2 برنامه جدید بانک مرکزی؛ تثبیت نرخ و جلوگیری از نوسان ارزی

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۱۲
کد خبر: ۱۴۲۵۸۱
2 برنامه جدید بانک مرکزی؛ تثبیت نرخ و جلوگیری از نوسان ارزی

واکنش بازار به چگونگی برداشت از ذخایر ارزی

گروه بانک وبیمه| محسن شمشیری|

بازار ارز و طلا و سکه روز دوشنبه 26 فروردین 98 ثبات نسبی را در برخی شاخص‌ها ادامه داد و در برخی نرخ‌ها نیز با افزایش مواجه شد. اگرچه نرخ دلار در صرافی‌ها کاهش یافته اما نرخ دلار نقدی در بازار آزاد و بازار سنا روبه افزایش گذاشت و به همین دلیل نرخ طلا و سکه افزایشی بوده است. برخی فعالان بازار معتقدند که بازار در روزهای آینده منتظر تصمیم دولت و نظام برای برداشت از صندوق توسعه ملی، عرضه ارز به بازار و جمع‌آوری ریال برای کمک به مناطق سیل‌زده است که اگر چنین اتفاقی رخ دهد احتمالا نرخ‌ها کاهش خواهد یافت. اما اخباری که تاکنون منتشر شده حکایت از مخالفت مشروط با برداشت از صندوق توسعه ملی بوده و در صورتی که راهکارهای بودجه‌ای برای تامین منابع پاسخ گو نباشد، در آن صورت موضوع برداشت از صندوق توسعه ملی جدی‌تر خواهد شد.

به گزارش تعادل، در بازار سنا نرخ لحظه‌ای دلار به 13 هزار و 690 تومان و یورو به 15 هزار و 690 تومان رسید. همچنین میانگین نرخ‌های ارز سنا برای روز یکشنبه نیز به ترتیب برای دلار 13هزار و 594 تومان، یورو 15 هزار و 385 تومان، پوند 17 هزارو 475 تومان، درهم 3711، لیرترکیه 2480و یوآن 2107 تومان اعلام شد.

همچنین قیمت هر دلار امریکا در صرافی‌های بانکی یک پله 5۰ تومانی دیگر هم کاهش یافت و نرخ فروش دلار به ۱۳45۰ تومان در صرافی‌ها رسید و نرخ خرید نیز به 13350 تومان رسید. بر این اساس قیمت دلار اکنون به میانه کانال ۱۳ هزار تومانی رسیده تا یک بار دیگر سناریو عبور از مرز ۱۴ هزار تومان را کنار بزند. همچنین هر یورو نیز برای خرید 1515۰ تومان و برای فروش ۱۵25۰ تومان است.

در جریان معاملات بازار طلای تهران نیز قیمت سکه طرح جدید روز دو شنبه ۲6 فروردین ۹۸ به ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان تا 4 میلیون و 840 هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۶5۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹5۰ هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر، هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲87 دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۳9 هزار تومان و مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 902 هزار تومان معامله شد.

به گفته فعالان بازار، نرخ دلار نقدی به دلیل مخالفت مشروط با برداشت از صندوق توسعه ملی افزایش یافته و به بالای 13700 تومان رسیده است اما در روزهای اخیر، مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز کاهش بیشتر قیمت دلار شد، افت نرخ حواله درهم بود و برخی فعالان از افت نرخ حواله درهم تا مرز ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی خبر دادند. اما روز دوشنبه، نرخ دلار به بالای 13500 رسید و در بازار نقدی تا 13840 تومان معامله شد. در بازار هرات و سلیمانیه نیز دلار تا 13730 تومان افزایش یافت.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۷ ارز از جمله پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت ۱۰ واحد پولی دیگر مانند یورو کاهش یافت. نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۱۰۹ ریال افزایش ۵۵ هزار و ۱۲ریال و هر یورو نیز با ۵ ریال افت ۴۷ هزار و ۵۱۱ریال ارزش‌گذاری شد. در روزهای اخیر، متاثر از انتشار خبر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به سیل‌زدگان و فروش آن در بازار و جمع‌آوری ریال باعث افزایش عرضه ارز و کاهش نرخ‌ها خواهد شد و فعالان بازار می‌گویند که روند کاهش یا ثبات نرخ‌های ارز و طلا و سکه متاثر از این موضوع بوده و ممکن است سبب کاهش قیمت ارز در روزهای آینده شود، اما به گفته رییس‌‌کل بانک مرکزی، این بانک بیش از هرچیز بر حفظ ثبات در بازار ارز تاکید دارد و لذا نمی‌توان انتظار کاهش شدید نرخ‌ها را داشت.

