شماره امروز: ۵۴۷

رییس‌جمهوری در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادهای علمی جهانی:

| کدخبر: 154490 | |

در شرایطی که موضوع عدم بسترسازی مناسب برای شکوفایی استعدادها و رقابت ناعادلانه در بخش‌های مختلف به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی ساختار آموزشی کشور شناخته می‌شود،

در شرایطی که موضوع عدم بسترسازی مناسب برای شکوفایی استعدادها و رقابت ناعادلانه در بخش‌های مختلف به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی ساختار آموزشی کشور شناخته می‌شود، رییس‌جمهوری از اهمیت رقابت سالم و عادلانه برای رسیدن به بهترین ترکیب از استعدادها سخن می‌گوید و این امر را لازمه پیشرفت و توسعه ارزیابی می‌کند. ضرورتی که از منظر رییس‌جمهوری هسته مرکزی آن ابتدا در خانواده‌ها و بعد از آن در محیط‌های آموزشی شکل می‌گیرد و در ادامه به سایر بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و...نیز راه پیدا می‌کند.

روحانی نقش اولیای دانش‌آموزان و محیط خانواده را در رشد و شکوفایی استعدادها و نخبگی دانش‌آموزان حایز اهمیت دانست و اظهارداشت: نخبگان و مدال‌آوران المپیادهای جهانی قهرمانانی در زمینه استعداد، آموزش و یادگیری هستند و پاسداشت این قهرمانی‌ها برای کشور حایز اهمیت است.به گزارش پاد، روحانی دیروز در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادهای علمی جهانی سال 2019 میلادی با اشاره به ضرورت تلاش برای استفاده هر چه بهتر از فرصت‌های زندگی گفت: بخشی از نخبگی مربوط به هوش و حافظه ذهنی افراد بوده، اما بخش عمده‌ای که این نخبگی را ماندگار و درخشان می‌کند، به تلاش و کوشش فردی وابسته است.رییس‌جمهور اظهار کرد: با توجه به معیارهای دینی و اسلامی حتی قبل از تولد نیز حالات روحی و روانی و شرایط زندگی اولیاء در چگونگی رشد و شکوفایی استعداد فرزندان تأثیرگذار و مهم است.روحانی با بیان اینکه معتقدم کشف استعدادهای درخشان باید در دوران پیش از مدرسه یعنی از پیش‌دبستانی یا حتی دوره‌هایی قبل از آن آغاز شود، خاطرنشان کرد: شکوفایی استعداد در انسان‌ها، همواره یکسان نیست و باید فرایندمحور دیده و مدیریت شود، یعنی ممکن است فردی استعدادش در دوران دبستان شکوفا بوده و در دوره‌های بعد مانند دبیرستان دچار افت شود؛ از این‌رو باید در راستای حفظ و ماندگاری استعدادها در نخبگان برنامه‌ریزی و تلاش داشته باشیم.

   نقش محیط بر رشد

رییس‌جمهور چگونگی محیط زندگی و تحصیل را در رشد استعدادها و تداوم شکوفایی آنها تأثیرگذار دانست و گفت: باید از نخبگان و استعدادهای درخشان کشور تا پایان دوره تحصیل‌شان مراقبت کنیم تا خدای ناکرده غبار ناامیدی بر درخشان بودن آنها نیفتد.

روحانی با بیان اینکه اساس این رقابت‌ها در علم و دانش بوده و از این‌رو تقدیر از برتری‌ها مهم است، اظهارداشت: رقابت سالم، عادلانه و برمبنای مبانی درست در همه زمینه‌ها موجب تحرک و پیشرفت خواهد بود.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه باید در مشاغل گوناگون و حساس کشور به دنبال جذب افراد نخبه باشیم، گفت: اگر نخبگان را در زمینه‌های گوناگون جذب کنیم، هزینه‌های اداره کشور پایین آمده و شرایط بهتری در راستای توسعه و پیشرفت ایجاد خواهد شد که امروز خوشبختانه در سیستم جذب از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور نسبت به جذب نخبگان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه استعداد و هوش ذاتی انسان‌ها در زمینه‌های مختلف می‌تواند حرکت رو به توسعه و پیشرفت کشور را تسریع کند، افزود: امروز در دولت شاهد نظرات گوناگون از سوی برخی وزرا در حوزه‌های مختلف هستیم که نشان از آگاهی و جامعیت آنها نسبت به مسائل در بخش‌های گوناگون است.روحانی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس نیز فرماندهان نخبه‌ای بودند که با وجود آنکه در مسائل جنگی تحصیل نکرده بودند، اما عملیات‌ها را به‌طور خارق‌العاده برنامه‌ریزی می‌کردند و نشان دادند که یک نخبه می‌تواند موجب پیروزی در یک عملیات شود.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه تلاش دولت بهره‌گیری درست و مناسب از نخبگان در بخش‌های مختلف است، افزود: یکی از اقدامات دولت در این راستا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که زمینه بسیار مناسبی برای آینده نخبگان به وجود خواهد آورد.روحانی با اشاره به اینکه امروز کشور در همه بخش‌ها و رشته‌ها نیاز به نخبگان و پرورش استعدادها دارد، تصریح کرد: اگر فردی در علوم انسانی دارای استعداد بوده و حقوقدان لایق و وکیلی مجرب شود می‌تواند در یک دادگاه بین‌المللی به نفع کشور اقدام کند. همچنین یک هنرمند با استعداد هم می‌تواند با هنر خود افکار گوناگون را جذب و پرورش دهد؛ مهم این است که چگونه و در چه مسیری از استعدادها استفاده کنیم.

  استفاده از نخبگان در ساختارهای مدیریتی

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه نسبت به استفاده از نخبگان در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی تأکید داریم، گفت: از نخبگان باید در حوزه مشاوره در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی استفاده شود و طی زمان این افراد می‌توانند حتی بالاترین مقام اجرایی را به دست آورند.

روحانی با اشاره به ضرورت آموزش مهارت به دانش‌آموزان، گفت: امروز مهارت‌ها، ‌علوم، دانش و فناوری‌ها به‌طور مداوم در حال تغییر است و به روز بودن در این عرصه بسیار حایز اهمیت بوده و باید دروس مربوطه در دبیرستان و دانشگاه بر این اساس به روز شود.رییس‌جمهور با بیان اینکه علم، دانش و فناوری، تنها محدود به یک دوره نیست، افزود: درس خواندن و مهارت‌آموزی باید با آخرین تحولات جهانی دنبال شود. روحانی با توصیه به مدال‌آوران المپیادهای جهانی بر تلاش در زمینه ادامه مسیری که در پیش گرفته‌اند خطاب به آنها گفت: همه دستگاه‌های دولت وظیفه دارند حامی و پشتیبان شما بوده و محیط رشد و شکوفایی را برای شما فراهم کنند.رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز در اقتصاد و فرهنگ دانش‌بنیان شاهد تحولات بسیار خوبی هستیم و دانش‌آموزان با استعداد و قهرمانان المپیادهای علمی می‌توانند آینده‌سازان خوبی برای کشور باشند

پیش از سخنان رییس‌جمهور، آقای محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش گزارشی از چگونگی حضور دانش‌آموزان با استعداد و نخبگان کشور در المپیادهای علمی و بین‌المللی و برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت و پشتیبانی از آنان ارایه کرد.

   نمادی از توسعه

حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدال‌آوران المپیادهای علمی سفیران فرهنگی و علمی کشور هستند، گفت: این قهرمانان شاخص معتبر و نماد برجسته‌ای از این هستند که کشور ما ظرفیت‌های علمی بسیار خوبی را دارا است.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: هر چه بتوانیم شناخت دقیق‌تر و کامل‌تری از استعدادهای درخشان و نخبگان داشته و آنها را خوب کشف کرده و در راستای تداوم‌شان تلاش کنیم، دستیابی به اهداف توسعه علمی در کشور میسرتر خواهد بود.وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه توسعه میدان کشف استعدادها و تلاش بیشتر در راستای تقویت آنان است، افزود: از سال 93 طرحی به عنوان طرح شهاب در آموزش و پرورش آغاز شده که هدف آن شناسایی استعدادهای برتر از پایه ابتدایی است.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: بر این اساس در سال تحصیلی 98-97 این طرح در 88 هزار مدرسه و در پایه‌های چهارم و نهم توسعه و 3 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز را در برگرفت و تلاش ما توسعه این طرح در مناطق روستایی و محروم کشور برای شناسایی استعدادهای درخشان در این مناطق است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: معتقدیم مدرسه‌ای که در آن کشف و استعدادهای فطری صورت گرفته و پاسخگویی به این استعدادها در آن انجام شود، مدرسه تراز 1404 است.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران