سناریوی اقتصادی دولت پس از خروج ترامپ از برجام

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۵۶
سناریوی اقتصادی دولت پس از خروج ترامپ از برجام

 تمام دستگاه‌ها برای ۳ حالت احتمالی آینده برجام ماموریت ویژه‌ دریافت کردند      

 کاسبان تحریم دلتنگ تحریم‌های اقتصادی هستند

گروه ایران  

سخنگوی دولت دیروز درحالی روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت که موضوع خروج ترامپ از برجام و متعاقب آن دامنه وسیعی از اظهارنظرهای گوناگون و انتقادات دامنه‌دار برخی طیف‌های سیاسی، نهادها و چهره‌های اصولگرا از دولت ابهاماتی را درخصوص آینده این سند تاثیرگذار ایجاد کرده است؛ ابهاماتی که در تمام طول هفته گذشته در رسانه‌های اصولگرا و شبکه‌های اجتماعی بازتاب داده شدند تا در نهایت شورای اطلاع‌رسانی دولت ناگزیر به انتشار بیانیه‌های پی در پی در این زمینه برای تنویر افکار عمومی شود؛ ضمن اینکه بخش قابل توجهی از نشست روز گذشته هم صرف روشنگری درخصوص این ابهامات شود.

نوبخت درخصوص بیانیه مجلس خبرگان رهبری گفت: در بیانیه دولت کاملا با شفافیت به نکاتی که مطرح می‌شود، پاسخ داده شد. درحال حاضر وقتی برای این نیست ذهن مسوولان دیپلماسی کشور را که درگیر هستند و همین امروز برای مذاکرات جهانی در سفر هستند، مخدوش کنیم. فارغ از اینکه برجام تصمیم درست بوده یا خیر باید بررسی کنیم که مراحل حقوقی خود را طی کرد یا خیر؟ یا اجماع صورت گرفت یا خیر؟

نوبخت در پاسخ به افراد و جریاناتی که این روزها در آتش انتقاد از دولت می‌دمند، گفت:«باید به سال ۹۲ بازگردیم و ببینیم که این تصمیم باعث زیان برای کشور بود یا از زیان جلوگیری شد.»

 سخنگوی دولت گفت:«دولت یازدهم که با اعتماد مردم روی کار آمد در برابر اتهامات امریکا و حصر اقتصادی ملت ایران سکوت نکرد و تحریم‌ها را شکست. تاریخ قطعا روحانی را به خاطر شجاعت و خدمتی که به ملت کرد، تکریم خواهد کرد.»

اما موضوع راهبرد اقتصادی و بودجه‌یی ایران بعد از خروج ترامپ از برجام سوژه‌یی بود که خبرنگار تعادل با آن به نشست خبری سخنگوی دولت رفت تا ابعاد و زوایای گوناگون آن را در جریان گفت‌وگو با نوبخت مرور کند. راهبردهایی که در تمام دوران پس از اجرایی شدن برجام از سوی دولت به عنوان راهکارهای جایگزین مطرح می‌شدند و امروز که ترامپ آهنگ خروج از برجام را سر داده است، روی میز تصمیم‌سازی‌های عاجل دولت قرار گرفته است.

نوبخت در پاسخ به این پرسش «تعادل» به این نکته اشاره کرد: همانطور که در گذشته هم درباره این موضوع صحبت کردیم، دولت 3سناریو را برای مواجهه با شرایط غیرمترقبه در برجام تدارک دیده است؛ سناریو اول برای خروج امریکا از برجام تهیه شد؛ سناریو دوم برای زمانی است که اروپا هم در صف امریکا برای خروج ترامپ از برجام قرار بگیرد و در نهایت سناریو سوم است که برای بازگشت به شرایط قبل از سال 92 تدوین و تدارک دیده شده است. بر این اساس برای تمام دستگاه‌ها ماموریت ویژه‌یی انتخاب کردیم که با خروج امریکا از برجام همین برنامه اضطراری جایگزین برنامه و بودجه فعلی می‌شود. درحال حاضر سناریو اول در مرحله اجرایی شدن قرار گرفته است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به برخی پرسش‌های حاشیه‌یی نمایندگان رسانه‌های اصولگرا درباره عملکرد شخص رییس‌جمهوری درخصوص برجام گفت که تاریخ در این زمینه قضاوت خواهد کرد و اعلام کرد که تاریخ روحانی را تکریم خواهد کرد.

 زیر سوال بردن دستاوردهای دولت

نوبخت در پاسخ به این سوال «تعادل» که عده‌یی قصد دارند تا با خروج ترامپ از برجام دستاوردهای دولت را زیر سوال ببرند، دولت برای سناریوهای مختلف چه برنامه‌های اقتصادی دارد، گفت: درحال حاضر امریکا یک جانبه از تحریم خارج شد و برای مابقی کشورهای تحریم ثانویه تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی با اتحادیه اروپا وارد مذاکره شدیم اگر بتوانند تضمین دهند که بدون هراس از امریکا از برجام پشتیبانی خواهند کرد و منافع ما در برجام تضمین و تامین می‌شود آن را ادامه خواهیم داد ولی اگر نتوانند تضمین لازم را بدهند، ضرورتی برای حضور ما هم در برجام نیست.  سخنگوی دولت گفت: حال اگر اتحادیه اروپا هم با امریکا در خروج از برجام همراهی کند یا اینکه سناریو خروج ایران از برجام برای هر یک پیش‌بینی‌های لازم در نظر گرفته شده است و با توجه به همه محدودیت‌ها، تقسیم کاری بین دستگاه‌ها صورت خواهد گرفت.  نوبخت تصریح کرد: در شرایط فعلی تا پایان امسال از نظر بودجه می‌توانیم با مدیریت تخصیص بدون کسری اداره کنیم البته نه به این معنی که عدم تحقق منابع نخواهیم داشت.

او در ادامه درباره اینکه بعد از خروج امریکا از برجام دولت شاهد تحولاتی در بازار ارز غیررسمی بودیم دولت چه برنامه‌یی برای تحولات ارز به خصوص یورو خواهد داشت، گفت: اینکه در بانک‌ها ارز به جز 4هزار و 200تومان عدد دیگری معامله شود، نادرست است واگر موردی را سراغ دارید، معرفی کنید.

سخنگوی دولت اظهار کرد: مبنای ما چه طلا و چه یورو همه براساس همین برابری ریال و دلار در حد 4هزار و 200تومان است و منابع ما بیش از مصارف است و مشکلی برای تامین نیازهای ارزی کشور نخواهیم داشت.

 دل کاسبان تحریم برای تحریم‌ها تنگ شده

سخنگوی دولت گفت: امروز مردم جهان می‌دانند حرف امریکا درست نیست چون اگر درست بود کشورهای دیگر نیز با او همراهی می‌کردند و از طرفی ما برای بازگشت به گذشته مشکلی نداریم و اگر خواستیم از برجام خارج شویم حتما خارج خواهیم شد و غنی‌سازی زیر 4درصد را به 20درصد و هر عددی که بخواهیم دور از چشم همه انجام می‌دهیم و قطعا آنها ضرر خواهند کرد.

نوبخت گفت: اگر دل عده‌یی برای تحریم‌ها تنگ شده، مشکلی نیست ولی بدانند تا جایی که بتوانیم در شرایط تحریم هم نمی‌گذاریم زورگویی‌های دولت امریکا به نتیجه بنشیند.

وی با اشاره به اینکه برجام یک قرارداد برد- برد بود و در عمل توانستیم نیکنامی جمهوری اسلامی ایران را در جهان ثابت کنیم، گفت: بارها رهبری نسبت به مردان دیپلماسی به نیکی یاد کردند بنابراین چیزی را از دست نداده‌ایم.

سخنگوی دولت گفت: قطعا تاریخ روحانی را به خاطر شجاعت و خدمتی که به مردم در این مقطع انجام داده، تکریم خواهد کرد و رهبر معظم انقلاب به عنوان، رهبری زیرک و بصیر مورد احترام جامعه و تاریخ خواهند بود، حال عده‌یی می‌توانند نگاه متفاوتی داشته باشند.

 تکذیب استعفای رییس کل بانک مرکزی

نوبخت در پاسخ به اینکه موضوع خروج و استعفای رییس کل بانک مرکزی مطرح شده است، آیا صحت دارد، گفت: خیر، صحت ندارد. سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه برخی واردکنندگان نسبت به ارز مورد نیاز خود گلایه دارند و از طرفی سامانه نیما هم به طور مشخص شفاف‌سازی نکرده است، گفت: در جلسه ستاد اقتصادی حسب گزارش هفته گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از 5 میلیارد دلار ثبت سفارش واردات انواع کالاها صادرشده است.

نوبخت افزود: بانک مرکزی با تخصیص ارز نرخ 4هزار و 200تومان رقم مشابهی را گزارش داد و درخصوص تامین کالا تقریبا مشکل نداریم و نسبت به آنچه در همین زمان در سال گذشته اتفاق افتاد کسری را نشان نمی‌دهد.  وی ادامه داد: این مسائل مربوط به بخش دیگری از خدمات است که در این بازار رسمی تاکنون تعریف و تعیین نشده است وستاد اقتصادی دولت از دوهفته گذشته کارگروهی را برای این مساله موظف کرده که موضوعات را روزانه بررسی کنند.  سخنگوی دولت اظهار کرد: این کارگروه بررسی می‌کند که چه مقدار از خدمات وکالاهایی که درمجموعه سامانه نیما تعریف نشده است و بازار غیررسمی و غیرقانونی به آنها پاسخ می‌دهند، نیازمند ارز هستند تا به لیست اقلام اضافه شود.  نوبخت افزود: درحال حاضر مقدار جزئی از نیازهای ارزی که بانک مرکزی آنها را تعریف نکرده است در بازار غیررسمی تعریف می‌شود که این کارگروه در حال بررسی آن است ولی مشکلی برای تامین ارز کالاهای اساسی نداریم. از طرف دیگر ازهمه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان دعوت شد و از آنها دررابطه با نیازهایشان سوال شد حال اگر دراین فضا عده‌یی بخواهند بهانه‌جویی داشته باشند به نظر نمی‌رسد، معقول باشد و اگر مورد خاصی وجود دارد باید در کارگروه مطرح و بررسی شود.

 

ارسال نظر