شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 109500 | |

مهندس زهرا میرحسینی، عضو هیات‌عامل و معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد در مورد معرفی محصول کیپاد برای پرداخت‌های خرد گفت: طبق آماری که شاپرک در ماه شهریور سال ۹۶ اعلام کرده است تقریبا ۸۴ درصد تراکنش‌ها زیر ۵۰ هزار تومان و ۷۱درصد زیر ۲۵هزار تومان است و با توجه به اینکه اسکناس و پول خرد در دست مردم محدود است

مهندس زهرا میرحسینی

مهندس زهرا میرحسینی، عضو هیات‌عامل و معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد در مورد معرفی محصول کیپاد برای پرداخت‌های خرد گفت: طبق آماری که شاپرک در ماه شهریور سال ۹۶ اعلام کرده است تقریبا ۸۴ درصد تراکنش‌ها زیر ۵۰ هزار تومان و ۷۱درصد زیر ۲۵هزار تومان است و با توجه به اینکه اسکناس و پول خرد در دست مردم محدود است در نتیجه این آمار نشان می‌دهد که مردم نیازشان در بخش پرداخت‌های خرد را از طریق کارت ‌بانکی آنلاین رفع می‌کنند. اصولا به غیر از مواردی مثل حمل‌ونقل عمومی که سرعت تراکنش یک نیاز جدی است؛ نیاز به راهکارهای پرداخت خرد حس نشده است.

به گزارش روابط عمومی بانک پاسارگاد، میرحسینی گفت: بانک‌پاسارگاد با تشکیل یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خودش به نام «فناپ پرداخت» راهکارهایی را ارائه کرده است. از حدود ۶ سال پیش پروژه «من کارت» شهر مشهد توسط این شرکت به بهره‌برداری رسید و بعد از آن کارت‌های شهروندی که عموما در حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شوند در شهرهای اهواز و قزوین راه‌اندازی شده‌اند. «فناپ پرداخت» تاکنون بیش از ۸ میلیون کارت شهروندی در شهرهای مختلف صادر کرده و نیاز مردم به پول خرد در حوزه حمل‌ونقل عمومی، پارکومترها و مواردی از این دست را تا حد زیادی حل کرده است؛ اما با توجه به اینکه این نوع کارت‌ها صرفا در یک سیکل بسته حمل‌ونقل عمومی ارائه خدمت می‌کنند در نتیجه در سایر کسب‌وکارهای خرد عملا کاربرد ندارند و مشتری باید در دیگر موارد از کارت ‌بانکی خود استفاده کند.

در این راستا استاندارد در شبکه پرداخت جهانی نیز شناخته شده و با توجه به توانایی اپراتورهای تلفن همراه کشور برای ارائه زیرساخت مورد نیاز برای این کار، یک همکاری سه‌ جانبه بین بانک پاسارگاد، ایرانسل و شرکت فناپ پرداخت را آغاز کرده است که بتواند بدون تعویض کارت‌های بانکی که هزینه سنگینی دارد، راهکار کارآمدی برای پرداخت‌های خرد آفلاین ارائه کند.

این راهکار که مبتنی بر سیم‌کارت‌های مجهز به فناوری NFC است، «کیپاد» نام دارد که از عبارت «کیف پول همراه پاسارگاد» گرفته شده است. در واقع کیپاد یک کیف پول موبایلی است که برای نخستین بار در کشور برای پرداخت‌های خرد آفلاین استفاده می‌شود و کاربر می‌تواند به‌ جای کشیدن کارت تا سقف مشخصی و بدون وارد کردن رمز فقط با نزدیک کردن تلفن همراهش به دستگاه‌های کارت‌خوان یا دستگاه پذیرنده پرداختش را در عرض کمتر از یک ثانیه انجام دهد. با این کار، کاربر نه‌ تنها می‌تواند در سیستم حمل‌ونقل عمومی از آن استفاده کند بلکه در تمام فروشگاه‌ها و پذیرندگانی که دستگاه کارت‌خوان آنها مجهز به فناوری NFC باشد این مدل پرداخت به ‌راحتی انجام می‌شود. در نتیجه این محصول دیگر مانند کارت بلیت الکترونیک فقط محدود به شبکه حمل‌ونقل عمومی نیست. وی در مورد هدف بانک پاسارگاد در این زمینه گفت: قبل از هر چیز بانک پاسارگاد همواره خود را متعهد می‌داند که مطابق نیاز واقعی مردم، خدمات نوآورانه به مشتریان و مردم کشور ارائه کند. علاوه بر آن، این محصول به اقتصاد ملی کشور نیز کمک می‌کند چراکه می‌تواند هزینه‌های میلیاردی توسعه و نگهداری بستر پرداخت‌های آنلاین را کاهش دهد. این کاهش هزینه همراه با صرفه‌جویی در هزینه‌های کارمزدی می‌تواند به کاهش قیمت تمام ‌شده پول برای بانک‌ها منجر شود. در نتیجه این کاهش هزینه می‌توانیم شاهد ارائه تسهیلات به مشتریان شبکه بانکی با نرخ بهتر باشیم. از طرف دیگر با توجه به اینکه کیف پول آفلاین «کیپاد» جایگزین مناسبی برای وجه نقد است با کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس و مسکوک، بهره‌برداری از این محصول در راستای تحقق سیاست‌های قانون‌گذار و به نفع اقتصاد ملی خواهد بود.

 وی تاکید کرد: محصول کیپاد در نقطه کاربر نهایی باعث افزایش امنیت خواهد شد چراکه دیگر کاربر نگران کپی شدن اطلاعات کارت ‌بانکی خود نیست. علاوه بر این با توجه به اینکه دیگر آن فرآیند کارت کشیدن مرسوم را نداریم و کاربر بدون اینکه رمز وارد کند صرفا به ‌صورت بزن‌ و برو (tap and go) پرداخت را انجام می‌دهد، سرعت را برایش به ارمغان می‌آورد. همچنین دیگر لازم نیست کاربر چندین کارت‌بانکی یا کارت بلیت در کیف یا جیبش داشته باشد و همه را در یک سرویس روی موبایلش دارد که باعث راحتی کاربر می‌شود.

مضاف بر این موارد دیگر کاربر برای شارژ کیف پول خود مثل کارت بلیت لازم نیست در زمان‌های محدود به مراکزی محدود جهت شارژ مراجعه کند. از دید پذیرنده یا همان فروشنده هم می‌توان به مزیت خیلی مهم سرعت اشاره کرد مخصوصا برای کسب‌وکارهای خرد که با صف مواجه هستند؛ مثل نانوایی‌ها، روزنامه‌فروشی‌ها یا کسب‌وکارهایی از این دست که اغلب یا از کارت‌بانکی استفاده نمی‌کنند یا اگر بخواهند استفاده کنند، فرآیند طولانی کارت کشیدن و رمز وارد کردن باعث ایجاد صف می‌شود که در محصول کیپاد این مساله حل شده است. نکته دیگر این است که با توجه به آفلاین بودن این سامانه، دیگر فروشنده نگران قطعی‌های گاه ‌و بیگاه شبکه نخواهد بود چراکه نیازی ندارد به طور پیوسته به شبکه وصل باشد.

از نگاه بانک پاسارگاد هم، یک مزیت همان دستیابی به رسالت بانک است که ارائه خدمت نوآورانه به مردم کشور است. دومین مزیت، کاهش هزینه‌های بانک است که دلیلش را پیش‌تر عرض کردم. سوم این است که با این کار بانک پاسارگاد به مشتریان یا بازارهای جدید دست پیدا خواهد کرد. علاوه بر همه این‌ها، بانک می‌تواند با حفظ منافع تمام ذی‌نفعان در این چرخه به منابع خرد ارزان‌قیمت دست پیدا کند.

وی افزود: ابتدا قرار است این محصول بدون کارمزد در اختیار مردم قرار بگیرد ولی قرار نیست این سرویس رایگان بماند و در آینده براساس مدل‌های استاندارد، کاربر نهایی و پذیرنده که ذی‌نفع اصلی آن هستند، کارمزد برای آن پرداخت خواهند کرد. ولی مسلماً با توجه به هزینه کم انجام تراکنش‌ها در کیپاد، کارمزد آن نسبت به کارمزد تراکنش‌های عادی، ناچیز و کم خواهد بود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران