شماره امروز: ۵۴۷

| | |

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اشکالات کلیات بودجه ۱۴۰۰ گفت: اگر قرار است مجلس جلوی ونزوئلایی شدن و کسری بودجه منجر به تورم را بگیرد امروز باید این کار را کند. ما نباید لباس رسمیت بر تمام انحرافات لایحه بودجه بپوشانیم

  تصویب بودجه انحرافات را قانونی می‌کند

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اشکالات کلیات بودجه ۱۴۰۰ گفت: اگر قرار است مجلس جلوی ونزوئلایی شدن و کسری بودجه منجر به تورم را بگیرد امروز باید این کار را کند. ما نباید لباس رسمیت بر تمام انحرافات لایحه بودجه بپوشانیم.سید احسان خاندوزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: امروز، مقدرات مالی یک سال آینده مشخص می‌شود. عنان احساسات و عواطف را در دست عقل بگیرید. اگر قرار است مجلس جلوی ونزوئلایی شدن و کسری بودجه منجر به تورم را بگیرد امروز باید این کار را انجام دهد. امروز درباره کلیات لایحه‌ای تصمیم می‌گیریم که کسری بودجه ساختاری بی‌سابقه ۴۶۰ هزار میلیاردی دارد و البته اصلاحات کمیسیون تلفیق مجلس میزان کسری را به ۴۴۶ هزار میلیارد تومان کاهش داد.نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در بیان علت‌هایش برای مخالفتش با لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: کاهش سرمایه‌گذاری دولت یعنی نسبت هزینه‌های عمرانی به کل هزینه‌های دولت که در طول یک سال گذشته از ۱۵ درصد به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است. مشکل دیگر بودجه جهش ۶۰ درصدی هزینه‌های جاری دولت است که به قطع می‌توان گفت در طول همه دهه‌های گذشته کم نظیر بوده است. همچنین کاهش سهم درآمد مالیاتی از ۳۶ به ۲۹ درصد آن هم فقط در طول یک سال گذشته اتفاق افتاده است. این روند یعنی دوری از مالیات پایگی یعنی نگرفتن مالیات از اقشار فراری از مالیات.خاندوزی افزود: بودجه ۱۴۰۰ به نفت وابسته است، میزان این وابستگی ۳۰ درصد است. دولت باید چقدر از اقتصاد مقاومتی منحرف شود تا یک مجلس با کلیات لایحه آن مخالفت کند؟ دولت از یک طرف لایحه پر مخاطره‌ای تحویل مجلس داده و از طرف دیگر با اصلاحات کمیسیون تلفیق هم مخالفت می‌کند آیا راهی جز رد کلیات باقی می‌ماند؟نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مهارت دولت در تخریب نظام مالیاتی آنقدر بود که مجلس دهم در سال گذشته در چنین ایامی کلیات لایحه بودجه را رد کرد، گفت: کمیسیون تلفیق اصلاحات خوبی انجام داده است اما در طرف دیگر هنوز بمب جهش ۷۶ درصدی اعتبارات وجود دارد. هنوز بر اساس این بودجه کارمند با سه میلیون حقوق و فردی با ۳۰ میلیون حقوق ۵ درصد افزایش حقوق خواهند داشت. تبعیض بین بازنشستگان نیز وجود دارد.وی با بیان اینکه احتمالا ملاحظات انتخابات ۱۴۰۰ مانع خنثی شدن اصلاح این لایحه می‌شود گفت: با خودمان صادق باشیم. راهی جز رد کلیات لایحه پرمخاطره باقی نمانده است. البته اگر در کشور ما حاکمیت قانون وجود داشت هیات تطبیق مصوبات، دیوان عدالت و محاسبات به وظایف خود عمل می‌کردند و مسوولی که بودجه غیرقانونی نوشته را کیفر می‌کردند که آیندگان بدانند خوش رقصی انتخابات نباید اقتصاد این مردم را به پرتگاه ورشکستگی سوق دهد.نماینده مردم تهران در مجلس تصویب کلیات لایحه را مساوی لباس قانون بر تن مصوبات غیرقانونی عنوان کرد و گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ لایحه تشدید شکاف‌ها است. از یک طرف برای جبران خدمات قشر خدوم پزشکی که باید از محل درآمدهای اختصاصی صورت می‌گرفت در پایه حقوق اعمال شد و موجب تبعیض دو تا سه برابری این افراد با اعضای هیات علمی وزارت علوم شد و سپس این تبعیض در مقایسه با سایر کارکنان دستگاه‌ها ادامه پیدا کرد.

    لایحه بودجه پر از اسرار است

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه لایحه بودجه پر از اسرار است گفت که جرم کمیسیون تلفیق بودجه این بود که اسرار را هویدا کرد چون فکر می‌کرد که مردم حق دارند از همه‌چیز اطلاع داشته باشند.

سید شمس الدین حسینی در جلسه علنی بعد از صحبت‌های رییس سازمان برنامه و بودجه در اخطاری با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی گفت: لازم می‌دانم به عنوان یک برادر کوچک‌تر نمایندگان که در جلسات تلفیق حضور داشتم نکاتی را به اطلاع نمایندگان بیان کنم.وی خطاب به نوبخت گفت: شما می‌گویید کمیسیون تلفیق عدد ۸۴۱ هزار میلیارد تومان را به هزار و یکصد و هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما آقای نوبخت بینی و بین‌الله شما نامه ننوشته‌اید که ۵۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی جدید منتشر شود؟ آیا شما در بند و تبصره دو ۹۰ هزار میلیارد تومان نگذاشتید؟ حالا تلفیق این عدد را از دل تبصره‌ها به جداول اضافه کرد تا شفاف‌سازی صورت گیرد؛ آیا این به معنای تایید کردن لایحه‌ای است که در آن مخفی کاری داشته است؟وی افزود:‌بندی تحت عنوان اسناد تسویه با رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان در تبصره ۵ گذاشته شده بود که عددی در جداول برای آن قید نشده بود ما این رقم را از اسناد تسویه خارج کردیم و تناقض آشکار علمی دولت را اصلاح کردیم که نوشته بود اسناد تسویه به عنوان افزایش بدهی دولت ثبت شده و به عنوان افزایش پایه پولی ثبت نشود ما آن را به اسناد خزانه تبدیل کردیم.این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ پر از اسرار است آقای نوبخت شما درباره وابستگی به نفت مواردی را بیان کردید دولت قصد داشت با فروش ۱۷.۳ میلیارد دلار مبلغ ۱۹۲ هزار میلیارد تومان پول به خزانه برسد اما ما گفتیم که این عدد باید بیشتر از این مبلغ باشد درست نیست ما رانت و فساد را ترویج کنیم و بعد بگوییم دنبال دزد بدویم، ما نباید مسیر را به گونه دیگر تغییر دهیم.حسینی اضافه کرد: وقتی دولت ۲.۳ میلیارد بشکه را مطرح کرد رییس دستگاه دیپلماسی گفت که این خلاف اقتصاد مقاومتی و آوردن ما در کنج و پایین آوردن قدرت مذاکره است ما کجا با اقتصاد مقاومتی و محاصره اقتصادی مشکل داشتیم؟وی افزود: آقای نوبخت به عدد ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد اشاره کردید اما آیا شما در تبصره یک اشاره نداشتید چنانچه نرخ ترجیحی ارز به‌ای تی اس تغییر کند منابع حاصل از آن خرج معیشت و سلامت می‌شود؟ عدد‌ای تی اس ۲۴ هزار تومان و عددی که شما اعلام کردید ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.وی افزود: من واقعا تاسف می‌خورم و اعلام می‌کنم که وقتی به رییس بانک مرکزی گفتم که مگر نمی‌دانید ارقام تبصره ۱۴ مبلغ ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان محاسبه شد گفت من از آن خبر ندارم و به او گفتم از آقای پور محمدی بپرسد.حسینی در پایان اظهار کرد: جرم کمیسیون تلفیق این بود که اسرار را هویدا کرد چون فکر می‌کرد مردم حق دارند بداند که بشکه نفت به چه سختی به دست می‌آید و به چه راحتی به حراج گذاشته می‌شود. مردم بدانند کالاهایی که می‌خرید با نرخ‌ای تی اس است و نه ارز ۴۲۰۰ تومانی. ما دنبال کدام دزد بدویم؟

    امضای مجلس نباید پای این بودجه باشد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: امضای مجلس انقلابی نباید پای این لایحه بودجه باشد، چه لایحه دولت و چه لایحه کمیسیون تلفیق هیچ تناسبی با اسناد بالا دستی ندارد.محسن زنگنه نماینده مردم تریت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) گفت: لایحه بودجه کشور را نمی‌توان با داد و فریاد، طرح مباحث سیاسی و بیان این موضوع که اگر ما لایحه را تصویب نکنیم دولت چه می‌کند، بررسی کرد. بررسی لایحه بودجه محل طرح مباحث اساسی است، ما باید دارای معیار باشیم، شاخص ما در مرحله اول میزان همپوشانی با اسناد بالادستی و اسناد ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه است، چه لایحه دولت و چه لایحه کمیسیون تلفیق هیچ تناسبی با اسناد بالا دستی ندارد.وی اضافه کرد: شاخص بعدی اصلاح ساختاری است، در اولین جلسه‌ای که نمایندگان در محضر مقام معظم رهبری بودند، حضرت آقا بر اصلاح ساختار تاکید فرمودند، بعد از ۶ ماه که با دولت کار کردیم آیا می‌توانیم پای لایحه‌ای را امضا کنیم که هیچ بویی از اصلاح ساختار نبرده است؟ در تبصره ۱۴ لایحه، به دولت اجازه می‌دهید که اگر منابع آن کم آمد برای یارانه نقدی به دلخواه به هرمیزان که می‌خواهد اوراق مالی چاپ کند، آیا این شفافیت است؟این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سوال من از آقای نوبخت این است آیا شما متعهد می‌شوید که لایحه تلفیق را به درستی اجرا کنید؟ ابعاد اقتصاد سیاسی این لایحه مهم است، ما با دولتی طرف هستیم که نه طرح معیشت را اجرا کرد و نه طرح قیر را، دولت با صراحت اعلام کرد من اصلاحات کمیسیون تلفیق را اجرا نمی‌کنم، نمی‌تواند که اجرا کند، دولت می‌تواند ۲۵ هزارمیلیارد تومان به درآمدهای ارزش افزوده اضافه کند؟ یا می‌تواند ۱۷ هزارمیلیارد تومان از محل ورود خودروها از مناطق آزاد به کشور را تامین کند؟ نمی‌تواند. منابع فربه شدند به امید این دولت، ولی این دولت نمی‌تواند منابع را تامین کند.زنگنه در پایان اضافه کرد: امضای مجلس انقلابی نباید پای بودجه‌ای باشد که نه اصلاح ساختار دارد، نه منابع پایدار دارد، از سوی دیگر تورم‌زا نیز است، مردم دیگر تحمل ندارند، با رد کلیات این لایحه، بودجه را به دولت بازگردانید.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران