شماره امروز: ۵۴۷

| کدخبر: 104812 | |

همه‌چیز در جهان در حال تغییر است الا خود تغییر سال‌های پیش تقریبا همه اهالی صنعت بیمه براین باور بودند که بیمه را باید فروخت این در حالی است که قسمت اعظم از تولید حق بیمه در بازار با همت و تلاش نمایندگان بیمه محقق می‌شود اما به تدریج تحولات در کسب و کارها و تنوع ریسک‌ها در بازارهای خرد و بنگاه‌های اقتصادی نشان می‌دهد

حمیدرضا حاجی‌اشرفی

کارشناس بیمه

همه‌چیز در جهان در حال تغییر است الا خود تغییر سال‌های پیش تقریبا همه اهالی صنعت بیمه براین باور بودند که بیمه را باید فروخت این در حالی است که قسمت اعظم از تولید حق بیمه در بازار با همت و تلاش نمایندگان بیمه محقق می‌شود اما به تدریج تحولات در کسب و کارها و تنوع ریسک‌ها در بازارهای خرد و بنگاه‌های اقتصادی نشان می‌دهد که نیاز و خواسته بیمه‌گذاران مختلف بسیار متنوع گردیده و نیاز به طراحی و عرضه بیمه‌نامه‌های مختص هر رشته شغلی و دهک‌های درآمدی اقشار جامعه به‌طور تفکیک به‌شدت وجود دارد. لذا روش‌های فعالیت نمایندگان بیمه و روابط حاکم بین آنها و شرکت‌های بیمه نیز دچار دگرگونی اساسی خواهد شد.

برعکس سخنانی که می‌گویند با توسعه شبکه اینترنت به‌تدریج بیمه‌گذاران به سوی فرهنگ خرید آنلاین خدمات بیمه خواهند رفت و موقعیت شغلی نمایندگان و کارگزاران تضعیف خواهد شد برعکس به‌علت محدود بودن امکانات شرکت‌های بیمه و محصولات بیمه‌یی در بازار بیمه کشورمان، شرکت‌های بیمه و نهاد ناظر ناگزیر به طراحی و عرضه محصولات جدید و خدمات برتر برای بیمه‌گذاران در گروه‌های مختلف هستند و شعار بیمه یک محصول فروختنی است نیز در آینده نزدیک به شعار بیمه را تخصصی باید خرید تبدیل خواهد شد و بدین‌ترتیب نقش شبکه توزیع به مراتب با اهمیت‌تر و پررنگ‌تر می‌شود.

یک نظرسنجی از بیمه‌گذاران مجرب نشان می‌دهد که سطح اطمینان و اعتماد آنها به قول و قرارهای شرکت‌های بیمه و ایفای تعهدات آنها پایین است. از سوی دیگر به‌علت رشد دانش و اطلاعات بیمه‌گذاران سطح انتظارات و خدمات درخواستی آنها از صنعت بیمه افزایش یافته است.

همین موضوع نیاز به طراحی و تنوع در محصولات جدید و نیز تعیین حق بیمه‌های متعدد متناسب با درآمدهای اقشار و مشاغل مختلف را نشان می‌دهد.

 محدودیت تجهیزات و نیروهای انسانی شرکت‌های بیمه مانع از توانایی توزیع انبوه مستقیم محصولات در بازار توسط آنها می‌شود. اطمینان بیمه‌گذاران به شبکه نمایندگی و کارگزاری به واسطه حضور و پراکندگی و بازاریابی روابطی بیشتر از تمایل به خرید مستقیم از شرکت‌های بیمه است. در شرایط کنونی تاکید شبکه فروش و خواست آنها از شرکت‌های بیمه تنوع‌سازی در محصولات و نیز اجرای مشترک برنامه‌های گسترش فرهنگ بیمه برمبنای مشارکت شبکه نمایندگی و کارگزاری در حوزه آموزش و ترویج مدیریت ریسک اگر استوار باشد نتایج مطلوب‌تر و توسعه بازار منطقی برای آنها به‌بار خواهد آورد. عصر فروش محصولات بیمه‌های بازرگانی بسر آمده و دوران خرید تخصصی بیمه‌نامه‌ها و خدمات‌دهی برتر صنعت بیمه مبتنی‌بر شرایط منحصربه‌فرد طبقه شغلی و اجتماعی هر بیمه‌گذار در عصر انقلاب چهارم صنعتی با حضور پرتوان شبکه با دانش و متخصص نمایندگان و کارگزاران صنعت بیمه به سرعت در حال شروع شدن است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران