کاهش حجم معاملات دلار فردایی

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۵۰۵
کاهش حجم معاملات دلار فردایی

ثبات ارز و کاهش قیمت طلا در بازار

گروه بانک وبیمه|

 به دنبال اعلام نرخ اونس جهانی با قیمت 1232 دلار، قیمت طلا روزپنج شنبه 3 آبان 97 در بازار تهران کاهش یافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۳۰ هزار و سکه یک گرمی ۶۷۰ هزار تومان عرضه شد.  به گزارش تعادل، همچنین هر مثقال طلای 17 عیار یا مظنه، یک میلیون و ۷۴۳ هزارتومان و هرگرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده است. در بازار ارز نیز، دلار امریکا با نرخ 13 هزار و 700 تومان و یورو نیز 15 هزار و 735 تومان معامله شد که حکایت از ثبات نرخ ارز دارد. سایت سنا نیز قیمت فروش ارز برای روز چهارشنبه دلار 13689، یورو 15826، درهم 3683، یوان 2070، پوند 17566، لیر 2496 تومان اعلام شده است.

     کاهش حجم معاملات دلار فردایی

در شرایطی که معاملات دلار فردایی همواره یکی از دلایل رشد نرخ در بازار ارز محسوب می‌شود اما فعالان بازار ارز در پی ثبات نسبی این بازار از کاهش حجم معاملات دلار فردایی خبر می‌دهند. طبق تعریف بانک مرکزی دلار فردایی، معامله‌ای است که مبادله ارز و ریال به روز یا روزهای آینده موکول شده و بطور عمده توسط اشخاص حقیقی انجام می‌پذیرد و در اغلب موارد منجر به تحویل فیزیکی ارز نشده و تنها تفاوت قیمت تسویه می‌شود. در رویه فعالان بازار ارز، دلار فردایی به دو صورت معامله می‌شود در حالت اول دلاری که فردا تحویل خواهد شد امروز معامله شده و خریدار بخشی از قیمت را به عنوان بیعانه و بخش دیگر را هنگام اخذ دلار تسویه می‌کند. حالت دوم به شکل قمار است و معمولا بین دو دلال و بدون تبادل هیچ پولی انجام می‌شود، در این حالت صرفا طرفی که بر اساس قیمت دلار روز بعد، ضرر کرده، مابه التفاوت قیمت دلار فردایی با دلار روز را به طرف دیگر پرداخت می‌کند. یکی از دلالان دلار در این زمینه گفت: دلار فردایی به معنای قمار تقریبا چند ماهی است از بین رفته اما معامله واقعی دلار برای تحویل در فردا همچنان وجود دارد. همچنین دلال دیگری حداقل میزان معامله دلار فردایی را ۱۰ هزار دلار اعلام کرد. از سوی دیگر، دو نفر از صرافان تهران نیز وجود معاملات قمارگونه دلار فردایی را بین دلالان تایید و بیان داشتند اینگونه معاملات در چند ماه اخیر بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده‌اند.  رضا ترکاشوند دبیر کانون صرافان ایران در خصوص دلیل کاهش معاملات دلار فردایی در گفت‌وگو با ایبنا، گفت: متاسفانه قمار همیشه بین یک گروه متخلف وجود دارد اما مقدار آن با توجه به ثبات نسبی ارز و نداشتن نوسان شدید، کاهش یافته است. این معامله که طبق «مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها» ممنوع و قابل پیگرد قانونی است، یکی از عوامل افزایش قیمت دلار محسوب می‌شود، ترکاشوند معتقد است «دلالانی که وارد قمار دلار فردایی می‌شوند اگر میزان قمارشان زیاد باشد برای پوشش میزان ریسک، تمام سعی خود را می‌کند فردا دلار به قیمت بالاتری به فروش برسد»، ضمن آنکه قیمت بالاتر دلار، حتی برای دلالانی که با افزایش قیمت در قمار ضرر کرده‌اند نیز مطلوب است چرا که آنان می‌توانند اندوخته دلارهای خویش را با قیمت بالاتری به فروش برسانند و سود سرشاری نصیب‌شان ‌شود.

     نقش معاملات دلار فردایی

یکی از کارشناسان در این زمینه گفت: در تمام دنیا با گروه‌هایی که بخواهند با اقدامات خویش قیمت ارز در بازار را دستکاری کنند، برخورد می‌شود اما نباید با برجسته کردن نقش معاملات فردایی، از نقش سایر عوامل در افزایش قیمت ارز چشم‌پوشی کرد.  به گفته این کارشناس، بانک مرکزی باید مقررات انجام معاملات آتی را تدوین کند تا بخشی از معاملات فردایی به صورت قانونی در آن قالب انجام شود. البته ناگفته نماند که معامله دلار فردایی را باید از معامله آتی که طبق مقررات مربوطه، قانونی است تفکیک کرد، بر اساس دستورالعمل معاملات آتی که در سال ۱۳۸۹ ابلاغ شده است بانک‌ها، نقش برجسته‌ای در انجام اینگونه معاملات دارند و حداقل میزان معامله ۱۰۰ هزار دلار است.

