه اطلاعاتی مالیاتی بارگذاری شده و ادارات امور مالیاتی طبق مقررات، مالیات مربوطه را اخذ می‌کنند.

افزایش معاملات سفته‌بازی در حوزه‌های ارزی اتفاقی بود که بعد از جهش ارزی سال گذشته دامن اقتصاد ایران را گرفت. اتفاقی که به گفته برخی کارشناسان باعث شد تا حدود ۲۰ میلیارد دلار از ارزهای کشور به پستوی خانه‌ها فرستاده شود.

بعد از گذشت یک سال از این اتفاقات، سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور روز (۲۴ اردیبهشت)، شیوه‌نامه رسیدگی مالیاتی به خریدهای ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی از بانک مرکزی را به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، این شیوه‌نامه به منظور رسیدگی مالیاتی به خریدهای ارزی با توجه به تحولات ارزی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ و فعالیت سوداگرانه برخی اشخاص که مبادرت به خرید ارز به هر طریق از بانک مرکزی کرده‌اند صادر شده است.

    امیدواریم ارزانی طلا ادامه پیدا کند

همچنین در ارتباط با و ضعیت بازار طلا رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: بانک مرکزی بنا بر سیاست‌هایی که دارد شرایط را برای ضرب سکه و پاسخگویی به نیاز متقاضیان مهیا نمی‌بیند. به عبارت دیگر عدم تنظیم عرضه و تقاضا باعث شده که قیمت‌ انواع سکه چندان ارزان نشود.رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این پرسش که علل تعدیل قیمت طلا چیست؟ گفت: از ابتدای هفته قیمت طلا به‌طور پی در پی روند نزولی داشته است که این موضوع می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.

ابراهیم محمدولی در ادامه افزود: کاهش شدید تقاضا در حوزه خرید طلا از جمله عواملی‌ است که منجر به کاهش قیمت طلا شده است. در حقیقت مردم مثل سالیان گذشته از خرید طلا استقبال چندانی نمی‌کنند. از سوی دیگر سیاست‌های تازه بانک مرکزی و دولت از مدیریت بازار طلا حکایت دارد. همچنین در این هفته عرضه به موقع ارز به بازار هم باعث شده که قیمت طلا تا حدودی ارزان شود.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا قیمت سکه از کاهش قیمت طلا تبعیت نکرده است؟ پاسخ داد: علت عدم کاهش قیمت سکه به میزان عرضه و تقاضا باز می‌گردد. در حقیقت بانک مرکزی بنا بر سیاست‌هایی که دارد شرایط را برای ضرب سکه و پاسخگویی به نیاز متقاضیان مهیا نمی‌بیند. به عبارت دیگر عدم تنظیم عرضه و تقاضا باعث شده که قیمت‌ انواع سکه چندان ارزان نشود.محمدولی درپاسخ به این پرسش که آیا این ارزانی قیمت طلا ادامه‌دار است یا خیر؟ گفت: روند فعلی کاهش قیمت‌ها برای مردم و فعالان این صنف خیلی آزار‌دهنده نیست. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این روند کاهشی قیمت طلا مناسب است و امیدواریم که این ارزانی دوام داشته باشد.

 

ارسال نظر