تغییر ساعات کار در ۹ استان برای مدیریت مصرف برق

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۹۴
تغییر ساعات کار در ۹ استان برای مدیریت مصرف برق

تابستان از راه رسید و دامنه وسیعی از مشکلات برآمده از کمبود برق در استان‌های جنوبی در ویترین رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی نشست. واکنش دولت اما به این معضل ریشه‌دار در 3 بخش دنبال می‌شود. از یک طرف دولت در برنامه‌های کوتاه مدت تلاش می‌کند تا با مدیریت صحیح مصرف و تصمیم‌سازی‌های اجرایی مقطعی، وضعیت را به سمت تعادل بکشاند و از سوی دیگر با طرح‌های حمایتی میان‌مدت تلاش می‌کند تا بخشی از بار مشکلات را برای مردم این مناطق جبران کند. اما مهم‌ترین بخش از برنامه‌ریزی‌های دولت مربوط به پروژه‌های زیربنایی و بلندمدت است که در واقع زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت‌های تولید انرژی را در استان‌های هدف ایجاد می‌کند. اعضای هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه خود با عنایت به گرمای بیش از حد هوا و لزوم مدیریت مصرف برق توسط ادارات دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی برای گذر از اوج مصرف در تابستان سال جاری با جابه‌جایی ساعات کار به منظور استفاده از تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی موافقت کرد.

به گزارش پاد به موجب این تصمیم، دولت به استانداران در تمامی شهرهای استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و نیز در شهرهایی از استان‌های کرمان، فارس، یزد، ایلام و سمنان که دمای بالاتر از ۴۵درجه دارند، اختیار داد بنا بر تشخیص شرکت‌های توزیع نیروی برق، ساعات شروع و پایان کار ادارات و دستگاه‌های مشمول را به ساعت 30/6 صبح تا 30/13 تغییر دهند. هیات وزیران همچنین کلیه وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی غیردولتی و بنگاه‌های تولیدی را مکلف کرد نسبت به تولید برق با استفاده از مولدهای اضطراری خود در ساعات ۱۲ الی ۱۶ در ماه‌های تیر و مرداد اقدام نمایند. دستگاه‌های مذکور همچنین موظف شدند در فصل تابستان به نحوی در مصرف انرژی برق مدیریت نمایند که مصرف آنها نسبت به مدت مشابه در سال قبل حداقل ۱۰درصد کاهش یافته و به منظور مدیریت برق مصرفی تجهیزات سرمایشی، دمای محیط کار حداقل ۲۵درجه سانتیگراد تنظیم و سیستم‌های سرمایشی و روشنایی پس از پایان وقت اداری از مدار خارج گردند. همچنین با تصویب دولت مبلغ ۵۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور اجرای طرح ساماندهی، جابه‌جایی اختیاری و تثبیت روستاهای هلیله و بندرگاه استان بوشهر اختصاص یافت.

 گواهینامه تشخیص صلاحیت شرکت‌های مهندسین مشاور و پیمانکار تمدید می‌شود

در ادامه دولت در راستای سیاست‌های خود مبنی بر حفظ و حمایت از توان فنی و اجرایی شرکت‌ها به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از اجرای روش متداول فرآیند تشخیص صلاحیت طی شرایطی با تمدید گواهینامه تشخیص صلاحیت شرکت‌های مهندسان مشاور و پیمانکار به مدت ۴سال موافقت کرد.

هیات وزیران همچنین ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده خود را در این زمینه تعیین کرد.

 طرح‌های زیربنایی برای توزیع برق

علی کرد، نماینده حوزه انتخابیه خاش استان سیستان و بلوچستان در مجلس دهم در جریان گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به مصوبه هیات وزیران درباره تغییر ساعت کار ادارات و سازمان‌های 9 استان می‌گوید:«امسال اکثر شهرهای استان سیستان و بلوچستان گرمای بالای 50 درجه‌یی را تجربه می‌کنند که همین موضوع باعث شده تا نیاز مردم به استفاده از وسایل سرمایشی بیشتر شود و همین امر باعث کاهش ولتاژ یا افت برق در مناطق مختلف شود. در شرایط فعلی این افت ولتاژ به اندازه‌یی رسیده است که امکان استفاده از کولر و یخچال در این مناطق وجود ندارد و مردم تنها قادر هستند از لامپ یا تلویزیون استفاده کنند. بنابراین توجه داشته باشید که مردم استان سیستان و بلوچستان با چنین شرایطی دست به گریبان هستند، شرایطی که برای مردم سایر استان‌ها غیرقابل تحمل است.»

کرد در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به مصوبه روز گذشته هیات وزیران می‌گوید: «معتقدم مصوبه دولت در جابه‌جایی ساعات کاری ادارات بیشتر بار روانی دارد و در عمل تاثیر قابل توجهی در کاستن از بار مشکلات مردم ندارد چراکه اساسا افت فشار ولتاژ برق مربوط به مراکز استان‌ها نیست و مناطق کمتر برخوردار، روستاها، دهستان‌ها و مناطق کشاورزی بیشترین مشکلات را در این زمینه دارند. مثلا در منطقه ریزملک شهرستان میرجاوه سیستان و بلوچستان اصلا اداره یا سازمانی وجود ندارد که تغییر ساعات کاری آن به افزایش فشار برق کمک کند. چند ساختمان مدرسه که در تابستان تعطیل هستند و چند مرکز بهداشت کوچک کل ساختار اداری این مناطق را تشکیل می‌دهد.» نماینده خاش در مجلس دهم با بیان مهم‌ترین اولویت‌های منطقه‌یی برای حل زیربنایی این مشکل می‌گوید:«دولت اگر قصد دارد به مطالبه مردم این منطقه پاسخ دهد باید پروژه‌های زیربنایی در بخش نیروگاهی را ساماندهی کند. امکاناتی که برای توزیع برق در این نوع مناطق ایجاد شده بسیار قدیمی است که باید به روزآوری شود. سیستم‌های توزیع برق با ظرفیت سرویس‌دهی به 50 خانوار ایجاد شده اما امروز هزاران خانواده در این مناطق زندگی می‌کنند. طبیعی است که این زیرساخت‌ها جوابگوی حجم بالای مصرف نیست و دولت اگر می‌خواهد این مشکل را برای همیشه حل کند باید پست63 برق این منطقه را هر چه سریع‌تر ایجاد کند.

مصوبه روز گذشته دولت هر چند برای شهرهایی مانند زابل، ایرانشهر، چابهار و... اثرگذار است و منجر به صرفه‌جویی می‌شود اما برای سایر مناطق مانند روتک،(قطب کشاورزی)، کاروندر(دهستان)، میرجاوه(شهرستان)، نصرت آباد و... راهگشا نیست. ضمن تشکر از هیات وزیران و شخص رییس‌جمهوری که همواره نگاه ویژه‌یی به مردم استان داشته‌اند باید سیستم‌های زیربنایی انتقال و توزیع برق در این مناطق به روزآوری شود تا مردم این استان هم از مواهب حداقلی برای زندگی خود بهره‌مند باشند.» کرد در پایان از دولت می‌خواهد که نسبت به رسیدگی به وضعیت اپراتورهای نیروگاه‌های دیزلی استان توجه لازم را داشته باشد.

 

 سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی

در شرایطی که نماینده خاش در مجلس دهم معتقد است که این نوع تصمیم‌سازی‌های دولت بیشتر از آنکه تاثیر عینی ملموس و قابل توجهی در مصرف برق داشته باشد از نظر روانی تاثیر قابل توجهی دارد، نماینده یزد از منظر دیگری به بحث ورود می‌کند و این نوع تصمیم‌سازی‌ها را مقدمه‌یی برای ورود به مباحث زیربنایی ارزیابی می‌کند.

سیدابوالفضل موسوی نماینده یزد در جریان گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به تصمیم روز گذشته هیات وزیران برای تغییر ساعات کاری ادارات و سازمان‌های  9 استان می‌گوید:«چیزی که مشخص است ساعات پیک مصرف برق برای استان‌های گرمسیر برخلاف مناطق دیگر در اوج ساعات گرمای هواست. در واقع مردم این استان‌ها به دلیل گرمای بیش از حد هوا ناچارند که از وسایل سرمایشی برقی استفاده کنند. این مشکل زمانی شکل بحرانی پیدا می‌کند که ظرفیت‌های تولید و توزیع برق در استان‌های مختلف با میزان مصرف همخوانی نداشته باشد. به عبارت روشن‌تر سرمایه‌گذاری مناسب برای ارتقای توان زیربنایی مصرف انرژی انجام نشده باشد. در چنین مواردی دولت باید با استفاده از مسکن‌های مقطعی بحران را مهار کند تا در فرصت مناسب و با سرمایه‌گذاری معقولانه زمینه ارتقای ظرفیت‌های زیربنایی در استان‌های گرمسیر را فراهم آورد.»

موسوی در ادامه اظهاراتش تاکید می‌کند:«مصوبه روز گذشته دولت واکنشی است که دولت نسبت به مشکلات مردم در این مناطق دارد. نخستین نمونه از این تصمیمات هم نیست.

پیش از این هم دولت با حمایت تعرفه‌یی از مردم سیستان و بلوچستان نشان داد که نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت نیست و براساس امکانات و اختیاراتش تلاش می‌کند تا فضا را بهبود بخشد. معتقدم که در برخی استان‌ها مانند یزد این مصوبه نتیجه مطلوبی خواهد داشت. ضرورت دارد که مدیریت مصرف انرژی در استان‌های گرمسیر حداقل در فصل‌های گرم جدی گرفته شود. تغییر ساعات کار ادارات به زمان‌هایی که به قول یزدی‌ها هنوز هوا سوزنده نشده، واکنش خوبی است. چراکه در اغلب موارد شاهد هستیم که در اوج ساعات پیک مصرف در برخی استان‌ها هم ادارات و هم منازل باید از سیستم‌های سرمایشی استفاده کنند که با این مصوبه می‌توان بخشی از مصارف غیرضروری را کاهش داد.»

 

ارسال نظر