مقام معظم رهبری نیز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را به عنوان اولین راهکار اعلام نکرده‌اند و اینگونه توضیح داده‌اند که استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است. از این‌رو دولت باید به سرعت از محل‌های دیگر منابع لازم برای جبران خسارت اخیر را تأمین کند و بعد از آن در صورت نیاز، می‌تواند از صندوق توسعه ملی برداشت کند از سوی دیگر، برخی فعالان بازار نیز می‌گویند که بازارسازی و نظارت بانک مرکزی بر بازار و تزریق منابع صندوق توسعه ملی را باید در کنار اخباری که در اردیبهشت 98 باعث اثرگذاری بر بازار طلا و ارز می‌شود، در نظر گرفت. زیرا اخباری مانند تحولات مربوط به معافیت‌های خرید نفت از ایران توسط مشتریان نفتی نیز می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. ضمن اینکه باید توجه داشت که تقاضا برای واردات و مصرف، قدرت خرید مردم و نرخ رشد مصرف بخش خصوصی نیز بر میزان تقاضا در بازار اثرگذار بوده و می‌تواند موجبات کاهش تقاضا و ثبات نرخ ارز را به همراه داشته باشد.

   جزییات دو برنامه جدید ارزی بانک مرکزی

از سوی دیگر، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات این بازار را دو برنامه جدید بانک مرکزی در سال جاری اعلام کرد که از سوی رییس کل بانک مرکزی عنوان شد.

کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی، روسای اتاق بازرگانی و اتاق اصناف ایران برگزار شد.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی؛ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این نشست گفت: این نخستین نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با اعضای تیم اقتصادی دولت در سال ۹۸ بود که مهم‌ترین دستور کار آن رونق تولید و تحقق شعار سال بود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه در نشست کمیسیون سرفصل‌ها و برنامه‌های مرتبط با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و همچنین بانک مرکزی برای حمایت از تولید تبیین شد، افزود: در این نشست پیرامون سیاست‌های ارزی و پولی، تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی و به‌تبع آن نرخ تامین مالی اقتصاد، تبادل نظر صورت گرفت و همچنین درباره سیاست‌های مالیاتی و اقدامات  وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تامین مالی از طریق بازار سرمایه و موضوعات مرتبط با تحولات ساختار نظام بانکی بحث و بررسی صورت گرفت.

آنگونه که خبرگزاری خانه ملت گزارش داد، در نشست کمیسیون اقتصادی، وزرا مهم‌ترین برنامه‌های خود را به صورت کلی برای رونق تولید در سال جاری ارایه کردند و مقرر شد در جلسات آینده جزییات برنامه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

پورابراهیمی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی برای بهبود شرایط در بخش‌های مختلف هماهنگی‌های لازم را با دولت انجام می‌دهد، تاکید کرد: یکی از توافقاتی که در جلسه صورت گرفت موافقت با کاهش نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی بود که پیش از این بین مجلس و دولت در این باره مذاکراتی صورت گرفته بود و وزیر اقتصاد موافقت خود را با کاهش این نرخ اعلام کرد.

   برنامه بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز

وی با اشاره به اینکه قرار است کمیسیون اقتصادی در قالب طرحی دو فوریتی موضوع کاهش نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی را به صحن علنی مجلس ارایه دهد، افزود: کاهش این نرخ به رونق تولید در کشور کمک می‌کند.

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه با بیان اینکه بانک مرکزی برنامه‌های خود برای سال جاری را اعلام کرد، ادامه داد: تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از نوساناتی که در سال گذشته اتفاق افتاده از جمله برنامه‌های بانک مرکزی در سال جاری است.

وی با اشاره به مطرح بودن طرح بانک مرکزی در مجلس تصریح کرد: طرح بانک مرکزی، استقلال این بانک از دولت را به دنبال دارد و سبب ساماندهی سیاست‌های ارزی و پولی کشور می‌شود.

پورابراهیمی از بررسی با فوریت لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در نشست هفته آینده صحن علنی مجلس خبر داد و افزود: پس از تصویب این قانون مالیات بر ارزش افزوده به جای تولید به مصرف اصابت می‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بازگشت لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از قوه قضاییه گفت: هر چه در مبارزه با قاچاق کالا موفق‌تر عمل شود رونق تولید بیشتر می‌شود چرا که این دو با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

 

 

 

 

ارسال نظر