ابلاغ دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز طی روزهای آینده

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۰۶
ابلاغ دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز طی روزهای آینده

بانک مرکزی نیازهای ارزی مردم و فعالان اقتصادی را با قدرت تأمین می‌کند

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری |

رییس کل بانک مرکزی در ادامه جلسات خود با صاحب نظران مختلف اقتصادی در جلس عصر سه شنبه، با گروهی دیگر از اقتصاد دانان و با حضور قائم‌مقام بانک مرکزی و معاون اقتصادی بانک نشستی برگزار کرد و در این جلسه، همتی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز طی روزهای آینده و نیز آغاز فرآیندهای اجرایی ایجاد بازار متشکل معاملات ارزی تصریح کرد: مجموعه این اقدامات در کنار برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اصلاح نظام پولی کشور نویدبخش استمرار ثبات در بازار پول و ارز کشور است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در نشست دوره‌ای عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با اساتید و صاحب نظران اقتصادی موضوعات روز حوزه پول و ارز کشور مورد بررسی قرار گرفت و بر لزوم تداوم اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز تاکید شد.

در این جلسه رییس کل این بانک با اشاره به فشارهای اقتصادی و جنگ روانی و تبلیغاتی دولت امریکا و متحدینش برای برهم زدن تعادل بازار ارز، از کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز خبر داد و برنامه‌های خود را تشریح کرد.

وی با تاکید بر اینکه ثبات نسبی در بازار حاکم است، گفت: با اقدامات انجام شده روند تامین و صدور حواله‌های ارزی از طریق کشورهای مختلف بسط یافته است.بانک مرکزی با قدرت نیازهای واقعی مردم و فعالان اقتصادی را تامین می‌کند.

در ادامه این نشست صاحب نظران اقتصادی ضمن قدردانی از اقدامات موثر بانک مرکزی در ایجاد آرامش در بازار ارز خواستار استمرار نظارت این بانک در این بازار شدند و به تشریح دیدگاه‌های خود در این خصوص پرداختند

    تاکید بر نیازهای ارزی تولید، کالای اساسی و دارو

همچنین همتی در دیدار با کارکنان حوزه معاونت ارزی این بانک، خواستار فعالیت با تمام توان و با اقتدار هر چه بیشتر این کارکنان برای خدمت به مردم شد و گفت: همه ما باید به دنبال تأمین سریع وهرچه روانتر نیازهای ارزی کشورباشیم و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.

 رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد: در شرایط ویژه فعلی اقتصاد کشور، فعالیت‌های شما عزیزان زیر ذره بین است و بسیاری از امور کشور به تلاش‌های شما در حوزه‌هایی مانند نقل و انتقالات ارزی وتأمین نیازهای ارزی واحدهای تولیدی و خدماتی و خصوصا کالاهای اساسی و دارو و نیز مدیریت بازار ارز بستگی دارد؛ لذا ضروری است که با مسوولیت و جدیت هرچه بیشتر به اقدامات خود ادامه دهید.

دکتر همتی ضمن اشاره به رضایت ایجاد شده از عملکرد حوزه ارزی بانک اظهار کرد: امیدواریم با فعالیت‌های شما عزیزان روند ثبات در بازار ارز ادامه یابد.

رییس شورای پول واعتبار با اشاره به انتظارات بالای مردم و مسوولان از بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر با شرایط حساس و ویژه‌ای روبه رو هستیم که مطمئن هستم با اتکال به خداوند وتلاش همکاران این ایام سخت را پشت سر خواهیم گذاشت.

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی، با بیان اینکه باید کارکنان فعالیت‌های خود را با توان و با اقتدار هر چه بیشتر برای خدمت به مردم پیش ببرند، عنوان کرد که باید همه به دنبال احیای اعتماد مردم به بانک مرکزی و ثبات هرچه بیشتر در بازارهای پول و ارز باشیم. دراین دیدار همکاران حوزه ارزی سوالات ومطالب خود را با رییس کل در میان گذاشتند.

    قیمت‌ها در بازار آزاد

در همین حال گزارش «تعادل» از بازار آزاد ارز حاکی است که در روز چهارشنبه 26 دی 97، قیمت لحظه‌ای دلار در سامانه سنا 11450، یورو 13300 تومان اعلام شد و نرخ میانگین ارز در روز سه شنبه نیز برای دلار 11314، لیرترکیه 2158، یورو 13078، درهم 3109، یوآن 1694، پوند 14462 تومان اعلام شد. براین اساس نه تنها قیمت دلار 136 تومان بالا رفته بلکه نرخ پوند نیز به خاطر مخالفت مجلس بریتانیا با طرح خروج از اروپای ترزا می‌و توافق با اروپا، افزایش داشته است.

به گزارش تعادل، در بازار طلا نیز به دنبال افزایش نرخ دلار به 11450 تومان، و اونس جهانی به نرخ 1289 دلار، قیمت مظنه مثقال 17 عیار به 1 میلیون و 565 هزار تومان، گرم 18 عیار به 361 هزار تومان، سکه طرح جدید 3 میلیون و 945 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 30 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 230 هزار تومان و سکه گرمی به 675 هزار تومان رسید.

همچنین در بازار ارز رسمی، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز چهارشنبه بیست و ششم دی ماه ۹۷ اعلام کرد که طی آن قیمت ۱۷ ارز نسبت به روز سه‌شنبه افزایش و قیمت ۲۴ واحد پولی دیگر از جمله یورو و پوند کاهش یافت؛ نرخ ۶ ارز دیگر مانند دلار نیز ثابت ماند. براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین امروز هر پوند انگلیس با ۱۵۷ ریال کاهش نسبت به روز گذشته ۵۴ هزار ریال و هر یورو نیز با ۳۰۵ ریال افت در مدت زمان مشابه ۴۷ هزار و ۹۱۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

    افزایش قیمت ارز مسافرتی

همچنین قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها افزایش یافت و با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها که مجوز آن در نیمه نخست امسال از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها داده شد، روز سه شنبه ۱۱ هزار و ۱۴۸ تومان بود که بانک‌ها روز ۲۶ دی نرخ خرید دلار را حدود ۲۰۰ تومان افزایش داده و به ۱۱ هزار و ۳۴۶ تومان رساندند.

از سوی دیگر نرخ خرید یورو در بانک‌ها نیز امروز با افزایش همراه بود؛ به‌طوری‌که قیمت خرید هر یورو در روز گذشته ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود و امروز به ۱۲ هزار و ۹۴۶ تومان رسیده است. بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۴ هزار و ۵۹۱ تومان خریدند.

شعب ارزی بانک‌های تجارت، سامان، ملی، ملت و پارسیان همچنین می‌توانند ارز مسافرتی را تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو برای سایر کشورها در صورت کامل بودن مدارک مسافران بفروشند. نرخ فروش هر یورو مسافرتی در شعب ارزی بانک‌های عامل نیز ۱۳ هزار و ۳۲۵ تومان است که با احتساب کارمزد بانک عامل و بانک مرکزی به حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد. همچنین بر اساس اعلام صرافی‌ها، هر لیر ترکیه ۲۱۲۰ تومان، درهم امارات ۳۱۲۰ تومان و پوند انگلیس ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان است.

    وعده‌ای برای آرام ماندن بازار ارز

با وجود تلاش‌های امریکا برای برهم زدن بازار ارز و عدم دسترسی ایران به منابع ارزی، بانک مرکزی ایران علاوه بر ایجاد ثبات در بازار، اطمینان خاطری برای تامین ارز فعالان اقتصادی داده است.

به گزارش ایسنا، امریکا پس از خروج از برجام و اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران تلاش کرده تا از طریق فشارهای اقتصادی بر دولت و مردم شرایط را در داخل ایران ملتهب کند که آن‌طور که از سیاست‌های آن به نظر می‌رسد، تمرکز فشارهای اقتصادی امریکا بر تحت تاثیر قرار دادن بازار ارز ایران است.

امریکا تلاش دارد تا از طریق تحریم‌ها، دسترسی ایران را به منابع ارزی محدود کرده تا بتواند فشارهای اقتصادی بیشتری را متوجه کشورمان ساخته و مردم را نیز نسبت به این موضوع حساس کند.

در ماه‌های ابتدایی سال جاری، بازار ارز ایران با نوسانات شدیدی همراه شد و مردم در همین زمان برای خرید ارز به بازار هجوم بردند، اما به تدریج با سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، قیمت ارز در بازار شکسته شد، تا جایی که مدتی است این بازار با ثبات همراه بوده است.

یکی از مواردی که نقش مهمی در کنترل بازار ارز و اتخاذ سیاست‌های ارزی درست دارد، اندوخته و ذخیره ارزی کشور است و آن طور که بانک مرکزی اعلام می‌کند، ایران در حال حاضر وضعیت خوبی در زمینه ذخایر ارزی دارد و از این بابت نگرانی خاصی وجود ندارد.

امریکا اما در ادامه تلاش‌های خود به دنبال قطع دسترسی ایران به ارز از طریق به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود؛ ادعایی که از همان ابتدا چندان عملی و معقول به نظر نمی‌رسید و زمان نیز ثابت کرد که این کار از عهده امریکا خارج است.

حال با گذشت چند ماه از وعده به صفر رساندن فروش نفت ایران از سوی امریکا، ایران بار دیگر فروش نفت خود را از سر گرفته و کانال‌های مالی جدیدی را نیز با بسیاری از کشورها ایجاد کرده تا بتواند نقل و انتقالات مالی خود را با آنها انجام دهد.

در همین راستا، عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به فشارهای اقتصادی و جنگ روانی و تبلیغاتی دولت امریکا و متحدانش برای برهم زدن تعادل بازار ارز، از کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده روند تامین و صدور حواله‌های ارزی از طریق کشورهای مختلف بسط یافته است. وی تاکید کرد که بانک مرکزی با قدرت نیازهای واقعی مردم و فعالان اقتصادی را تامین می‌کند.

به این ترتیب با توجه به از سر گرفته شدن تامین ارز از طریق حواله‌های ارزی خارجی قطعا اوضاع ارزی کشور بهبود خواهد یافت و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که بانک مرکزی مشکلی در تامین ارز موردنیاز برای فعالیت‌های اقتصادی ندارد. در عین حال اگر سازوکار مالی اروپا موسوم به SPV نیز راه بیفتد، تامین ارز ایران بهبود خواهد یافت و این امر امکان کاهش قیمت ارز یا ثبات آن را افزایش می‌دهد.

    صعود پوند در روز مخالفت مجلس انگلیس با لایحه برگزیت

پس از آنکه مجلس انگلیس با لایحه پیشنهادی دولت ترزا می‌برای ترک اتحادیه اروپا مخالفت کرد، ارزش پوند در برابر همتایان مهم آن تقویت شد.

به گزارش رویترز، هر چند که در ساعات نخست رای منفی مجلس انگلیس، معامله گران بیشتر در وضعیت فروش قرار گرفتند اما به تدریج و با برطرف شدن هیجانات معامله گران، پوند به مدار صعودی بازگشت تا در نهایت این ارز کار خود را در مقایسه با روز قبل با صعود به پایان برساند.

پس از آنکه لایحه دولت انگلیس با ۴۳۲ رای مخالف در برابر ۲۰۲ رای موافق به شکست انجامید، مخالفان دولت در مجلس در نظر دارند تا نخست وزیر را استیضاح کنند و به عقیده تحلیلگران، نتایج این رای‌گیری مهم‌ترین عامل موثر بر بازار ارز در روزهای آینده خواهد بود. این نگرانی وجود دارد که نتایج جلسه استیضاح به هرج و مرج بیشتر در خصوص برگزیت منجر شود.

در معاملات امروز، هر پوند با تغییری جزیی در مقایسه با روز قبل به ازای ۱.۲۸۴ دلار مبادله شد. یوکیو ایشیزوکی، تحلیلگر ارزی در موسسه «دایوا سکیوریتیز»  گفت: در حالی که میزان آرای مخالف نمایندگان شگفت‌آور بود، بازار ارزی از پیش به استقبال برگزیت رفته است و این می‌تواند در کوتاه‌مدت از سقوط شدید پوند جلوگیری کند.

در برابر یورو، هر پوند با ۰.۴ درصد افزایش به ازای ۱.۱۲۷۳ یورو مبادله شد. همچنین هر پوند با افزایش نسبت به دیروز و به ازای ۹۱.۴۰۶ روپیه، ۱.۷۸۵ دلار استرالیا، ۱.۷۰۵ دلار کانادا، ۱.۲۷۱ فرانک سوییس، ۱۳۹.۵۹۳ ین ژاپن و ۸.۷۰۵۲ یوآن چین مبادله شد.

 

 

 

ارسال نظر