رییس کل بانک مرکزی: مردم در دام نوسان‌گیری و سفته بازی دلالان ارز قرار نگیرند

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۷۸

گروه بانک و بیمه|احسان شمشیری|

روز پنجشنبه 22 آذر 97، در حالی نرخ دلار روند کاهشی خود را طی کرد که بازار سکه با ورود تقاضای جدید به بازار مواجه شد و قیمت هرقطعه سکه طرح جدید در بازارتهران با ۴۰ هزار تومان رشد به 3 میلیون و 620 هزار تومان رسید و دلار با قیمت 10 هزار و 100 تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، در معاملات روز پنج‌شنبه بازار تهران، در حالی که اونس جهانی به 1238 دلار رسیده، سکه طرح قدیم با رشد 50 هزار تومانی 3 میلیون و 450 هزار تومان، نیم سکه با افت 30 هزار تومانی یک میلیون و 820 هزار تومان، ربع سکه بدون تغییر یک میلیون و 60 هزار تومان، سکه گرمی مانند روز چهارشنبه 633 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با نزول 3 هزار تومانی 315 هزار تومان فروخته شد.

در بازار ارز، دلار با افت 400 تومانی 10 هزار و 100 تومان، یورو با 300 تومان کاهش 12 هزار تومان و درهم با افت 100 تومانی 2هزار و 800 تومان به فروش رسید.

    دلیل رشد قیمت سکه ورود تقاضای جدید بود

محمد کشتی آرای عضو اتحادیه طلا و جواهر در مورد تحولات بازار گفت: با توجه به اینکه برخی سرمایه‌گذاران تصور می‌کردند قیمت سکه و ارز به حداقل رسیده است، وارد بازار شده و شروع به خرید کرده‌اند.

بازار ارز ایران که در ماه‌های اخیر نرخ‌های چندگانه، رانت‌های متعدد و آربیتراژ ارزی را تجربه کرده، به نظر می‌رسد این روزها در حال حرکت به سمت نظام دونرخی است. به گزارش «تعادل»، از ابتدای امسال بازار ارز ایران روزهای سختی را گذرانده است. این بازار طی ماه‌های گذشته با نرخ‌های چندگانه‌ای مواجه بود که گاه به پنج نرخ هم می‌رسید؛ مساله فقط نرخ‌های چندگانه نبود، مساله اصلی، رانت‌هایی بود که با این تعدد نرخ، دست به دست می‌شد.  نرخ‌های چندگانه، زمینه‌ای را فراهم کرده بود که عده‌ای با دسترسی به منابع ارزی ارزان‌تر، سود بیشتری ببرند و عده‌ای هم روزها پشت در بسته تامین ارز باقی بمانند. و این نقطه شروع دردسر و فساد بود.  همچنین بانک مرکزی اعلام کرد: تمام اشخاص حقیقی و حقوقی و صادرکنندگان می‌توانند ارز در اختیار خود را علاوه بر صرافی‌ها، در بانک‌ها نیز به فروش برسانند.  به گزارش «تعادل»، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به روند مساعد بازار ارز کشور، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و صادرکنندگان می‌توانند ارز در اختیار خود را علاوه بر صرافی‌ها، در بانک‌ها نیز به فروش برسانند. همچنین طبق بخشنامه صادره بانک مرکزی، شعب ارزی بانک‌های مختلف سراسر کشور مکلف به خرید ارز از هموطنان هستند.  از سوی دیگر، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: مردم مراقب باشند در دام نوسان‌گیری و سفته بازی دلالان ارز قرار نگیرند. عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی افزود: آنچه که امروز در بازار ارز شاهد آن هستیم روند طبیعی و تعدیل تریجی قیمت ارز در مسیر واقعی شدن است.

بانک مرکزی به دور از هیجان‌های غیر ضرور و با تدبیر لازم بازار را مدیریت و هدایت می‌کند.

اقدامات بانک مرکزی در تامین و تسهیل عرضه اسکناس و حواله توسط فعالین بازار و نیز گشایش تدریجی کانال‌های مالی با کشورهای هشتگانه و اتحادیه اروپا، ثبات لازم را در بازار ارز در مسیر هدف تعیین شده را به وجود خواهد آورد.

مجددا تاکید می‌کنم بازار در کنترل بانک مرکزی است و نحوه دخالت در بازار ارز بخشی از برنامه مدیریت بازار است.

با توجه به ریسک بازار، مردم عزیز مراقبت‌های لازم را داشته باشند و در دام نوسان‌گیری و سفته بازی دلالان ارز قرار نگیرند.

    برخی جملات منتسب به همتی جعلی است

همچنین روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: برخی جملات منتسب به دکتر همتی جعلی است و مردم توجهی به اخبار غیر رسمی بازار پول و ارز نکنند.

با توجه به روند کاهشی نرخ ارز در بازار و تقویت مداوم ارزش پول ملی، برخی کانال‌های ناشناخته مجازی با انتشار جملات جعلی در مورد “وضعیت اقتصادی کشور“، “هزینه بربودن پایین نگاه داشتن قیمت ارز برای بانک مرکزی “ و انتساب آن به همتی، رییس کل بانک مرکزی تلاش می‌کنند نسبت به بازار پول و ارز در بین مردم نگرانی ایجاد کنند. روابط عمومی بانک مرکزی ضمن تکذیب اینگونه مطالب منتسب به دکتر همتی تاکید می‌کند اظهارات رییس کل بانک مرکزی در سایت بانک مرکزی، رسانه‌های رسمی کشور و اینستاگرام ایشان منعکس می‌شود. لذا مردم و رسانه‌ها توجهی به این خبرسازی‌های هدفدار نکنند و مطلع باشند هر خبری مرتبط با رییس کل بانک مرکزی ابتدا در سایت بانک مرکزی و رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود و نه کانال‌های بی‌نام و نشان!

    بخشنامه بانک مرکزی، بازار را کاهشی کرد

دبیر کانون صرافان ایران با اشاره به تاثیر بخشنامه بانک مرکزی در آرامش و تعادل بازار، گفت: از صبح روز پنج‌شنبه دلار در کانال ۱۰ هزار تومان قرار دارد.

رضا ترکاشوند در گفت‌وگو با ایبِنا، درباره آخرین وضعیت بازار ارز با توجه به کاهش قیمت دلار طی روزهای اخیر و روند کاهش نرخ‌ها، اظهار داشت: بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر اینکه امکان ورود یک میلیون یورو توسط صادرکنندگان و تحویل به صرافان برای فروش در بازار، باعث شده مشکلاتی که در جابه‌جایی بین‌المللی وجود داشت، رفع و فروش ارز نقدی در بازار نیز افزایش یابد.

به گفته وی، نرخ دلار با توجه به کنترل و مدیریت تقاضای ارز در کشور و افزایش عرضه روندی کاهشی داشته و سیاست بانک مرکزی نیز کنترل بازار برای به تعادل رسیدن قیمت‌ها است. نرخ دلار طی روزهای اخیر روندی کاهشی داشته و بازار شاهد کاهش تدریجی قیمت‌ها در بازار بوده است. همچنین به گفته فعالان بازار، خرید و فروش در بازار کاهش یافته و تقاضا افت چشمگیری داشته است.

    بازار ارز در مسیر ثبات

همچنین حسین درودیان یک کارشناس اقتصادی با اشاره به قرار گرفتن بازار ارز در مسیر ثبات، گفت: اقتصاد ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تعدیل شده است و باید این اقتصاد را بپذیریم. در چند ماه گذشته عوامل واقعی مثل اخلال در دسترسی‌های ایران و عوامل انتظاری و روانی باعث اخلال در بازار ارز شده بود اما اکنون این فضا سپری شده است.

وی افزود: جز عوامل روانی و سیاسی عامل تورم نهانی و خفته را هم که از سال‌های گذشته در اقتصاد ما وجود داشت در نظر بگیریم. درودیان گفت: با وجود تورم مخفی، منتظر تکانه‌هایی در اقتصاد کشور بودیم. وی افزود: در سالیان گذشته با اعمال سود بانکی بالا، عملاً گردش طبیعی پول را از کار انداخته بودیم. درودیان گفت: برخوردهای اخلاقی و تعزیراتی با بازار فعلی، راه کار مناسبی نیست. وی افزود: باید رفتارهای انبساطی در پایه پولی در نظر بگیریم و پایه پولی افزایش پیدا کرده را به سمت تولید راهنمایی کنیم. با توجه به شرایط و عوامل ذکر شده، اقتصاد ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تعدیل شده است و باید این اقتصاد را بپذیریم. وی افزود: بانک مرکزی هم تا حدودی نرخ بازار را پذیرفته است و تلاش می‌کند اقدامات تکمیلی را بر اساس بازار انجام دهد.

    نزدیک شدن نرخ بازار به« نیما»

اکنون چند هفته‌ای است که با چند اتفاق، بازار ارز روی آرامش دیده است. اولین اتفاق حضور بازارساز بانک مرکزی بوده که سبب شده علاوه بر خروج تدریجی دلالان و معامله‌گران سوداگر، نرخ‌های درج شده بر صفحه صرافی‌های بانکی، بازار را جهت دهد و چشم‌ها را در اولین دقایق معاملات هر روز بازار به خود جلب کند.

 

ارسال نظر