     افزایش عمق بازار برای معاملات آتی

پیش از این صمد کریمی مدیرکل صادرات بانک مرکزی، گسترش و تعمیق بازار بین‌بانکی و رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی بانکی را لازمه تهیه دستورالعمل معاملات آتی دانسته بود.

     دشواری‌های تامین ارز در سال 98

از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که دولت در سال ۹۸ برای پیشبرد امور اقتصادی با دشواری‌هایی از جمله تامین ارز مورد نیاز کشور به ویژه فراهم کردن ارز برای تامین کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی، نهاده‌های کشاورزی و دامی، تامین معیشت اقشار کم درآمد جامعه، حمایت از تولید و حفظ اشتغال، تامین سلامت و امنیت غذایی مردم، فراهم کردن دسترسی پایدار به آب و برق و چگونگی برقراری ارتباط با نظام مالی دنیا و همچنین ایجاد تعامل مناسب با گروه ویژه اقدام مالی روبرو است. براین اساس، برای کنترل تقاضا و واردات و تامین کالاهای اساسی و همچنین عرضه منظم ارز صادراتی به بازار باید برنامه‌ریزی منظمی ارایه شود.

  چشم‌انداز قیمت جهانی طلا از نگاه تحلیلگران

از سوی دیگر، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده بیشتر تحت تاثیر تحولات بازارهای سهام و ریسک‌های ژئوپلیتیک در عرصه بین‌المللی قرار خواهد داشت. در حالی که قیمت جهانی طلا طی هفته گذشته برای سومین بار متوالی با افزایش روبرو شده است، تازه‌ترین تحلیل نشان می‌دهد که قیمت این فلز گرانبها در روزهای آینده تحت تاثیر نوسان شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و تحولات سیاسی قرار دارد. بر اساس این گزارش سرمایه‌گذاران بین‌المللی به دقت منتظر انتشار آمارهای رشد اقتصادی امریکا در سه ماه سوم امسال هستند. پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی امریکا در سه ماه سوم امسال نسبت به سه ماه دوم با کاهش روبرو شده باشد. نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه نیز می‌تواند عامل مهمی برای نوسان بازارهای بین‌المللی به خصوص قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها باشد. آمارهای بخش مسکن امریکا نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسان ارزش دلار و قیمت کالاهای راهبردی داشته باشد. قیمت طلا هفته گذشته با رشد 0.59 درصدی روبرو شده است. این برای سومین هفته متوالی است که قیمت طلا با افزایش همراه بوده است. شاخص ارزش دلار امریکا نیز طی ماه جاری میلادی با رشد 0.68 درصدی روبرو شده است. ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی از ابتدای امسال تاکنون 4 درصد رشد داشته است.

     پیش بینی روند قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۱۹

این در حالی است که موسسه تحقیقاتی متال فوکوس در تازه‌ترین تحلیل خود پیش بینی کرده است که قیمت طلا برای ادامه مسیر صعودی تا پایان امسال با برخی چالش‌ها روبرو خواهد بود ولی در سال ۲۰۱۹ میلادی روند صعودی قیمت تشدید خواهد شد. به گزارش کیتکو نیوز، تحلیلگران موسسه متال فوکوس اعلام کردند: تقویت ارزش دلار تا پایان سال 2018 میلادی مهم‌ترین چالش برای قیمت طلا خواهد بود ولی با کاهش نسبی ارزش دلار در سال 2019 میلادی، قیمت طلا نیز با افزایش همراه می‌شود. بر اساس این گزارش موسسه متال فوکوس افزود: قیمت طلا در سال 2018 میلادی تحت تاثیر تحولات کلان اقتصادی، تقویت ارزش دلار امریکا و سیاست‌های سختگیرانه پولی فدرال رزرو امریکا و تنش‌های تجاری بین واشنگتن و پکن با کاهش روبرو شده است. به نظر می‌رسد اصلاح سیاست‌های مالیاتی در امریکا نیز موجب افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت‌های بزرگ شده و این مساله در نهایت به ضرر قیمت طلا بوده است. برخی از موانع برای افزایش قیمت طلا طی ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. تحلیلگران متال فوکوس معتقدند که شک و تردیدهای زیادی وجود دارد که آیا دلار امریکا می‌تواند روند صعودی‌اش را ادامه دهد یا نه. در صورت کاهش ارزش دلار در سال 2019 میلادی، روند قیمت طلا صعودی خواهد بود.اصلاحات مالیاتی در امریکا موجب رشد فزاینده بدهی‌ها و کسری بودجه دولت خواهد شد.

 

 

 

ارسال نظر