دلار با نرخی کمتر از یورو به سنا برگشت

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۱۵۳
دلار با نرخی کمتر از یورو به سنا برگشت

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

روز پنج شنبه 1 شهریور 97، بانک مرکزی بار دیگر نرخ دلار را به سامانه معاملات صرافی ها بازگرداند و البته چند تغییر اساسی در این نرخ ها نسبت به قبل دیده می شود، اولا نرخ یورو برخلاف روزهای قبل که پایین‌تر از دلار خرید و فروش می شد، اکنون بالاتر از نرخ دلار است و مانند بازار جهانی که نرخ خرید و فروش یورو بالاتر از دلار است، در سنا و بازار صرافی ایران نیز نرخ یورو از دلار بالاتر است.

ثانیا، همه نرخ ها در یک جدول قابل مشاهده است و مانند قبل که نرخ های یورو و دلار  و درهم در بالای صفحه دیده می شد، نیست و اگرچه یورو و یوآن چین  و درهم را در بالای صفحه اول سنا می بینیم اما نرخ ها تماما در جدول پایین صفحه دیده می شود و نرخ خرید و فروش همه ارزها در جدول پایین قابل مشاهده است.

در این راستا،‌بعد از حذف نرخ دلار از سامانه سنا، روز پنج شنبه بار دیگر با نرخ ۱۰ هزار و804تومان به سامانه برگشته است. در سامانه سنا نرخ ارز بر اساس معاملات صرافی‌ها به طور روزانه و البته  در ساعت‌های مشخص اعلام می‌شود که از جمله آنها دلار، یورو و درهم امارات بود که در هفته جاری دلار از بین این سه ارز حذف و یوآن چین جایگزین شد. اما روز پنجشنبه بار دیگر دلار به جمع ارزهای حاضر در سنا اضافه شده است هر چند که در بین سه ارز اصلی قرار ندارد.

برگشت دلار با تغییر نرخ نیز همراه بوده است. در حالی تا پیش از این متوسط نرخی که برای خرید و فروش دلار در سنا اعلام می‌شد، حدود ۸ تا ۹ هزار تومان و گاهی اندکی کمتر یا بیشتر بود که برگشت دلار با نرخ ۸۴۱۱ تومانی خرید و ۱۰ هزار و804 تومانی برای فروش همراه شده است.

در سنا میانگین نرخ انواع ارز به صورت ساعتی و روزانه ثبت شده به طوری که نرخ‌های اعلام شده در این سامانه بیانگر میانگین وزنی نرخ

خرید و فروش بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه توسط صرافی‌های مجاز کشور است.

  تبیین شاخص ارزی میانگین موزون سنا

این در حالیست که شاخص ارزی میانگین موزون سنا تبیین شد. میانگین وزنی نرخ خرید و فروش اسعار مورد معامله در شبکه صرافی های مجاز طی روز های کاری در پایگاه اینترنتی www.sanarate.ir از ساعت ۸ تا ۱۸ بصورت ساعتی و روزانه بر اساس آمار و اطلاعات معاملات قطعی انجام شده توسط صرافی‌های مجاز اعلام می شود.

شاخص ارزی موصوف میانگین وزنی معاملات ارزی در بازار ارز کشور و متشکل از معاملات ارز بصورت اسکناس و حواله های ارزی  در کل کشور است. ضمن اینکه پس از راه اندازی سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی(نیما)   کلیه  معاملات حواله های ارزی انجام یافته در سامانه نیما توسط صرافی های مجاز و اخیرا بانک های عامل نیز در سامانه نظارت ارز(سنا) و متعاقبا در پایگاه اینترنتی فوق الذکر درج می شود.

بنابراین با توجه به ترکیب معاملات اسکناس و حواله و سهم آن در بازار ارز کشور میانگین وزنی  نرخ

خرید و فروش برای کل کشور محاسبه و در پایگاه فوق اطلاع‌رسانی می شود.

روز پنج شنبه،  بازار ارز و سکه روز پنج شنبه با ثبات نسبی قیمت ها همراه بود. هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید امامی با ۱۴هزار تومان افزایش نسبت به روز سه شنبه با رقم ۳ میلیون و۸۷۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار‌آزادی طرح قدیم بدون تغییر قیمت به ارزش ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار تومان داد و ستد شد.

از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۷۷۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۱۰ هزار تومان کاهش به ارزش ۹۰۳ هزار تومان معامله شد هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر قیمت نسبت به رو سه شنبه به قیمت ۵۰۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بدون تغییر قیمت ۲۹۴ هزار تومان فروخته شد.همچنین براساس آمار سامانه سنا، هر  دلار آمریکا ۱۰ هزار و ۸۰۴ تومان ، یورو ۹ هزار و ۳۲۹ تومان و  هر پوند ۱۳ هزار و ۲۹۰  تومان به فروش رسید . یوآن چین هم یک هزار و ۱۷۶ تومان داد و ستد شد. و البته آخرین نرخ معامله دلار نیز 9458 تومان ، یورو 9503 تومان، گزارش شده است.

  جزییات طرح جدید سکه در مجلس

همچنین 30 نماینده مجلس در طرحی با تاکید بر ممنوعیت واگذاری بیش از ۱۰ عدد سکه طرح پیش‌فروش به متقاضیان، خواستار عودت مبالغ دریافتی از سوی دولت شدند.

در طرح نمایندگان که با عنوان ممنوعیت واگذاری سکه بهار آزادی به متقاضیان در مجلس اعلام وصول شده آمده است: نظر به اینکه نحوه پیش فروش سکه به گونه ای است که اولا موجبات عدم توازن و به جیب زدن سرمایه هنگفت توسط عده ای خاص شده است، ثانیا این امر موجب کنترل قیمت و تنظیم بازار و رفع نیازها نشده است. لذا می بایست از واگذاری سکه های ثبت نام شده بیش از ۱۰ عدد سکه جلوگیری به عمل آید و اصل پول به خریداران بازگردد.

در ماده واحده این طرح نیز مطرح شد: واگذاری سکه با نرخ تعیین شده و پیش فروش در تعداد بیش از ۱۰ عدد به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است. بدیهی است دولت موظف است مبلغ پرداخت شده در این رابطه سریعا به افراد غیرمشمول عودت دهد.

گفتنی است، در اجرای طرح پیش فروش سکه که از تاریخ ۱۳۹۶.۱۱.۱۷ آغاز و تا ۱۳۹۷.۲.۱۶ ادامه داشت، مجموعا حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، ۹ ماهه، ۱۸ ماهه و دو ساله پیش فروش شده که از این تعداد سررسیدهای یک ماهه و سه ماهه تحویل شده و از ۲۸ مرداد ۹۷ نیز تحویل پیش فروش شش ماهه آغاز شده و در مجموع سکه ها تا ۱۶ آبان ۹۷ طبق سررسید توزیع و تحویل می‌شود.

یکی از مباحثی که در زمینه سکه های پیش فروشی مطرح است موضوع افزایش ناگهانی نرخ انواع سکه و سودهای کلانی است که نصیب خریداران بزرگ سکه های پیش فروشی شده است. در عین حال، اخیرا سازمان مالیاتی اعلام کرده بود که موضوع اخذ مالیات از سود خریداران سکه های پیش فروش را دنبال می کند.

موضوع دیگر که به عقیده کارشناسان باعث شد تا پیش فروش سکه نتواند منجر به ساماندهی بازار و کنترل نرخ ها شود، عدم محدودیت خرید از سوی متقاضیان بوده تا جایی که بنا به اعلام مقامات قوه قضاییه چند خریدار عمده و بزرگ سکه، هزاران قطعه از سکه های پیش فروشی را خریداری کرده و با افزایش یکباره قیمت ها سودهای کلانی را کسب کرده اند.

نمایندگان مجلس با توجه به مباحث یاد شده، طرحی را دنبال می کنند که طی آن دولت موظف شود تا نسبت به عدم تحویل بیش از ۱۰ سکه پیش‌فروش‌شده اقدام نماید و مبالغ دریافتی متقاضیان برای خریدهای بالای ۱۰ سکه ره به آنها بازگرداند.

طبق آخرین نرخ های اعلام شده در بازار روز سه شنبه هفته جاری، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در تهران ۳ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان، طرح قدیم ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۷۶۴ هزار تومان، ربع سکه ۹۱۳ هزار تومان و سکه گرمی نیز ۵۰۲ هزار تومان بوده است که اختلاف قیمت نسبتا بالایی با سکه های پیش فروش شده دارند.

  مردم سکه های خود را به بازار بازگردانند

همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر ، گفت: مردم باید سکه های خریداری شده طی چندماه اخیر را به بازار بازگردانند تا رونق به این صنعت بازگردد.

آیت محمدولی با اشاره به افزایش خرید سکه طی ماه‌های اخیر از سوی مردم و نگهداری آن ها در منازل، درباره خطرات این اقدام، اظهار داشت: جو روانی ایجاد شده از اواسط سال ۹۶ تاکنون موجب شد تا مردم از اصل به سمت فرعیات هدایت شوند، خرید سکه به عنوان سرمایه یا هدیه نیاز است اما نه با روش فعلی که در جامعه پیش گرفته شده است.

وی افزود: با خرید سکه توسط مردم، این سکه‌ها از گردونه اقتصاد خارج شده و درون منازل حبس می شود که با این روند وزن قابل توجهی از طلا خام و سکه در منازل نگهداری و از چرخه اقتصاد خارج می شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر اینکه علاوه بر اینکه این سکه ها از چرخه اقتصاد کشور خارج می‌شود و این امر  می تواند تهدیدهای دیگری از جمله سرقت و ... را هم به همراه داشته باشد، ادامه داد: تقاضا ما از مردم این است که سکه های خریداری شده خود را از صندوق های منازل خارج کرده و به اقتصاد کشور و بازار بازگردانند تا با این اقدام هم عرضه و تقاضا در بازار متعادل شود و هم چرخه تولید کشور به گردش در خواهد آمد.

محمدولی با تاکید بر اینکه زمانی که این سکه ها به اقتصاد کشور باز گردد، داد و ستد در بازار و اقتصاد کشور رونق خواهد گرفت، گفت: در چنین شرایطی می‌توان شاهد بازگشت رونق به بازار بود و امیدوارم هرچه زودتر این روند غیر اصولی اصلاح شود.

  ورود مصنوعات طلا به کشور

همچنان ممنوع

وی درباره بخشنامه اخیر گمرک درباره آزاد شدن واردات مصنوعات طلا با مجوز بانک مرکزی، توضیح داد: اخیرا بخشنامه ای در این باره منتشر شده که براساس آن واردات شمش طلا و مواد اولیه آزاد و ورود مصنوعات نیز منوط به مجوز بانک مرکزی است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر افزود: اگر واردات مصنوعات طلا به کشور آزاد باشد به طور حتم وضعیت تولید صنعت طلا به مراتب بدتر از اکنون خواهد شد. اما خوشبختانه با موافقت وزارت صمت، بانک مرکزی و سایر بخش ها و نهادهای مرتبط، ورود مصنوعات طلا طبق قانون قبل خواهد بود اما خرید شمش آزاد است.

  حباب سکه، هزینه ای از جیب مردم

محمدولی با اشاره به اینکه  به دلیل اینکه سکه در اصل همان طلا بوده و قیمت گذاری آن نشات گرفته از نرخ دلار و طلا است، اظهار داشت: نوسان قیمتی در این دو بازار (دلار و طلا) موجب نوسان و افزایش قیمت‌های بی سابقه در بازار سکه شد که در این شرایط حباب به وجود می آید. وی افزود: هنگامی که تنظیم بازار در بازار ارز یا همان همخوانی عرضه و سکه در این بازار وجود نداشته باشد به طور حتم بازار سکه نیز با مشکلاتی مواجه شده و قیمت ها نیز حبابی خواهد بود.

به گفته وی،به تعبیر ساده تر، کمبود سکه و ارز موجب به وجود آمدن حباب قیمت سکه می شود.

محمدولی گفت: امیدوارم با اقدام به موقع مسوولین این حباب هرچه سریع تر رفع شود زیرا این حباب از جیب مردم هزینه می شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر در پایان افزود: البته قیمت طلا تا حدودی با قیمت طلای جهانی حرکت می کند که این حباب در قیمت گذاری طلا و مصنوعات وجود ندارد و امیدوارم مشکلات و ایرادهای داخلی از بین برود و آرامش قبلی به بازار بازگردد.

 

ارسال نظر