بخشش جریمه معوقات بانکی به شرط تسویه‌حساب تا پایان شهریور 97

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۸۷

گروه بانک و بیمه  

وزیر اقتصاد از تشکیل کمیته‌یی با حضور کمیسیون اقتصادی مجلس برای تسویه بدهی واحدهای تولیدی خبر داد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، برای تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد از تاریخ سررسید تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۷ تسویه کنند، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند. برخی از تکالیف شبکه بانکی کشور مقرر در قانون بودجه سال 1397 کل کشور به شرح زیر توسط بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شد:

براساس جزء 1 ذیل بند ح تبصره 12 دستگاه‌های مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی شامل حساب جاری، پشتیبان، سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت مفتوح در بانک‌های دولتی و غیردولتی نیستند. در اجرای این حکم بانک‌های دولتی و غیردولتی نیز مجاز به پرداخت سود به حساب دستگاه‌های اجرایی که فاقد قوانین و مقررات برای دریافت سود هستند، نیستند. بانک‌ها، شرکت‌های بیمه دولتی، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و دستگاه‌های مأذون از مقام معظم رهبری و هر یک از دستگاه‌های اجرایی که در قوانین و مقررات یا اساسنامه مجاز به دریافت سود هستند از شمول این حکم مستثنا هستند. همچنین طبق بند و تبصره 16 برای تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد از تاریخ سررسید تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۷ تسویه کنند، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند. از سوی دیگر براساس بند الف تبصره 20 در اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری ازجمله بانک‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند در سال ۱۳۹۷ نسبت ‌به استقرار یا تکمیل سامانه سیستم حسابداری قیمت ‌تمام‌شده، اقدام کنند.

 تصمیم‌گیری درباره بدهی واحدها

از سوی دیگر مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد از تشکیل کمیته‌یی با حضور کمیسیون اقتصادی مجلس، بخش خصوصی و دستگاه‌های ذی‌ربط برای حمایت از بخش تولید خبر داد.

مسعود کرباسیان درخصوص حضور در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در نشست کمیسیون بند(و) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ که درخصوص نحوه تسویه مطالبات بانکی واحدهای تولیدی است مورد بررسی قرار گرفت تا به نحوی این موضوع سامان یابد که در سال ۹۷ به بخش تولید کمک شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: تبصره فوق با ابهاماتی روبه‌رو بود و باید زمان و نوع شرکت‌هایی که باید با شرایط لحاظ شده در بودجه اقدام به تسویه حساب می‌کردند، مشخص شود همچنین تاثیراتی که این موضوع روی تراز بانکی و بازار سرمایه دارد، لحاظ شود.

کرباسیان افزود: مقرر شد، کمیته‌یی متشکل از اعضای کمیسیون اقتصادی، بخش خصوصی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در جهت حمایت از بخش تولید تشکیل شود تا از همین ماه‌های ابتدای سال ۹۷ به بخش تولید کمک شود.

وی ادامه داد: از مجلس، قوه قضاییه، دولت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درخصوص توجه به لایحه مبارزه با پولشویی قدردانی می‌کنم چراکه تصویب کلیات لایحه مبارزه با پولشویی و لایحه مبارزه با تروریسم به دنیا اعلام کرد، ایران نسبت به حل مشکلات داخلی خود توجه دارد. وزیر اقتصاد یادآور شد: درخصوص مبارزه با پولشویی و تروریسم قبلا در مجلس مصوباتی ارائه شده اما براساس ضرورت باید اصلاحات صورت می‌گرفت که این مهم با همکاری مجلس انجام شده و به دنیا اعلام کرد که سیستم بانکی ما یک سیستم شفاف است که در مبارزه با پولشویی عزم جدی دارد.

 

 

ارسال نظر