مسوولیت صندوق، حمایت از اعضا در برابر تحریم‌ها است

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۲۹۹
مسوولیت صندوق، حمایت از اعضا در برابر تحریم‌ها است

گروه ایران|

دیدارهای رییس‌جمهوری کشورمان در نیویورک بر اساس برنامه‌ریزی‌ قبلی دنبال می‌شود؛ دیدارهایی که دامنه وسیعی از چهره‌ها  از کریستین لاگارد (رییس صندوق بین‌المللی پول) تا اردوغان، (رییس‌جمهوری ترکیه) را در بر گرفت. روحانی در این دیدارها با کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول، عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، اوو مورالسو رییس‌جمهور بولیوی، میگل دایاز کانلو رییس‌جمهور کوبا... دیدار و گفت‌وگو کرد. اما هر اندازه که ترامپ تلاش می‌کند تا از طریق توئیت‌های نرم و کلمات جذاب؛ توجه مقامات بلندپایه ایران را به اهمیت دیدار دوجانبه و مذاکره جلب کند؛ رییس‌جمهوری کشورمان با اطمینان بیشتری از عدم تعادل در مواضع دولتمردان امریکایی سخن می‌گوید و این شکل از اعلام مواضع را غیر قابل اعتماد ارزیابی می‌کند.دیروز هم نبرد توئیت‌ها در نیویورک و در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل با حضور رهبران کشورها در جریان بود؛ جایی که از یک طرف ترامپ تلاش می‌کرد تا همزمان با تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌های اقتصادی؛ روحانی را«مرد دوست داشتنی» معرفی کند و از سوی دیگر رییس‌جمهور کشورمان با انتشار توئیت‌های موضوعی افکار عمومی بین‌المللی را متوجه تناقضات ساختاری در مواضع دولتمردان امریکایی کند.

رییس‌جمهور در دیدار مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است روابط خود را با نهادهای پولی جهانی از جمله صندوق بین‌المللی پول گسترش داده و از نظرات مشورتی این صندوق برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی خود بهره بگیرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار خانم «کریستین مادلین اودته لاگارد» در نیویورک، تحریم امریکا علیه ایران را غیرقانونی و خلاف مقررات بین‌المللی دانست و بر ضرورت حمایت نهادهای بین‌المللی مالی از تهران در برابر این اقدام غیرقانونی امریکا تاکید کرد. رییس‌جمهور با بیان اینکه مسوولیت اصلی صندوق بین‌المللی پول حمایت از اعضایش در برابر تهاجم غیرقانونی و تحریم‌های بانکی و پولی است، گفت: صندوق بین‌المللی پول باید نشان دهد که می‌تواند نقش خود را برای ثبات اقتصادی یک عضو ایفا کند و امیدوارم در این عرصه گام مثبتی بردارد. روحانی با اشاره به ابراز تسلیت مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول به خاطر اقدام تروریستی اهواز اظهارداشت: ملت ایران تاکنون در حملات تروریست‌ها، قربانیان زیادی داده است و کشورهای منطقه نیز پیوسته از تروریسم و تروریست‌ها در رنج و فشار هستند. مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول نیز در ابتدای این دیدار با ابراز تسلیت به ملت و دولت ایران به مناسبت شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی اهواز گفت: ماموریت صندوق بین‌المللی پول، برقراری ثبات مالی و رشد اقتصادی در جهان است. خانم لاگارد گفت که این صندوق به همکاری خود با ایران و ادامه وظایفش در این عرصه ادامه خواهد داد.

     توسعه مناسبات با ترکیه در تمام زمینه ها

روسای جمهوری ایران و ترکیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. روحانی و رجب طیب اردوغان در این گفت‌وگو تاکید کردند که هیچ مانعی برای گسترش و تعمیق همکاری‌های دو کشور وجود ندارد و تمام تلاش خود را برای توسعه همه‌‌جانبه این همکاری‌ها در راستای منافع دو ملت، به‌کار می‌گیرند. روحانی در این دیدار تسریع در روند اجرای توافقات گسترده دو کشور را ضروری خواند و اظهار کرد: ایران از حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ترکیه‌ای در روند پیشبرد پروژه‌های خود استقبال می‌کند.

رییس‌جمهور  همچنین همکاری‌های ایران و ترکیه و روسیه در موضوع سوریه را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: در زمینه سوریه کاملا آماده‌ایم در چارچوب روند سه‌جانبه با همکاری ترکیه، به حل مساله سوریه و به ویژه ادلب کمک کنیم. رییس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار با ابراز تأسف عمیق نسبت به شهادت جمعی از ایرانیان در حادثه تروریستی اهواز، گفت: ما دیگر با پدیده تروریسم مواجه نیستیم بلکه با دولت‌های تروریستی روبرو هستیم. رجب طیب اردوغان خواهان تقویت همکاری‌های تهران - آنکارا شد و خطاب به رییس‌جمهور کشورمان اظهار کرد: برای مقابله با تحریم‌ها، دست در دست و در کنار شما خواهیم بود. او همچنین بر لزوم تقویت روند همکاری‌های دو کشور در خصوص سوریه تاکید کرد.

     آینده‌ای بهتر و امن‌تر برای افغانستان

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه «ایران اسلامی خواهان آینده‌ای بهتر، توسعه‌یافته‌تر و امن‌تر برای افغانستان است»، اظهار کرد: توسعه روابط تهران و کابل در همه عرصه‌ها به نفع دو ملت است. روحانی در دیدار «عبدالله عبدالله» رییس هیات اجرایی دولت افغانستان، با بیان اینکه  «همه باید برای ریشه‌کنی تروریسم در منطقه تلاش کنند» ، گفت: امنیت کشورهای منطقه و از جمله ایران و افغانستان به یکدیگر گره خورده و حضور بیگانگان در این منطقه به ضرر همه ماست.

رییس‌جمهور روابط اقتصادی، همکاری در تامین امنیت مرزها و تشویق بیشتر بخش خصوصی برای گسترش روابط تجاری را مورد تاکید دو دولت برشمرد. روحانی همچنین به اهمیت موضوع مواد مخدر و ضرورت مبارزه با آن اشاره کرد و گفت: مواد مخدر خطری برای مردم ما و شما و همه ملت‌های جهان است و باید با همکاری با آن مبارزه شود، چراکه آینده ملت‌ها را تباه می‌کند و بخش عمده‌ای از تامین مالی تروریسم از قاچاق مواد مخدر است.

رییس‌جمهور در ادامه با انتقاد از استاندارد دوگانه برخی کشورهای غربی در موضوع تروریسم، اظهار کرد: پس از زمان انقلاب اسلامی، فعالیت‌های تروریستی در ایران توسط کسانی انجام شد که اکنون در همین کشورهای غربی حضور دارند و مورد حمایت برخی کشورهای منطقه هم هستند. رییس هیات اجرایی دولت افغانستان نیز در این دیدار تاکید کرد: ایران همیشه در شرایط دشوار در کنار ملت افغانستان بوده و هیچ‌وقت روابط خود را با افغانستان تحت‌الشعاع کشورهای ثالت قرار نداده است. عبدالله عبدالله با تاکید بر ضرورت همکاری همه کشورها در مبارزه با تروریسم اظهار کرد: هدف تروریست‌ها صدمه زدن و ایجاد رعب و تفرقه در بین کل مردم افغانستان است و مردم هم به خوبی آن را درک می‌کنند.

     ایران حامی ورزش و ورزشکاران است

یکی از دیدارهای مهم رییس‌جمهوری کشورمان در نیویورک دیداری بود که با باخ رییس کمیته بین‌المللی المپیک برنامه‌ریزی شد؛ دیداری که قرار بود در سفر سال گذشته روحانی به نیویورک در سال2017 برنامه‌ریزی شود اما به دلیل حادثه منا و بازگشت روحانی به کشور انجام نشد تا امسال که یک‌بار دیگر برنامه این دیدار مهم در کنداکتور گنجانده شد؛ تلاش رژیم صهیونیستی برای تحت تاثیر قرار دادن ورزشکاران ایرانی ضرورت ارتباط مقامات بلندپایه کشورمان با روسای مجامع بین‌المللی ورزش را بیشتر از قبل ضروری می‌سازد.  رییس‌جمهور ایران با اشاره به ضرورت توسعه و تقویت روابط کمیته ملی المپیک ایران با کمیته بین‌المللی المپیک، گفت: ورزش موجب سلامتی روح و جسم و باعث نشاط و تحرک جوامع است و باید در راستای گسترش آن در همه عرصه‌ها تلاش کنیم. روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در دیدار «توماس باخ» رییس کمیته بین‌المللی المپیک، با بیان اینکه «ورزش برای ما و همه ملت‌های جهان اهمیت زیادی دارد» ، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر ورزش ایران در سطوح عمومی و قهرمانی توسعه زیادی پیدا کرده است. توماس باخ رییس کمیته بین‌المللی المپیک نیز در این دیدار با تسلیت از دست دادن جمعی از هموطنانمان در حادثه تروریستی اهواز و ابراز همدردی با مردم ایران، گفت: ورزش ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های شگرفی داشته و فرصت‌های خوبی نیز برای بانوان ایرانی در عرصه‌های مختلف ورزشی به وجود آمده است. رییس کمیته بین‌المللی المپیک پرچمداری کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی توسط یک بانوی ورزشکار را بسیار جالب توجه دانست.

     جهان در برابر پیمان‌شکنی امریکا

اولین دیدار روحانی در روز اول سفر به نیویورک دیداری بود که با رییس‌جمهوری بولیوی برنامه‌ریزی شد. رییس‌جمهوری ایران در این دیدار با بیان اینکه امروز منافع کشورهای مستقل بیشتر ایجاب می‌کند تا در کنار هم در برابر زورگویی‌ها و مداخلات خارجی بوده و ایستادگی کنند، تاکید کرد: ملت ایران همواره با قدرت در کنار دوستان خود ایستاده و از آنان در همه عرصه‌ها حمایت می‌کند. به گزارش پاد، روحانی با بیان اینکه ایران مصمم به توسعه مناسبات و همکاری‌های خود با کشورهای حوزه امریکای لاتین در عرصه‌های مختلف اقتصادی، پزشکی، علمی و فناوری و تکنولوژیکی است، بر ضرورت گسترش روابط و همکاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور تاکید کرد. روحانی ایستادگی و مقاومت دو ملت ایران و بولیوی در مواجهه با مداخله‌ها و یکجانبه‌گرایی امریکا را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: حفظ استقلال و عزت ملی برای ملت ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. رییس‌جمهور با اشاره به خروج یکجانبه و غیرقانونی امریکا از توافق بین‌المللی برجام، خاطرنشان کرد: جامعه جهانی باید در برابر این پیمان‌شکنی و نقض عهد امریکایی‌ها با قدرت ایستادگی کند. اوو مورالس رییس‌جمهور بولیوی نیز در این دیدار ضمن تسلیت و ابراز همدردی با ملت ایران در حادثه تروریستی اهواز، با اشاره به اینکه دو ملت ایران و بولیوی در مسیر مبارزه برای آزادی اشتراکات فراوانی دارند، بر ضرورت توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران و بولیوی شرکای راهبردی برای تلاش در راستای منافع ملت‌های خود و بشریت هستند.

 

ارسال نظر